Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1371 ggr
Rafflan
0

Hund som inte vill kolla i ögonen?

Tänkte se om ni hade några extra tips?

Min kille har inge problem att kolla mig i ögonen när han tigger, när jag ropar på honom eller när han ligger bredvide mig och gosar eller sover, eller när vi gör saker han kan.

Men såfort vi kommer till träning vill han inte riktigt, kör kontackt övning med hålla ut händerna med godis i eller hålla händerna bakom ryggen med godis i och när han kollar på mig klickar jag och han får godis, men direkt när han är klar kollar han lite snett på mig igen, detta kommer bli ett problem om vi ska köra lydnad och gör det även lite svårt att träna trix osv då han inte riktigt vill ha ögonkontackt till 100%

Några tränings tips? :)

I övrigt är han en tuff kille som gärna provar sig fram för att göra rätt och älskar att träna och har inge problem att kolla mig i ögonen i vardan :)

sarae
0

Fortsätt träna kontaktövningar är mitt förslag - dels de övningar som du redan gör, sedan finns det många sätt att variera.

Du kan te.x ha en godisbit i munnen, detta "tvingar" hunden att söka kontakt med ditt ansikte och ju längre du väntar med att klicka och belöna desstå längre kan du få honom att behålla kontakten (munnen sitter ju inte så långt från ögonen).

lägg godis på marken när du står upp så hunden ser. försöker han ta godiset, sätt foten över, när han slutar förska ta godiset, lyft på foten igen, det du väntar på är att han ska ta titta upp på dig - sen får han godis.

Själv har jag märkt att "kvalitéen" på belöningen påverkar hur benägen min hund är till att ta kontakt. Med "vanligt" godis tar hon regelubundet kontakt, vilket jag varit mycket nöjd med, men så provade jag att blanda i micrade kycklinghjärtan samt torkade kycklingfileer i belöningsgodiset - plötsligt hade jag en hund som knappt släppte mig med blicken hela promenaden och gick fot nästan hela vägen med blicken höjd mot mig,

Så prova dig fram tills du hittar godiset "han gör allt för", och öva kontakt i många olika situationer, höj och sänk kriterierna vid behov. Belöna även kontakt på andra sätt - te.x bästa leksaken eller att han som belöning får göra en konst/trick han älskar innan han får belöningen.

Utnyttja de naturliga tillfällena han söker kontakt - belöna när han tittar på dig i soffan. Omvänd tillfällena där han tigger till ett träningsmoment istället.