Tjuvparning, vad gäller?
Hamnade i diskussion med en vän härom dagen om tjuvparningar.
Ägaren till en löptik har denne på sin inhängnade tomt, då kommer en lösspringande hane (som ägaren inte har en aning om vart den är) och parar tiken genom stängslet.
Om tiken då blir dräktig och man vill ta bort valparna, har inte hanhundsägaren ett ansvar då också? (Ekonomiskt, exempel)
Det blev en hetsig diskussion, hade varit roligt att se vad ni tror/tycker eller vet för den delen. Vill nästan ringa kennelklubben bara för att fråga hur det ligger till :P
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
han kanske skulle hållit lite koll efterssom hon löpte :P
Ägaren till tiken? Tiken var ju i inhängnaden. Om han till hanen inte haft den lös utan uppsikt hade det inte hänt.
En svår diskussion :P
Ja, jag tror som #1 att den ägaren har ansvar för att se till att hunden inte paras. Hade dom koll på vart deras hund var hela tiden den var ute? Iståfall är det väl ändå bådas ansvar eftersom att ingen hade direkt koll..
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag tycker att hanhundsägaren har ett ansvar i detta läget! Jag tycker att man ska kunna ha sin tik ute på sin tomt åtminstonde!
Vi säger att ingen hade koll på sina hundar, men att tikens ägare såg hanen när den sprang därifrån efteråt så ägaren vet vilken hane det ärl.
Jag tänker lite som #4 Om man har sin tik på sin inhängnade tomt så borde väl hanhundens ägare ha ett ansvar då han hade sin hund lös utan uppsikt?
#5 sant de med, båda borde varit uppmärksamma. Fast det är på ens egen gård kan man ju aldrig vara för säker, min pappa säger att man ska utgå från att alla andra gör fel 
#6 Hahaha, det säger alltid min pappa med "Utgå från att alla andra är idioter"
Men om samma sak hade hänt om ägaren var ute med tiken i koppel och en lös hane kommer utan ägare, och man inte är stark nog att skilja dem åt, då borde ändå ansvaret ligga på hanhunds ägaren och han skulle fått betala för en abort?
Jag får nog ringa kennelklubben iallafall, detta är ju intressant.
ja då borde faktiskt hanhundsägaren vara ansvarig!!
Men är det samma sak att ha sin hund i inhängnad som i koppel? Har du den endast på tomten har du ju ändå någon slags "koll" på den(?)
ja svårt det där men omdu ringer så vill ja gärna veta vad dom säger :)
men ja pratade med en tjej som hade sin hund på sin gård o då smet det in två andra hundar o hade ihjäl den hunden men ägaren av de två hundarna var inte skyldig nånting. hunden behandlades inte som en levande varelse utan som ett vitrinskåp!!
Båda har lika stort ansvar, tikägaren att ha tillsyn över sin löptik (dom kan vara minst lika luriga) och likaså hanhundsägaren, inhägnaden låter ju inte värst säker om hanhunden kan ta sig in (om man inte utgår från att det skett genom gallret) man är inte ansvarsbefriad bara för man sätter upp något och kallar det "inhägnad".
Jag tycker man borde dela kostnaderna helt enkelt.
≧◔◡◔≦
Hundägaren är skyldig att ersätta hundens marknadsvärde och ev. veterinärvård.
Går däremot inte ägaren med på detta får man ta det till rätten, det finns ingen som sitter och ser till att man får sina pengar även om man har rätt till dom.
≧◔◡◔≦
vilken hundägare? den med två eller med en?
Säger rakt av hanägaren.
Den vars hundar bet ihjäl en hund.
≧◔◡◔≦
Tikägarens fel!
#11 Min bästa vän var ute och gick med sin papillon i koppel, och så kom en schäfer och bara högg ihjäl honom, lösspringande.
Ägarna sade inte ens förlåt, ingenting. Och min vän var ju alldeles för upprörd för att orka bemöda sig att anmäla, men när hunden i fråga är kopplad så går det till dennes ägares fördel.
Har man en hund lös på sin gård, bakom staket, så spelar det ingen roll. Är den inte kopplad så går det inte att skylla på den andra hundägaren, även om hunden hoppar in i gården och hugger ihjäl hunden. Som person kan man ju, men enligt svensk lag så gäller kopplad hund.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#18 det är strikt hundägaransvar ! Dvs pm det var shäfern som var kopplat och lillhunden sprang fram så hade det endå blivit schäferns fel!
#19 Nej. Den hund som är kopplad har inget ansvar enligt lag. Om en okänd hund springer fram till en kopplad hund så kan man ju inte heller skylla helt på den kopplade hunden om den gör ett utfall.
Men nu var det ju så att hennes hund var kopplad, och den okända hunden kom fram okopplad och högg ihjäl hennes hund. Så det spelar ingen roll, hon har lätt anledning till att anmäla om hon vill.
Och en hund som helt oprovocerat springer fram till en annan hund och har ihjäl den mår nog inte så bra i sig själv…
#20 då är du ute och cycklar … Så du menar om min schäfer biter ihäl ett barn kan jag skratta mig lycklig för det inte händer något för hunden är fri att göra som den vill för att den sitter i koppel ? Nä Läs lagen igen! Varje hundägare har strikt ansvar och är skyldig för allt hunden gör !
Visst du tex att om en inbrottstjuv bryter sig in och din hund biter denne kan den anmäla dig och vet du vad ? du kan åka på det!
#20 självklart var det inte din kompis fel i det här fallet och hon skulle ha anmält detta !
#21 Nej, det har jag inte heller sagt. Om en hund biter ihjäl ett barn så är det hundägarens ansvar oavsett, och jag skulle nog råda till att avliva hunden då en såpass aggressiv hund antagligen mår hemskt dåligt.
Men om det står mellan en kopplad och en okopplad hund så är det den okopplade hunden som enligt lag har gjort fel. Ansvaret för ett djur står alltid hos ägaren, men då kan man ju också fråga sig varför ägaren låter en hund ströva omkring okopplad och hälsa på andra hundar helt utan vidare.
Står min hund på våran gård i godan ro, bakom staket, och en annan hund kommer dit och skadar/dödar hunden, så är det enligt lag båda hundarnas (ägarnas) ansvar.
#23 fel , Om min hund är kopplad och biter hjäl eller biter den andra hunden alvarligt är det mitt ansvar hur som helst! Jag får stå för dessa kostnader ! Jag ska ha så pass koll på min hund att den inte skadar andra ! Strik hundansvar
Roligt att så många engagerar sig.
Vet inte om jag tror på det #24, ansvaret låg också i att inte låta sin hund komma nära andras hundar så det kan ske en olycka. Jag släpper inte fram min hund om jag inte litar på den andra hunden i fråga, eftersom att sådant här kan hända.
Det spelar ingen större roll hur vidare hunden är kopplad eller ej när det kommer till ersättning, om din hund biter så är du ersättningsansvarig oavsett om du var vållande eller ej, däremot kan man ha en viss fördel av att ha haft hunden kopplad dvs under tillsyn om den andra inte haft det.
"Ersättning för skador orsakade av hundar
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne"
≧◔◡◔≦
Jag har dubbelt stängsel med 30 cm mellanrum för trimmern på sommartid. Ett alt?
Du har som hundägare strikt hundägarnsvar vilket borde gälla oavsett om det är en tjuvparning eller bett. Om jag åker på semester och lämnar min hund hos en kompis och min hund sen biter en annan hund när min kompis har hand om den så är jag ändå ansvarig pga strikt hundägaransvar.
Borde ju vara samma med tjuvparning. Även om tiken är i inhägnad så är det ändå hanhundsägaren delaktig i ansvaret. Skulle jag vara den hanhundsägaren så skulle jag iaf bidra till abortsprutan… Sen kan det ju inträffa att hanhunden med eller utan ägare och med eller utan koppel är ute och går och tiken klättrar över staketet och innan man hinner blinka så sitter de ihop… Vad att göra då? Fortfarande båda ägares ansvar tycker iaf jag!
Men vilken massa rappakalja!
Har man inte sin löptik under strikt tillsyn så får man själv stå för alla kostnader som en dräktighet kan innebära. hanhundsägaren behöver inte bidra med en krona för ev abortspruta, även om jag skulle pynta för att slippa bastarder på byn.
En inbrottstjuv som blir biten av en hund kan kräva skadestånd, men det är sällsynt att de anmäler.
Vad gäller hundar i koppel/lösa så brukar det jämkas, den som har sin hund kopplad o den biter ihjäl en framrusande hund kan inte tro att den går ansvarsfri för att hunden var kopplad.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
För de första så är de ju ''koppeltvång'' Så där av är de hanhundens ägare som gör fel.
Sen är de ju bådas fel tycker jag, Har man hund i trädgård så ska man ha de så att den hunden inte skall kunna ta sig där ifrån, kunna bita någon, eller paras.
Men en abort spruta kostar inte så mkt, runt 1.500kr
Men sen sosm tik äagare så borde man inte ha sin tik ute i trädgården under denna tid då hon löper, efter som risken är att detta sker.
Jag tycker att båda ska stå för betalningen eller ansvaret.
Det är som ni säger dumt av tikägaren att ha sin tik ute på tomten SJÄLV när hon löper.
Samtidigt så SKA hanhundsägaren ha koll på sin hanhund och ha denne kopplad.
Och sen tycker jag att det är rent hyfs att faktiskt ställa upp och dela på ansvaret även fast lagen skulle säga att bara den ena är "skyldig".
Så skulle då jag känna vare sig jag skulle ha tiken eller hanen.
Jag tycker tikägaren kan säga till att ens tiik löper och att hanhundens ägare då vet om detta och kan håla exta koll.
MVH
Sofie
Detta fick mig och tänka om. Om vi vänder på det hela, ingen rastgård. om vi säger att jag är ute med min tik när hon löper, på promenad. Och så kommer det en lös hane och parar sig. Jag kan inget mer än att försöka förhindra det. Men vi säger att jag misslyckades och parningen tog. borde då hanens ägare stå för kostnaden? för det är ett problem här jag bor, Mitt i samhället släpper folk hundar lösa, en vet jag är en amstaff hane. Jag är tyvärr rädd för amstaffs jag inte känner och hade fått panik om detta hände. (Just pågrund av att fördommar har skrämt mig, detsamma med rottweiler) men jag vill se eran syn på detta problemet OM det skulle hända.
Nu kommer ja å låta elak
men skulle de vara så, att man e mitt i ''ingenstans'' å de kommer en hanhund springandes så skulle ja ''sparka'' den kasta nått allt för att de inte skulle hända nånting,
Skada den, kommer jag inte göra, men kommer inte tillåta att den kommer nära min tik oavsett, såna fall ser ja om ja kan hitta nån gren med mera å ''slå'' mot den, ja allt för å skräma den.
Kommer säkert bli svpårt me tanke på att ja har en hund i koppel, men ser ja en hanhund å ja inte kan gå in nånstans, så skulle ja binda fast henne, å sen gå mot hanhunden å ''skrämma'' den. Inte gå för långt ifrån tiken då.
# 34
Men varför skulle du sparka på en icke aggressiv hund? O hur vet du att den inte skadas av att du sparkar den? Hur tänker du när du skriver att du skulle binda upp en löptik, det kan ju komma en annan hanhund o para henne?
# 33
Är du ute o går med din kopplade löptik o det kommer en uppvaktande hane så sätter du ner henne o dig själv ovanför så ksn hsnen inte komma åt att betäcka tiken. Är det en liten hund så kan du lyfta upp henne.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Okej tack :) kan va bra och veta ifall det någongång blir den situationen. :)