Bra hundväskor?
Hej alla!
Jag har suttit och funderat på hundväskor? Det finns ju vissa som är bra sen de som är bara skit..
Tänkte det är ju bara väldigt enkelt om man kanske måste synda sig eller går runt på stan och hunden blir väldigt trött(typ valptiden)
Men jag vill ju inte ha någon som har massa skit på sig… utan jag vill ha en enkel axelväska som inte hunden sjunker ner i så passa mycket.
Någon som vet någon smart och lagom dyr väska? Vill helst ligga på typ max 500kr men är det en som typ är SUPER som kostar 700 kr så är det så bara :P
Skulle vara ett plus om det finns lite fikor ockå så man kan ha med sig lite saker i den till hunden också :)
E de inte bättre ¨å bära hunde i stället om du ''bara'' ska ha den under valptiden?
Annars vet ja inte då ja inte gillar hundväskor, hundar har ju egna ben å gå me enligt mig.
Vet att arken zoo har rätt mkt sånt, som verkar vara ''lätta'' å bära, kolla i en sån äffar om du har nån nära.
jag hade en enkel ryggsäck på magen sen anser jag inte man ska gå på stan så tidigt med liten valp. Då fixar man valpvakt om man lever själv.
nee inte bara till valptiden jag tog det bara som en litet exempel ifall det skulle hända nått med min hunvakt tänkte jag och jag måste av någon jävla anlening åka XD Inte för att chansen är så jäkla stor..
Ja hon ska verkligen få gå mer än vara i en väska det är jag lite emot när jag ser hundar som bara är väskorna… men det är simpelt att ha när jag ska till tåget osv då det är väldigt mycket att ta med sig oftast.
Så hon kommer att ha något som hon kan krypa in i iaf hon känner för det.
Låter ju väldigt bra ! :) Hur funkar den? Jag har sätt såna där typ.. magväskor eller vad man ska säga… mer som en påse kanske jag kan kalla det för.
Jag kommer ju troligen att gå ut mycket också i skogen osv då jag fotar inte bara på stan ;) Jag vill ju jätte gärna ha med mig min vän då, men vill ju inte överjobba henne så att säga.
Bättre att bära valpen istället. Ogillar verkligen hundväskor :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo men jag litar inte på min armar hela tiden.. Om jag har gjort fel en morgon så kan jag typ… tappa kontrollen lite gran i armarna så vill ha en säkerhetslina när jag bär hunden.
Typ en platform på magen XD….
3 Ryggsäck
den hade jag öppen och filt i så Enja låg skönt och kom upp o kunde se ut bra oxå, hon sov gärna i den. Hon följde med nästan alltid från början på långpromenader o bars allså i en ryggsäck som jag hade felvänd på magen. Funka kanon kunde träna den andra hunden med lilla Enja på magen.
Kan någon nämna en ordentlig anledning till varför hundväskor är så ogillade eller dåliga osv?
Menar verkligen inte att jag är för hundväskor men tycker detta är ett intressant ämne och skulle behöva få lite mer kött på benen ang. det. :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
hitta denna så kan det se ut. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=713258
Vid valptiden är det ju jättebra att ha en väska att bära hunden i, man kanske inte orkar gå med en arm uppe för att hålla i valpen hela tiden? Eller om man har en äldre hund som måste få motion så kan man bära valpen i väskan.
Bara för att man köper en väska så betyder det ju inte att hunden aldrig får använda benen.
- Mvh Emma
#9 Instämmer
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja precis det var ju det jag menade ! :) Det är ju en väldigt smidig sak att bara ha nån gång! :)
#9 Smart! Jag håller med där! Har stått och velat lite med vad jag haft för åsikt om hundväskor osv.. men en valp orkar ju inte lika mycket som en vuxen hund och då är det ju smart att ha en väska som den kan vara i när man själv tröttnat att bära den.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Enda gångerna jag bär jycken i hundväska, är när vi ska åka buss. Hund som är i väska åker gratis.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#13 kostar det att åka buss/tåg med hund för dig? :o Aldrig hört att det kostar.. eller så har jag hört fel.
