veterinärvård priser?
Hej alla!
Jag sitter och tänker väldigt mycket på detta med veterinärvård? Att det är chockande vilka prisskillnader det finns för samma behanlingar från klinik till klinik??
Måste man vara rik idag för att äga ett husdjur? Är inte våra husdjur för många våra barn?!
Vi tar en som inte har någon vidare inkomst tex… känner ett par fall så.. men de kan ha barn för det får iaf stöd för barnen.
Sen om vi säger att barnet behöver åka in till akuten så finns det stöd för sånt också?!
Men som djurägare så finns det istortsätt igen hjälp att få mer än försäkringar då… men även försäkringar kan ju vara skit! Massa saker som inte täcker eller som de anser inte täcker i olika situationer..
Sen tycker jag att flera försäkringsborlag ska ha FAST självrisk som ett alternativ!
Just nu har ju bara IF detta och det är verkligen bra!
Jag har egentligen inget mot prisernaegentligen. Att bedriva en god vård kostar ju väldigt mycket även för kliniken, för att inte tala om all utrustning som kostar. Att ha djur är ju ingen rättighet, i likhet med att samhället ser barn som en rättighet, och sjukvård är ju något som är nästintill gratis i och med hur systemet av vår välfärd är uppbyggt.
Sen betalas ju en stor del av en människas sjukvård via skattesedeln och det är inte ens alltingsom täcks då. Blir du inlagd på sjukhus så betalar du ju för tiden du är inlagd, jag tror att det är 80 kronor per dygn. Det är ju inga stora summor om man jämför med vad veterinärvård kan komma att kosta om man inte har en bra försäkring, men det är ju inte heller "förbetalt" som en människas sjukvård är.
Vad jag tycker är värst med veterinärvårdskosnader är däremot momsen man betalar. 25% i moms kan jag tycka är väldigt mycket när det inte går till vård av djuren, utan är pengar som skattas i samma form som om du går till affären och köper en bok. Att slopa momsen, alternativt sänka den, tror jag skulle vara det bästa. För jag tror att det finns många djur som bli avlivade i onödan för att ägaren inte har en försäkring som täcker/ingen försäkring alls eller att det inte fnns en budget för vård. Dessutom skulle säkert flera ta sina djur till veterinären, för det finns ju tyvärr dem som inte ens tar sina djur till veterinär och hoppas att det ska gå över av sig självt, enbart för att vården kostar.
Och nu börjar det bli lite långt det här inlägget, men vad jag vill komma fram till är att: Jag ser inget fel i att vården kostar mycket däremot tycker jag att momsen är löjligt hög. Att ha ett djur är ingen rättighet, men ett otroligt stort ansvarstagande och därför ser man till att ha en buffert och en bra försäkring. Det är kostnader man får ta, och i jämförelse med vad det ger att ha djur är ju priset ändå inte högt.
Och jag håller med om att flera försäkringsbolag borde ha en fast självrisk. Jag tycker i alla fall att det känns mycket tryggare att bara ha en fast summa att betala om något skulle hända.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Visst är det prisskillnader på olika kliniker. Vad jag har märkt så är klinikerna på "landet" ofta snälla i sina priser och inte lägger ut extra kostnader än nödvändigt, vilket de kanske borde när vissa jobbar över sent på kvällen och ställer upp men inte tar ut så mycket OP än dom egentligen är värda.
Som sagt så bet vi djurägare vården själva tillskillnad ifrån vår egen vård där mke skattepengar går åt. Det är ofta när djuret får ligga kvar i några nätter som kostnaden blir stor pga mediciner, ev. flertal rtg, dropp, mat och extra koll på kvällen av personal.
Stora operationer är kostsamma och ju större operation ju större finns risken för komplikationer då återbesök och ev ny operationer behövs. Den risken finns alltid och det beror ytterst sällan på vetrinären. Precis som med människor så klarar vissa operationer bättre än andra och ju större operation med ett djur i riskzonen ju längre tid tar operationen och ju dyrare blir det :)
Nuförtiden är vi människor beredda att göra nästan allt för våra djur för att de ska bli friska igen. Vetrinärer är inga trollkarlar som kan göra ett djur frisk över en dag alltid. Det krävs prover, behandlingsplan, nya prover för att se resultat. Mediciner, nya mediciner om dessa inte funkar. Det är precis som med människor. Bara för att djuret får en behandling så är inte det säkert att det hjälper för den individen + åtkomman utan kanske behöver en ny behandlingsplan spec om nya komplikationer av sjukdommen el biverkningar kommer. Förr i tiden så sköt man ihjäl djuret om det var dåligt men idag så är kvalitén på djursjukvården desamma som humanvården, tekniken, möjligheten finns att hjälpa den så långt det bara går. Men tillskillnad ifrån humanvården så måste vi betala själva. Men allt beror på en själv hur mycket man är beredd och kan lägga ut.
Blev ett långt inlägg ^^ Man kan spekulera hur mke som helst ang djursjukvård
Believe you can and you're half way there.