Dålig mage
Igår kväll var Skade ensam hemma ett par timmar medan jag och min sambo var på fika hos min syster. Klantiga som vi var lyckades vi glömma en ryggsäck framme som vi hade haft med oss ut på utflykt med Skade under dagen. Ryggsäcken var stängd och i den låg en burk med kakor och en liten oöppnad påse med Gott&blandat, ca 80 gram. När vi kom hem hade Skade lyckats öppna väskan och ätit upp allt.
Först tänkte vi om det skulle vara farlig men när vi tänkte efter så var det bara en liten kaka där i med små chokladbitar i, de andra var vanliga kakor. Och påsen med godis var ju också väldigt liten för en så stor hund. Skade var dock dålig i magen på kvällen och vi gick ut med henne vid ett på natten innan vi gick och la oss. Vi lämnade dörren öppen till sovrummet så att hon skulle kunna säga till oss om hon behövde ut men vid åtta på morgonen när vi vaknade hade hon ändå bajsat tre högar/pölar på köksmattan.
Jag tog ut henne på en gång och hon bajsade löst tre gånger under promenaden. Ett par timmar senare behövde hon ut igen. Mitt på dagen släppte vi henne i en hage och då såg vi henne inte bajsa. Hemma igen behövde hon ut efter ett par timmar och senast jag rastade henne nu (vid kl 20) så var hon fortfarande lös. Men sedan dess har hon sovit lugnt. Det känns som att det har kommit mer sällan vart efter dagen har gått men hon är ändå fortfarande dålig.
Idag har hon ätit en dl överkokt ris och två kokta kycklingbitar uppdelade i tre mindre portioner under dagen. Hon har också fått lite filmjölk. Vi hade tänkt ge henne torrfoder till kvällen om magen var bra men eftersom den inte var det ännu så har vi inte vågat ge henne mer. Jag tycker synd om henne om hon är hungrig men vill ju inte övermata heller.
Om hon fortfarande är dålig i morgon bitti, är det dags att gå till veterinär då? Eller ska man vänta längre? Hon har aldrig varit dålig i magen en hel dag förut utan det har alltid gått över efter rastning.
Jag skulle ha svält henne tills magen lugnat sig och därefter gett kokt ris samt kokta kycklingen….
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Skulle ha gett henne sparris eller spaggeti om de är så att hon behöver få hjälp att få ut (om hon har ätit plast m.m) de ''binder'' ihop å hjälper på traven å komma ut.
å sen skulle ja svälta i 24h sen ge kokt ris m kyckling/fisk å såna saker.
Det känns inte bra att svälta henne helt när hon redan är lös i magen. Man förlorar ju en massa näringsämnen när man är lös i magen. Det kanske är rätt väg att gå men det känns fel. Okej, hundar och människor är inte samma sak, men människor ska ju inte svältas när magen är dålig.
Så fort Skades mage har lugnat sig brukar hon klara att få sin vanliga mat igen. Vi brukar köra små portioner av kyckling och ris när hon är dålig och sedan torrfoder så fort hon är bra igen, och det brukar funka. Men hon har ju aldrig varit så dålig som hon är nu heller. (Det låter som att hon är jättedålig, det är hon inte. Som sagt så kommer det mer och mer sällan nu och hon ligger lugnt och sover där emellan).
#2 Jag tror inte att hon har ätit någon plast för hon har aldrig ätit någonting annat än mat ända sedan hon var en liten valp. Hon älskar att bita sönder saker men sväljer aldrig någonting. Hon får ha gosedjur, gamla skor, strumpor osv, - allt som är kul att tugga sönder, för hon sväljer aldrig någonting.
Ni kan också testa ge en matsked morotspurë till maten.
Jag tror ni kan vänta med att gå till vetten. Så länge hon bara är lös i magen och inte visar andra symtom.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Du fortsätter att göra tarmen och magen orolig genom att ge mat. Tarmrörelser ökar alltid efter matintag. Tarmen måste få chans att lugna ner sig först. 
