Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 870 ggr
Cockerspaniel
2

Träna att gå lös!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har för ett tag sen läst om det där med att träna hundar att gå lös. Läste då ett inlägg här att man kunde träna genom Flexikoppel.

Eftersom min Lissie, som är en Amris, och har mycket jakt i sig (inte avlad för jakt men hon visar god tendens till att vilja jaga) och har därför vart omöjlig att ha lös eftersom så fort hon får upp ett spår så sticker hon.

Så hela vintern har vi tränat med att gå i flexikoppel fram tills igår då vi var ute och fotograferade. Vi tog 1 och 2 steg längre för att testa hur det gick. Och det första som jag testade då var att låta henne ha kopplet på sig först medan jag lät henne leka lite för sig själv, men då hon sprang för långt ifrån mig ropade jag: "Stanna" hon stannade och vände sig om och tittade på mig, berömde henne och ropade in henne, hon kom fort som tusan och satte sig ner bredvid mig och fick gott med beröm.

Efter det fotograferade vi oss lite (värsta fotomodellen det där *skratt*). Efter det testade vi igen och då utan koppel. 3 ggr testade vi och av alla ggr så sprang hon tillbaka till mig.

Berömde henne super mycket och vart så stolt över henne! Nu hoppas vi att vi ska kunna springa i skogen nästa gång och se om det fungerar det med! :p

Changrila
0

Åh, underbart att det har gått så bra med träningen :D

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cockerspaniel
0

#1 Men gud ja! Är så nöjd med vad vi ha åstakommit under hela vintern till att helt plötsligt gå lös och sen komma tillbaka då man ropar på henne. Känne rmig stolt över henne. Träningen kommer fortsätta iaf tills den sitter i till 100% :p

EmelieKelly
0

Intressant att det står att Flexikoppel är bra när man tränar lösträning. Jag har hört tvärt om och tycker långlina släpandes i marken är mycket bättre! Men vad kul att det funkar för er :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Cockerspaniel
0

#3 läste om det här i gruppen om någon rekomenderade att träna hunden med flexikoppel så det var ju klart att man vart tvungen att testa det! :)

Changrila
0

Det kanske var något av mina inlägg du läste då :p Jag älskar att använda just flexi till lösgående-träning. Har som mål att hundarna aldrig ska gå med det tills det tar slut och att jag inte heller ska behöva använda stoppknappen. Helt enkelt bara en extra "livlina" när de är lösa. Fördelen man har jämfört med långlinan är att flexit inte kan trassla in sig i hundens ben (och sedan tycker jag det är tusen gånger bekvämare att hålla flexi än långlina)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cockerspaniel
0

#5 Måste ha vart det! Och håller helt med dig! Och dte funkade väldigt bra! Jag hoppas jag får ha Lisie fler ggr (är ju mammas hund men jag tränar och arbetar med henne) så vi kan träna mer. Det är svårt att finna ett ställa att träna eftersom jag bor så pass där det går folk över allt hela tiden! ^^'

bambiiii
0

underbarvacker hund ska jag säga

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Cockerspaniel
0

#7 Åh men tack så mycket! :D