Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6614 ggr
mawliiin
1

Kastrering hundvalp

Hej hej, det är så att jag har eh hanvalp på 3 månader och undrar när man kan kastrera honom ? =) Om det finns någon minimum ålder så att säga,

Har försökt hitta liknande inlägg, men bara hittat om äldre hundar hittills,
Tacksam för svar :)

Mvh Malin

[hyperiion]
0

Min hane var runt 5 månader:) Så han blev aldrig könsmogen något ja tycker är jätteskönt.

[nataschaj]
0

Från 5 månader brukar de vara.

Vet att USA kasterar vid 3 månaders åldern, men tror inte vi gör de på hund i sverige, katt vet ja, men hund, nja.

mawliiin
1

Okii, tack då vet jag =) har läst att det är bäst att göra det innan dom blir könsmogna  så att dom inte lär sig om man säger så =) hehe ..

[nataschaj]
0

3 ja, men passa då på vid 5 månader, 6 månader e ju ''risken'' större beroende på va för storlek de e på hunden :)

dragonstar
0

Jag undra samma sak =)  min valp är bara 11Veckor men han visar hanhundbetende redan, krafsar ibland och lyfter även på benet ibland.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[nataschaj]
0

5 vissa hanar e tidiga, men de är inte dominat? krafsande kan vara dominans beteende också. men tror ingen vet gör de under 5 månader, men man kan ringa å fråga alltid!

dragonstar
0

Har inte märkt dominans ennu, han är väldigt självständig så länge ha ninte blir frånskilld från mig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ixectrona
0

Kastrerade min när han var sju månader. Ju senare, desto större risk för att sexuella beteenden befäst sig. Det verkar också att hos äldre hanar (vuxna, alltså flera år gamla) är det större risk för nackdelar/bieffekter och mindre fördelar. (Som fetma, dålig päls, och beteenden som överdrivet sniffande händer det ingenting med.) Men det är då bara mina observationer.

vallhund
0

Inte många vet i Sverige som kastrerar hanhundar under 7 månader, de flesta vill nog att hunden är 8 - 12 månader.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mawliiin
0

#9, är inte det ganska sent då? då har ju könsmognaden kommit i gång .. bäst att dom inte "lärt" sig liksom .. antar jag =) hehe

[hyperiion]
0

#9 För något år sedan var de 1 års åldern. Men nu har dom kommit fram till at de är bättre tidigare. Alla vet ja pratat med gör de från 5 månader

vallhund
2

# 10

Vill man inte ha en hanhund så får man väl skaffa sig en tik? Varför stympa en hund som inte har problem?

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-angaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Lästips ang kastration, spec kastration av unga hanar.

http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html

http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9691849

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=5804642

Men det är klart, behöver man korrigera en levande varelse genom kastration så kanske man skall ägna sig åt vandrande pinnar o inte hundar?

[hyperiion]
4

En hund mår mycket bättre av att kasterars. Alla vet jag har pratat med och alla hundpsykologer säger att man sparar hunden stress och att må dåligt när tikar löper. Ska man inte ha hunden i avel så bör den kastreras hunden mår helt klart bättre. Min hund är något av en problemhund och ska absolut inte avlas på. Därför kastrerade jag honom. Tycker det är idiotist att säga att man är en dålig hundägare för att man vill bespara hunden stress, snoppinfekioner och matvägran osv som nästan alla hanhundar utsätts för då dom är okastrerade. Jag jobbar med min hud varje dag för att få honom till en bra hund.

vallhund
0

# 13

Har du svårt med läsförståelsen? har du ens läst länkarna jag postade?

På vilket sätt mår hundar bättre av att kastreras?

Jag har haft hundar som gått i avel, o andra som absolut inte skall gå i avel, varför skall hundar kastreras om de inte har problem?

Har aldrig haft en hanhund med snoppinfektioner eller matvägran.

[hyperiion]
0

En hund vill para sig med varje löptik dom ser. Sen har du hittt länkar som du letat upp. Det finns minst lika många som säger tvärt imot.

[Forest]
0

13 nja det där köper verkligen inte jag. Tror inte på att kastrater mår bättre än okastrerade.

SmileyMalin
2

#14 En hund med gener som ger osäkerhet kombinerat med väldigt stark könsdrift vilker resluterade i panikslagna attack på liv och död mot alla andra hanhundar tycker jag är nog för att en hund ska må dåligt…

När samma hund helt slutar attackera och börjar fungera väl ihop med dom flesta hundar direkt efter kastrering anser jag det bevis nog för att beteendet inte var "dålig uppfostran".

Att jag sedan fick en mer arbetsvillig och fokuserad tävlingshund är ju ett stort plus!

Visst finns det risker med kastrering precis som med allt annat, MEN det finns många hanhundar som får ett betydligt bättre liv som kastrerade, tyvärr sprids det ju en hel del skräckpropagande emot kastreringar vilket för vissa hundar bara medför onödigt lidande!!!