När Lexie var dålig så svälte jag henne 24 timmar. På henne sprutade det ur rumpan näst intill hela tiden, hon behövde gå ut väldigt ofta. Så svälte henne 24 timmar, efter var hon fortfarande inte bra. Men bättre. Gav henne A - fil, cirka 0,5 dl gick ut och rasta (viktigast är att de får i sig vatten). Sen började hon kissa ganska mycket också eftersom hon fick så mycket vätska, sen fick hon A fil + fiskbulle, dagen efter var hon inte helt okej, men det var bättre. Så det tog 3-4 dagar tills jag kunde ge henne sitt egna foder igen, och då blandade jag i långsamt. För ville inte att hon skulle krascha igen.
Jag brukar svälta mig själv när jag är magsjuk, ont i magen o så, just för att det går över fortare då. Brukar dock dricka vatten + vätske ersättning

Vi brukar inte svälta hundarna, utan ge ett kosttillskott från apoteket som nheter Canikur. Det stoppar upp en dålig mage och man kan börja ge vanlig mat rätt omgående.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Tack för tipset! Ja, jag tror också att vi kan vänta lite, med tanke på att hon är så lugn nu och inte måste ut oftare än vanligt. Nu är det ju tre timmar sedan vi var ute och hon sover.
#6 Jag tittade runt lite och hittade olika bud. På Agrias hemsida står det så här:
Om en hund får diarré bör skonkost eller speciell dietkost ges, eventuellt efter ett par timmars vila från matintag då belastningen på mage och tarm behöver minskas. Däremot är det viktigt att de har tillgång till vatten. Ge små portioner 6-8 gånger under det första dygnet. Öka gradvis portionsstorleken och minska antalet mål gradvis under de första dygnen. Då hunden mår bra och har stabil normal avföring, kan det vanliga fodret gradvis blandas in.
#7 Ja, så illa var det ju inte ens med Skade i morse. Hon har varit lös hela dagen men ingen sputmaskin här.
Jag har aldrig varit magsjuk så jag har faktiskt inte riktigt koll på vad som känns bäst. Men man har ju hört om att det farligaste med magsjuka för djur är risken för uttorkning och sedan att de kan må dåligt av näringsbrist. Så vätskeersättning är nog att föredra om man väljer att svälta hunden.
#8 Det låter som en bra tips. Skade är ju nästan aldrig dålig i magen annat än att hon kan ha varit dålig när man varit ute någon gång och sedan är det över, och då har vi ju matat henne som vanligt. Men det kanske är bra att ha Canikur hemma så att man får igång magen så fort som möjligt. Om Skade är lös imorgon ska jag köpa det till henne på en gång. Även fast vissa säger att man ska svälta hunden i ett dygn så känns det inte bra för mig. Om en veterinär sa till mig att jag måste svälta Skade skulle jag självklart göra det men jag har inte velat göra det hittills eftersom hon alltid har blivit bra igen samma dag.
#8 Fast i detta fall skulle jag inte stoppa ifall hon inte har bajsat ut allt hon fick i sig. Är du TS säker på att hon har tömt godiset och det andra, så då kan man börja behandla. Men i detta fall vill tarmarna göra sig av med sådant som inte ska vara där.
#10 Jag har läst om Canikur på apotekets hemsida nu och den stoppar inte utan den tar med sig det som finns i tarmarna. Det innehåller fibertrådar så att det ska rensa ur tarmarna. Så det är ju meningen egentligen att man ska ge Canikur på en gång när man märker att hunden är dålig, så skyndar det på processen.
#11 Aha, vad bra! Det lär i #8's inlägg att det var stoppande. Men är det som det står så är det ju sådant man bör ha hemma i ssjukhusapoteket låter det ju som. 
Näringbrist är inget du behöver oroa dig för om du svälter henne en dag. Det tar ganska lång tid för ett djur att få näringsbrist, mer än några dagar.
Så jag hade låtit bli att ge mat ett dygn och hållt koll så hon fått vatten i sig, för det är det viktiga.
Även vi människor bör låta bli att äta om vi är dåliga i magen, eftersom det krävs arbete av tarmarna för att hantera maten, och då lägger sig inte diarren lika snabbt.