// Hannah
#14 Det beror på vart man bor 
- Mvh Emma
13 jag skratta så gott när jag åkte tåg med min kompis som hade en afgantik han hade hockybag o han bara öppna den så packa hon ner sig mer eller mindre själv ut stack bara huvet, hon åkte gratis med 
16 fast på tåg får upp te 2 hundar åka gratis, 3dje hunden betalar man en extra sitt plats. Så packa ned en hund känns å ta i….
17 fast nu var detta X-antal årsen säkert 15 årsen o vad som gällde då vet jag inte eftersom jag själv inte hade hund. Det hade med kostnaden o göra. Men du kanske vet lite mer vad som gällde för 15 årsen
18 skulle du ha skrivit i 16 att de va för 15årsen så hade ja inte ens kommenterat dig!! Du får vara mer tydlig i såna fall!!
#17 Inte här i Blekinge eller vissa delar av Skåne och kronoberg. Där spelar det ingen roll om du har 1 hund eller 5 hundar med dig :)
Har en kompis som hade 3 hundar med sig på tåget, men betalade inget för dem
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
20 ok.. kanske e annat när man åker uppåt i landet…

I Göteborg kostar det att åka med hund både på buss och spårvagn. De går som barn/ungdom.
Barnvagnar som däremot är mycket större och otympligare åker gratis.
#22 Nej på bussen/spårvagn/pendeltåg/båt etc åker hund gratis i mån om plats.
http://www.vasttrafik.se/Att-resa/resevillkor/#3%20rorelse
På tåg åker hund gratis, upp till två hundar, den tredje får du betala en ungdomsbiljett för. Man kan boka en egen platsbiljett till hunden om den behöver extra plats eller så, då är det umgdomsbiljett som gäller. Detta gäller för SJ och liknande i hela landet.
http://www.sj.se/information/faq/faqList.form?l=sv&d=20317&faq=162123
Ursäkta för OT TS, jag tycker det är en jättebra idé att ha en väska under valptiden. Jag hade haft användning av det under valptiden och funderar fortfarande på att köpa en då min hund är liten och lätt utsatt på folktäta platser. Hon är ganska osäker och jag tror att det vid många tillfällen, t.ex. i kollektivtrafiken, kan vara skönt att ha ett krypin.
Den här typen finns nog att hitta överallt i olika prisklasser och kan vara lite olika i stagdan, helt mjuka eller med "ramar".
En sån här eller sån här kan ju vara praktisk om man vill ha hunden framför sig och slipper hålla i.
Sen finns ju lite mer avancerade alternativ som olika typer av vagnar ;)
Jag själv är lite sugen på en väska från den här sidan. Dom finns i många olika slags modeller och verkar tåliga och funktionella.
Det är de bussarna man åker löängre med som det kostar, inte de vanliga bussarna som kör inom stan och så. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#23 Vad bra, så var det inte förut när jag hade hund. Jag har kvar böteslappen som bevis:)
Var lite krångel att betala för mig, vuxen stor hund och stor klumpig leonbergervalp. Jag åkte på böter.
Men skönt att det är ändrade regler nu.
#24 Ja och många långfördsbussar tillåter inte hund alls. Det är jättetråkigt tycker jag eftersom det många gånger är krångligare att åka tåg.
#25 Haha oj, vad tråkigt.
Däremot finns det ju numera en regel om att busschaffören får lov bestämma hur många hundar som ska få åka med. Om de redan finns en hund på bussen kan han neka dig. Jag förstår tanken, tråkigt med hundbråk mitt bland allt folk, men då tycker jag att det är upp till ägaren med stökig hund att anpassa sig och kliva av om de inte klarar att andra hundar är där.
Dessutom vet jag att vissa busschaufförer tar den här nya regeln till överdrift. Nekar folk med hund trots att det är mycket utrymme och lugna hundar, inte tillåter sällskap med flera hundar som känner varandra att åka tillsammans och liknande.