Färskfoder till valp samt inte super stor frys...
Hej alla !
Någon som vet ett bra färskfoder som man kan ge till en valp? från 8 veckor?? Sen något som helst är enkelt att lägga iordning i högar så det inte tar lika mycket plats.
Bor i Linköping men har ett länskort så kan åka lite vart somhelst, men helst ett man kanske kan beställa?? Sen hur mycket tror ni en liten hund behöver äta?? Min ras ska ca äta 1dl torrfoder om dagen men jag har hört att man ska ge mer om det är färskfoder? Men det kanske är bara en myt 
Beror på vad du ger hunden ^^ Själv ger jag Vom og Hundemat till min hund, och jag vet att det finns för valpar också. Tror det är antingen 3 eller 5 % av hundens vikt man ger till växande valpar. Men jag är inte säker.
Vilket märke är du intresserad av att ge?
Jag pratade med en person på Vom og Hundemat för någon dag sedan ang fodermängd till små hundar. Min hund ska ha lite drygt 100g per dag, men får han så lite kräks han galla. Har nu ökat upp till 150g per dag och än så länge går det bra. Han sa att små hundar ofta behöver lite större mängd för att få någon mättnadskänsla. En 500g-korv räcker i 3 dagar för oss och jag delar upp hela i små plastburkar som jag sedan förvarar i kylen. Jag köper 5 åt gången då jag också har väldigt liten frys, och behöver då bara gå till djuraffären två gånger i månaden. Jag vet inte hur långt du har till närmsta djuraffär, jag har sån tur så jag har den bara några hundra meter från jobbet :)
Fördelen med färskfoder är att det tar oerhört lite plats i frysen… jag förvarade drygt 10 kg (20 korvar) Vom og Hundemat i ett enda fack i min frys, så även med liten frysmöjlighet ska man kunna få plats med en del. Speciellt om man ha en liten hund. Min valp på ca 5 kg äter ca 160-170 g VoH om dagen, dvs att 1 korv räcker i 3 dagar. Jag tar fram korven ur frysen en stund, och skär den sedan i 3 bitar, 2 bitar läggs i kylen (räcker som sagt i 2 dagar), den tredje biten lägger jag i en påse och sen lägger jag tillbaka den i frysen.
En valp "ska" ha ca 4% av sin kroppsvikt - som vuxen "ska" de ha ca 2 % - så ja… ju mindre hund desstå mindre går det åt ;)
en uppfödare jag pratade med gav Nordic till sin ahundar.
3, du verkar kunna detta så jag frågar dig o lånar tråden lite :P När Enja var valp så sa återförsäljaren att hon skulle ha det hon beräknas väga som vuxen, ca 4 kg räkna vi på att hon skulle väga. Så hon fick 150g nordic som valp, nu var hon en valp som åt skit dåligt rent ut sagt. Hon börja äta bättre efter sitt första löp. Detta inne bar hon åt inte alltid 150g per dag utan det fick hennes storasyster äta upp. Men stämmer det ska man ge som färsfoder beräknat i vuxenvikt?
V & H, Nordic, Bravo…. vad finns närmast dig?
Det är inte så mycket krångligare att ge färskfoder än att ge torrfoder
# 3 Ger goda råd. Exakta mängden är inte så viktig, de flesta mängdangivelser är rekommendationer, något att utgå ifrån.
Hälsningar Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#5 ja, det är vad som rekomenderas av tillverkaren (gällande vuxen), men även det som rekomenderas om man Barfar te.x - men sedan får man inte glömma att det varierar från individ till individ. Min tös på 5 kg ska egentligen ha 200 g om man ska ge henne 4% av kroppsvikten, men s mycket orkar hon inte äta. Som yngre hade hon peridoer där hon lätt kunde äta dubbel ransn om hon hade fått, Så ja, det med mängd foder samt matlust - det varierar helt enkelt beroende på en rad olika faktorer. Men det kan vara bra att hålla sig kring de procentsatserna i början åtminstonne tills man lärt känna sin hund och vad just den individen har fö behov.