Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1859 ggr
[postmortum91]
0

Tips inför den kommande valpen

Nu får vi ju hoppas att tiken får minst fyra valpar, isåfall blir det en vovve för oss. I vilket fall som helst så ska vi införskaffa hund tids nog.
Så jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med lite frågor, jag hade en Shih tzu som barn, men henne hade vi inte från valpstadiet så jag lärde mig inte så mkt.

Fråga 1: Hur tränar man valpen att bli rumsren?
Fråga 2: Hur lång tid behövs det då man absolut aldrig får lämna valpen i början, alltså när kan man börja träna på att vara ensam?
Fråga 3: Det här med foder, vad är skillnaden mellan vanlig hundmat och valpmat? Min syster sa att hundmat från mataffärerna är dålig, är det så? isåfall vilka märken köper ni?
Fråga 4: Vi ska ju ha en Eurasiervalp, hur mycket/ofta behöver den äta?
Fråga 5: Hur tidigt ska man börja träna vardagslydnad?

Kan komma fler frågor i inlägget om jag kommer på några fler :P

thilda-
0

Så fort valpen har vaknat, lekt, druckigt eller ätit mat så ska den ut direkt

Fråga 2: Hur lång tid behövs det då man absolut aldrig får lämna valpen i början, alltså när kan man börja träna på att vara ensam?

Personligen så börjar jag med det rätt så tidigt.. Men med väääääldigt småå stunder

Fråga 3: Det här med foder, vad är skillnaden mellan vanlig hundmat och valpmat? Min syster sa att hundmat från mataffärerna är dålig, är det så? isåfall vilka märken köper ni?

Titta på innehålls förteckningarna och jämnför fodret. ju större köttmängd ju bättre är det :) och köttet ska alltid stå först på innehålls förteckningen.

3 -4 ggr om dagen.. Sen minskar man ned måltiderna allt eftersom ju äldre den blir

Det kan du börja redan med ganska omgående såna där små basics grejor som inkallning och lära valpen namnet :)

Adalissa
0

Vad roligt med valp :) Hoppas att ni har tur och att det blir tillräckligt många valpar då.

Nu är min valp fortfarande liten, hon är bara 3 månader och inte helt rumsren eller ensamtränad ännu, men jag kan ju svara lite på frågorna i alla fall :)

1. Mitt bästa tips är att gå ut med den ofta, i början nästan hela tiden sedan försöka lära sig när den behöver gå ut. Ofta visar den så småningom några signaler som tex börja gå runt och nosa. En del använder tidningspapper som hunden får lära sig använda som ett steg i rumsrenträningen men jag körde utan på en gång. Vill inte att den skall lära sig att det är ok att göra sina behov inne utan att det är ute man gör det. Om olyckan är framme och den gör inne så ignorerar jag det bara och tar bort det, gör ingen grej av det. När den gör ute får den massa beröm.

Min valp säger nu till om hon behöver gå ut på natten samt på förmiddagarna. Resten av dagen måste jag hålla koll för då blir hon så uppspelt eftersom katterna då har klivit upp och det händer massa saker som att det kommer folk, man far bort osv.

2. Jag har tränat min valp att vara ensam sedan nästan från början. Inte första veckan då. Men då pratar vi om några sekunder medan jag går in i ett rum för att sätta igång routern. Sedan har jag ökat lite så att hon är ensam (har ett kompostgaller som gör att hon inte kommer ut ifrån vardagsrummet) medan jag hämtar tex vatten eller mat ifrån köket. Vi håller på att öka tiden nu så att hon får vara ensam medan jag tex går och pissar. Inga långa stunder alltså och oftast övar jag när hon är mycket trött så att hon inte har något emot att ligga kvar när jag går iväg.
Försöker samtidigt lära henne att vara ensam kvar i bilen. Det blir dock bara den tiden det tar för mig att sätta in motorvärmarsladden, men man måste ju börja någonstans.

Vad gäller längre stunder är det nog bättre att någon annan ger dig ett svar då jag inte kommit dit ännu.

3. Vad gäller hundmat så finns det nog lika mycket åsikter som det finns foder. Kolla vad uppfödaren ger, se ifall din valp mår bra av det och om du tycker att det är ett ok foder - så ge den det. Skillnaden mellan valpfoder och vuxenfoder är främst att valpfodret är fetare. Det är anpassat till att valpen växer. Vuxenfoder är anpassat till att hunden skall behålla vikten så skulle en vuxen hund äta valpfoder finns det stora risker att den skulle bli tjock. Finns säkert andra skillnader också :)

4. Vad valpen/hunden behöver äta beror på vilket foder man ger. Det står på fodret hur mycket den skall äta och ofta också förslag på hur ofta.
Min valp åt 4ggr/dag hos uppfödaren och jag fortsatte med det när den kom hem till mig, men jag tyckte att den var dålig på att äta upp all mat så jag provade med 3ggr/dag istället och nu fungerar det fint. Hon behövde bara hinna bli hungrig mellan måltiderna.