Nicolina
1

För mig finns det absolut ingen som helst anledning att kastera en valp, de är ju bara småpluttar vid 5 mån ålder. Bebisar, de hajjar ju knappt vad en löptik är. Vänta lite och se efter hur hunden utvecklas, vad man får för individ, träna och jobba med hunden och utvärdera därefter om det är lämpligt med en kastration. Det finns ju fördelar och nackdelar med allt, finns hundar som mår mycket bättre utav kastration och hundar som det inte alls föll väl ut med.

Är det dessutom en liten ras och alla hanhundar kasteras vid 5 mån ålder och bara de som planeras gå i avel sparas som hanhund - jaha, de okasterade visade sig i vuxen ålder inte passa för avel medan den kastrerade växte upp och visade sig vara jättefin för rasen… vet inte vad ni andra tycker, men tycker nog inte att den ekvationen var så smidig. Likadant med stora utbredda raser som är sönderavlade, trist då när fina friska hundar med bra gener för avel kastreras medan de som visade sig få allergi och hunproblem förblev hanhund och ändå går i avel då uppfödaren mörkar detta för att kunna avla vidare. Att man själv inte ska avla på hunden ser inte jag som en vettig anledning till kastration, växer hunden upp till en friskt och härlig individ så kanske de tankarna tar en annan riktning och din hund visst kanske kan tillföra rasen fina nya individer, även om det inte är du som ägare som är uppfödare?

Det är ju dessutom långt ifrån alla hanhundar som får det jobbigt runt löptikar, infektioner, stress osv. Man får ju för sjutton ta o se till individen och utvärdera därefter, det är ju inte svart eller vitt? Mixa lite så blir det grått, alla hundar fungerar ju olika och det finns inte bara ett sätt som är bra, det finns många sätt som är bra! =)

[Forest]
0

18 håller med dig.

17 känner allt för många som verkligen inte får den positiva förvandlingen som din har fått tyvärr vet jag om tvärtom deras hyffsade välfungerade hund vart både osäker vid hundmöten, blir mer angripna av både tikar o hanhundar. Jag skulle gärna se lite mer fakta om detta mer studer som gjorts än att höra min hund,grannens osv för jag tror inte alls att alla hundar mår bättre som kastrater.

vallhund
0

# 15

Du har helt uppenbarligen problem med läsförståelsen. Alla hanhundar vill/försöker inte para alla löptikar de råkar träffa på.

Vi som har både tikar o hanar uppfostrar våra hundar.

Men det är klart, lever man i sin egen bubbla så biter inga sakliga argument.

"On the negative side, neutering male dogs
• if done before 1 year of age, significantly increases the risk of osteosarcoma (bone cancer); this is a
common cancer in medium/large and larger breeds with a poor prognosis.
• increases the risk of cardiac hemangiosarcoma by a factor of 1.6
• triples the risk of hypothyroidism
• increases the risk of progressive geriatric cognitive impairment
• triples the risk of obesity, a common health problem in dogs with many associated health problems
• quadruples the small risk (<0.6%) of prostate cancer
• doubles the small risk (<1%) of urinary tract cancers
• increases the risk of orthopedic disorders
• increases the risk of adverse reactions to vaccinations"

Inte medlem än? Bli medlem helt gratis här --->

SmileyMalin
0

#19 jag tror inte heller att alla hanar mår bättre kastrerade, men för vissa individer kan det vara avgörande förtt drägligt liv. Jag motsätter mig argumenten att all problematik går att träna bort!

Nicolina
0

#21 Jo men var det inte det jag på ett något krångligare och längre sätt skrev i mitt inlägg? Väx upp, träna, utvärdera - kan en kastration vara lämpligt för att just den här individen ska må bra?

SmileyMalin
0

#22 jag motsatte mig aldrig ditt inlägg ;) håller med om allt du skrev!

Nicolina
0

#23 Aha, missuppfattade dig lite då, sorry =)
Men kul att du håller med!

[Forest]
0

Dessutom vet jag flera kastrater som vet vad löp innebär trots att de vart kastrater som valpar allså vid 6 mån. Grannens hund ett bra exempel på detta. När Enja nu löpte nyligen så vanka han oroligt där uppe, han flåsar o äter dåligt. Han måste ut på natten då hans matte tror han är nödig. Men han ställer sig bara vid våran dörr o gråter lite. Vi har flera kastrater i våran bekantskap och vi låter inte hundarna träffas ändå. Men jag var o fika hos syrran o hennes lille Bobby vart helt tillsig som vanligt. Jag tor inte man kan operera bort bedriften förtplanting på ALLA kastrater oavsett vilken ålder de blir kastrerade. har sagt detta innan men tycker det kommer tråd efter tråd om kastrering.

Sen har jag träffat oxå de som verkligen inte fattar vad löpet innebär, men säga att swish vart man av med den bedriften tror jag inte på då jag vet om flera hanar som verkligen vet vad det innebär.