#13 Om jag inte skulle äta varje gång jag är dålig i magen skulle jag inte få mycket mat i mig…
MVH
Sofie
#12 Ja, det lät riktigt bra. Inte dyrt heller, 120 kr för tolv tabletter. Om Skade är dålig imorgon åker vi och köper dem direkt, annars ska jag komma ihåg att köpa det nästa gång jag är vid ett apotek.
De få gånger mina hundar blir dåliga i magen av något skit dom stoppat i sig (allra helst om man vet dom fått i sig något som kan ge lite rasande mage), så ger jag mat som vanligt dagen efter (eller tom samma kväll om dom fått ur sig allt) - för bara det som bråkat har passerat så brukar dom vara som vanligt i magen igen.
Skulle det däremot fortsätta vara strulmage i 2 dygn så skulle jag börja ge FortiFlora några dagar och lite mindre mängd mat.
Eftersom jag redan ger färskfoder så känns sk skonkost värdelöst här - den är redan så skonsam. Har aldrig behövt svälta en hund eller ge specialkost - däremot dra in på t ex godisar några dagar om magen hamnat i olag av någon anledning.
#14 Det beror ju givetvis på varför vi blir dåliga i magen också. Säger ju sig självt att man inte kan låta bli att äta om man är dålig i magen 5 av 7 dagar tex.
Jag gick ut med Skade vid åtta i morse, då fick jag truga upp henne ur sängen, hon hade inte alls bråttom. Vi gick på en långpromenad på en och en halv timme. Efter en timme satte hon sig till slut, hon var alltså inte särskilt akutnödig idag, och det kom lite, lite bajs som fortfarande var lite löst. Så hon fick lite kyckling och ris idag också och jag åkte förbi apoteket och köpte Canikura.
Det var inte alls billigt! Det lät billigt med 120 kr för tolv tabletter men det visade sig att Skade ska ha 16 tabletter under en behandling, enligt dem. Man ska ge 4 tabletter, vänta 8 timmar och upprepa detta tills hon har fått 16 tabletter. Jag gav henne fyra när jag kom hem och om magen är bra igen innan jag är färdig med behandlingen tänker jag avbryta den.
Vi har äntligen möjlighet att skaffa en ny frys nu, som tillägg till den lilla vi har. Vi ska egentligen skaffa en till för att stoppa kött i, när min sambo har jagat, men vi kommer också att få plats för färskfoder. Så nu ska vi prova det till Skade. Skade har ju vanligtvis bra mage av torrfodret också men jag har bara hört gott om färskfodret.

Jag tror aldrig jag har gett en hel kur, oftast bara en gång, ibland får de igen efter 8 timmar, vid extremfall har jag gett 3 gånger.
MVH Elin
Ja, Skade blev också bra under dagen igår så hon fick ingen mer dos. Ifall man inte måste ge hel behandling varje gång så är det ju inte så fasligt dyrt. Egentligen är det ju inte vansinnigt dyrt om man måste göra hela behandlingen heller men jag trodde innan jag läste på förpackningen att hon kanske skulle ha en eller två tabletter åt gången. Hon är ju inte dålig i magen säskilt ofta så det kan ju ändå vara värt att ha hemma när det väl händer.

#20 Vi har alltid hemma. Även om det kostar lite, är det värt en dos när en hund veäcker en mitt i nnatten. Får de canikur kan de sova hela natten om man har tur. Får de inga, kan man få springa ut 3-4 gånger till.
MVH Elin
Kan tipsa om att köpa hem Biobak så du har det tills nästa gång magen strular. Mjölksyrebakterier som stabiliserar en orolig mage. Det är ett pulver man strör över fodret, några teskedar till en hund i din storlek. Burken kostar ca 80:- och räcker hur länge som helst. Fick med hjälp av Biobak bukt på Texas magsjuka på en dag :)
Precis, då är det värt det både för ens egen skull, som slipper springa ut hela tiden, och för hundens skull, som förhoppningsvis slipper ha ont i magen.