5. Det beror på vad du menar med vardagslydnad. Jag anser att man egentligen börjar direkt när man hämtar valpen genom att visa vad som är accepterat eller inte. De vill ju tex gärna tugga på en och på allting annat den kommer åt och det är inte ok för mig i alla fall. Att använda valpens namn ofta så att den börjar förstå vad den heter gör man ju också på en gång. Sedan vad gäller sitt, ligg, inkallning osv så började jag ganska tidigt. Inte de första dagarna, då var det viktigast att den fick börja känna sig hemma - men tex att hon skulle sitta ned och titta på mig innan hon fick sin mat gällde från första stund. Likaså att gnällande inte leder någonstans. Förutom det speciella gnället som betyder att hon är nödig.

Hoppas du fått lite svar i alla fall. Var inte rädd att fråga mer om det är något du undrar. Jag tycker att man ofta får mycket bra tips här i forumet :D

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Tina
0

1. Ta ut valpen efter att den ätit, lekt och sovit. Även under natten kan den behövas tas ut en eller ett par gånger. Beröm lugnt valpen då den kissar ute och fya aldrig en valp som kissar inne.

2. En hund under 4 månader får enligt lag aldrig lämnas ensam mer än kortare stunder (ca 10 min). Träning kan (och bör man) börja med tidigt. Dock ska man gå väldigt långsamt fram, det ska handla om sekunder i början.

3. Uppfödaren bör ge dig råd i denna fråga. När valpen kommer hem till dig ska den äta samma foder som den fått hos uppfödaren. Vill du byta foder ska du fasa ut långsamt för att vänja magen. Valpar och vuxna hundar har olika näringsbehov, valpfoder innehåller bland annat mer energi för den växande valpen.

4. Detta ska/bör din uppfödare informera om.

5. Låt valpen boa in sig åtminstone en vecka innan du börjar på allvar, sedan är det upp till dig hur mycket/ofta du vill träna. Valpar blir fort trötta så korta pass är att rekommendera. Gå gärna valpkurs.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Changrila
0

1:
Tar man ut valpen direkt efter att den sovit, ätit och lekt så kommer den ha största möjliga chans att förstå snabbt att man ska göra ifrån sig ute. Gå alltid till samma gräsfläck så att den har "sin trygga plats" att göra ifrån sig på. Om den gör ifrån sig inne, lyft upp och gå ut direkt, inget mer än så. Efter ett litet tag lär ni märka om det är så att den inte behöver ut tex efter att den lekt, eller så lär sig valpen säga till när den behöver ut. Lyssna på valpen och var uppmärksam på hur den beter sig.

2:
Det enda jag ångrar med min unga hund, var att jag inte började ensamhetsträna i tid. Enligt lag ska valpar inte lämnas annat än korta stunder innan de är 4 månader, men att valpen får se att du tex kan gå på toa utan att den är med, att du kan gå ut och slänga sopor och göra snabba turer till mataffären är bra att fixa redan från början. Lämna valpen när den är som lugnast och gör ingen stor sak av lämnandet så går det nog bra. Det kan också vara smart att köpa ett kompostgaller och spärra av tex köket när du lagar mat och liknande, så att den vänjer sig vid att den inte alltid är "på" dig även om den inte är ensam.

3 och 4:
När du får hem valpen får du med dig mat från uppfödaren som valpen är van vid. Fortsätt ge det fodret. Uppfödaren kommer även berätta för dig hur ofta valpen ska äta och hur du ska göra med matrutiner. Om valpen sedan inte fungerar bra på det (skiter massor, har dålig päls, inte går upp i vikt som den ska eller på annat sätt inte mår helt perfekt), då är det lämpligt att byta foder. Vilket som är bra eller inte finns det enormt många åsikter om, men över lag brukar folk vara överens om att foder utan korn, vete eller majs är de bästa.

5:
För mig är vardagslydnad inget som tränas, och absolut inget jag väntar med. För mig är vardagslydnad att gå ordentligt i koppel, komma på inkallning, göra ifrån sig ute, inte äta upp inredning, vara lugn inne och hålla igång ute osv. När man ropar på valpen för att ge den mat så blir det ju en form av inkallningsträning, likadant lär den få vänja sig vid koppel när du rastar den. Jag tvivlar också starkt på att du kommer låta den tugga på inredning i början om du inte tänker låta den göra det sedan. Sedan är det bara att bygga en bra relation med valpen. Lek mycket, ha roligt ihop, lär er läsa av varandra osv. Då har ni sedan en bra grund när ni ska börja träna tricks som sitt, ligg och annat. Precis som någon annan nämnde så kan en valpkurs vara en väldigt bra grej att gå :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[postmortum91]
2

Ojj tack för alla jättebra svar ni gett mig :)
Nu känner jag mig mer förberedd på dessa punkter :)

Fortfattat har jag föstått att man ska inte skälla på en valp som kissar/bajsar inne, istället kan man bära ut den direkt efter så den förstår att det är ute det ska göras och även berömma när den gör det.

Vardagslydnad kan man börja med redan från start, sånt som att komma på inkallning, inte äta upp lägenheten etc etc.

Det bästa är att jag rådfrågar med uppfödaren om fodret, vad valpen äter där etc etc. sen måste jag vara lyhörd och se om jag ger hunden för mycket mat genom att den aldrig orkar äta upp etc.

Och enligt lag får man inte lämna en valp längre stunder de första 4 månaderna i valpens liv och man kan börja smått redan från start genom att spärra av när man ska laga mat etc eller gå på toaletten själv :)