Lydnad - fritt följ
Hur lär jag min hund fritt följ?
Det skulle vara jätte kul om någon skulle vilja lägga upp video på när ni tränar också!
Tack i förhand!
Jag har precis börjat träna det och vill komma vidare, så jag lämnar ett tassavtryck här. :3
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Har du lust att säga hur du började? Min tik är helt förvirrad, hon står fot på höger sida och jag har kämpat några dagar nu och visa fot på vänster sida men hon är för flamsig för att stå där, hon SKA stå höger sida 
#2 Tack!
Jag har gått runt för mig själv, och flamsat lite (för mig själv) om han var helt ointresserad. När han kom upp vid min vänstra sida klickade jag direkt och belönade. Första steget för oss är helt enkelt att Xavi ska lära sig att själv söka kontakt och tycka att det är kul att vara på min vänstra sida utan några som helst krav. Nu gör han det och jag är då lite osäker på hur vi ska gå vidare. ;)
Jag är i lydnads tran men min pom och vi lärde in som så.
Först så lärde jag honom fot possitionen och den är super nogran nu från star annars så kommer ni få hålla på och finputsa ju högre upp i lydnaden ni kommer.
när hunden i från alla vinklar kommer och sätter sig i fot position när du säger komandot då kan du gå vidare.
(Belöna aldrig en fotposition om hunden inte tittar på dig då väntar du till du får kontackten)
när hunden tittar på dig så tar du vänster ben fram och lägger tyngden på de benen om hunden reser på sig och tänker följa med så är har vunnit smguld och matte blir super lycklig och var nogran med att hunden inte ska släppa blicken från dig.
När detta moment fungera då kan du testa att köra med två steg. kräv inte att hunden ska sätta sig än när du stannar fokuser bara på att hunden ska följa dig och hålla kontackten så kommer detta bli super fint :D Lycka till alla lydnads människor :D
#6 Hur lärde du in fotpositionen? Väntade du ut honom tills han till slut självmant kom och satte sig vid din sida (vilket väl är ganska osannolikt om inte hunden har någon aning om vad som förväntas så en självmand korrekt position är väl väldigt svårt att få fram direkt?)? Eller visade du på något sätt? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja filmade och la ut den på youtube eftersom de inte gick att lägga ut den här :D
så titta o lär på klumpiga mig :D låter som ja lespar oxå :D
Åh, väldigt lärorik film, nu blir det att fortsätta träna! :3
#9 gör de kommer gå super :D sheltie är super lätt lärda oxå :D