Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 877 ggr
moonii
0

Köpa hund - Vad för ras?!

Hej!

Jag har bestämt mig för att skaffa en hund. Jag sitter och funderar på vad för ras.. Det finns ju så otroligt många! Ev. skulle jag vilja ha en 2 vägskorsning. Någon som kan tipsa om hundraser som passar in på detta?:

Storlek spelar inte så stor roll.

Pälsen får inte vara allt för långhårig

Den ska inte ''kräva'' extremt mycket motion/hjärngympa, men får gärna tycka om det. Alltså, den ska kunna klara sig även fast man inte hinner träna någon dag.

En sund ras, utan rasbundna sjukdomar/defekter (t.ex. Mops, bullterrier, sharpei osv.)

En trevlig hund som man kan ha lös i skogen utan att den springer iväg

Trevlig mot människor och andra djur

Ska gärna tycka om att ''mysa'' i knät

Hmm.. Tror jag fick med det viktigaste nu. Jag vet att det är väldigt individuellt från hund till hund, men det skulle vara bra att ha en ''mall'' att utgå ifrån! Tacksam för svar!

Changrila
0

I princip samtliga hundar av alla raser klarar av att ta det lugnt någon dag förutsatt att du tränar den på att vara lugn inne och hålla igång ute.

Likadant är det med att fungera att ha lös. De enda raser som går bort är väl de hundar som har mycket jaktlust, tex vinthundarna och vissa rena jakthundsraser.

Hur mycket motion kommer du ge hunden en vanlig dag? Rör det sig om 1 timmes promenad och lite trickträning, 2 timmars promenad och lite trickträning eller 1 timmes promenad och mer ordentlig lydnadsträning/spår/liknande?

Vill du att den bara ska acceptera och tycka att andra människor och djur är okay, eller vill du ha lite mer "älskar allt och alla"-mentalitet?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm