Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 819 ggr
labradorebbsan
0

Titta hit valp erfarna

Halloj, snart får vi hem våran Labrador valp. Ska bli väldigt kul. Vi har läst på mycket om rasen osv. Det skulle vara jätte roligt om ni kunde dela med er av lite tips kring valpar. Bara allmänt liksom. Dela gärna med er av era valp minnen också om ni har lust. :) Mvh nyfiken tjej.. (om inlägget är i fel tråd så får ni gärna putta)

[CaneCorso]
1

Vad kul ! :)

Mitt tips är att låta valpen vara valp..
Många som börjar träna väldigt hårt för tidigt enligt mig.

sallberglina
0

Här har jag suttit och kollat en del filmer: http://www.youtube.com/user/juj1964?feature=

Ixectrona
1

Ja, låt valpen vara valp och ställ inte för höga krav på den.
Men samtidigt får man inte låta den komma undan med vad som helst, regler som du ska ha i framtiden måste sättas dag 1 för att inte förvirra hunden. Och vi människor har en tendens att låta de små sötnosarna komma undan med saker som inga andra djur skulle låta sina ungar göra.

(Som om valpen bits så får man faktiskt säga åt den; man bör faktiskt göra det, så man inte får en stor unghund eller vuxen hund som bits. Hur hård åthutning som krävs beror på den individuella hunden, och det märker man.)

dragonstar
0

Min valp har varit hemma en vecka nu, han förstår inte ögonkontackt och piker hyseriskt då han inte får vara med mig, Han kissar inne och håller sig häls när vi är ute tills vi kommer in. Så jäkligt jobbigt.

Ville lägga in ett tassavtryck för att följa tråden.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Vargafrost
1

Belöna spontan ögonkontakt så att valpen söker sig till dig, vilket blir en bra grund för kommande inkallningsträning.
Lämna den inte ensam över huvudtaget innan den hunnit bli trygg i det nya hemmet - det kan mycket väl bli så att du får ha toalettdörren öppen eller helt enkelt ta med valpen in. Du är trots allt dess nya mamma.
Ge den lilla god tid på sig att göra ifrån sig ute. Kom ihåg att allt är nytt och både spännande och kanske aningen läskigt - då har man inte tid att göra ifrån sig när allt ska undersökas. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

wesdi
1

Flört En valp är en valp som har mycket att lära sig.

Belöna alla spontana beteenden: om den tittar på dig - belöna (med röst och kanske en liten godisbit), när den spontant sätter sig - belöna. När den lägger sig -belöna osv osv..

I början vet valpen inte alls varför den får en massa beröm och belöning men du får säkerligen en glad liten valp som börjar tänka själv..

När den kissar ute - belöna och kanske lägg på ett *kissa-kommando* vilket ord du nu vill ha. Ha inte för bråttomt, låt valpen nosa och kolla lite…. den sätter sig till slut.

Rent allmänt,  efter mat, lek, sömn - dags att låta valpen snabbt få komma ut och göra i från sig. Det absolut sista du gör innan du går och lägger dig är att rasta valpen ute. Det absolut första du gör på morgonen (ok du får hastigt dra på dig kläder) är att ta ut valpen så den får göra ifrån sig.

Man *tränar* inte en valp i den bemärkelsen men… man kan gärna leka in lite träning, korta korta stunder. Belöna de spontana beteenden man vill belöna.

Byta ut *förbjudna* saker (mattes finger, tår, upphittade strumpor m.m.) till tillåtna leksaker.  Vad jag menar är att valpen testar ju, dels kommer det börja klia i tänderna och dels upptäcker valpen massor som det går att kampa/bita i.
Byt ut det då med en tillåten leksak…. visa att det finns en annan leksak och erbjud den istället.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

labradorebbsan
0

Tack så mycket för alla tips. Det värmer verkligen!