Fribajasare
Nu har det hänt igen. På promenaden idag rullade sig min hund i bajs, människobajs. Vi har ett litet grönområde där jag bor och vi är många hundägare som använder det och rastar våra hundar där.
Vi, de flesta iaf, är noga med att plocka upp efter hundarna när de bajsat men det gör inte människorna. Det finns flera dagis i närheten och de är ofta på utflykt i den lilla skogen. När barnen ska bajsa har personalen ofta med toapapper, man är alltså förberedd, men inga plastpåsar att plocka upp efter barnen med. Man lägger helt enkelt pappret över bajset.
På gångvägen som löper längs med skogen är det populärt att jogga. Det är tydligen så att magen kan reagera när man varit ute och joggat ett tag. Vad gör man då? Jo man sätter sig i den lilla skogen och uträttar sina behov. Trots att det känt att magen kan reagera så har jag ännu inte stött på en joggare med påse för att plocka upp efter sig. Däremot verkar de också utrusta sig med papper innan de ger sig ut och springer.
Många av hundarna rullar sig i människobajs och detta börjar bli ett problem för oss hundägare. En del har full koll på var alla människohögar ligger och varnar de andra hundägarna när vi går på promenad.
Tyvärr för det här med sig att en del hundägare resonerar som så att eftersom det är fritt fram för människor att bajsa med följd att de gång på gång måste ta hem och schampoonera stinkande hundar så tänker inte de ta upp efter sin hund.
Finns det ingen lag som säger att även människor är skyldiga att plocka upp sina exkrementere? Om inte borde man lagstifta om det omgående.
Fy f****n så äckligt.
>>>Malum domesticum<<<
åå fyyy åååå fyyyy f*n säger ja bara!
Ja vet hur de känns å ha en hund som gillar å rulla å äta de..
Men ja tror de finns nått som säger att man inte får göra sina behöv på allmän plats, å den skogen är väl som en allmän plats?
Men ja vet inte, men fan så äckligt!
Sätt upp lappar och prata me dagis personalen att dem får börja ta me sig påsar å plocka upp, de blir ju jävligt äckligt å visas vid den skogen full me bakterier/sjukdommar m.m
Fy vad äckligt! Jag har aldrig hört talas om något liknande, vad är det med människor!?
Om barnen behöver göra sina behov får de väl gå tillbaka till förskolan, eller gå ut i en skog istället för en park. Och att joggare skulle behöva… vansinnigt! Okej att magen kan komma igång men man kommer väl ändå hem snart igen. Eller ska de springa hela dagen? Usch och fy säger jag bara för äckliga människor! Och folk tycker att hundar är äckliga…
Det här borde du ta upp med kommunens miljökontor. Du kan börja med att prova skriva ett mail, du borde kunna leta upp någon ansvarig person på kommunens hemsida, under mijö eller något sånt. Det är förbjudet att uträtta sina behov på allmän mark så kommunen borde ta tag i detta. Om de är tröga med att svara på mail kan du ringa istället, men de flesta kommuner brukar vara bra på att svara. Det här är ju inte bara äckligt utan också hälsofarligt så kommunen borde vidta åtgärder.
åh fy vad vidrigt :-S Tycker tess skrev bra o kontakta miljökontoret om detta. Ursh vad vidrigt ryser då jag med vart med om detta men det var mååååånga årsen, hunden rulla sig + åt lite, själv spyde jag rätt så fint :S
Tvi vale vad äckligt!

Ja det var ett bra tips. Jag har inte tänkt längre än till att skriva insändare eller sätta upp lappar.
Tanken slår mig; en förbudsskylt med en överkorsad joggare som sitter på huk. Ha ha ha
Grönområdet ligger på kommungränsen så det blir två olika kommuner att kontakta. De kan få samma mejl. Få se om de agerar olika.
Vi har en stuga i ett fritidshusområde där många hus saknar WC. Man skulle ju tycka att det vore vanligare att folk sätter sig i det fria på landet men så är det inte. Man använder sitt dass. Det är i stan där det finns vattenklosetter var 20nde meter som folk bajsar utomhus. Märkligt!
>>>Malum domesticum<<<
Är det en park är det olagligt, är det en skog är det lagligt.
Barnen har säkert långt tillbaka till förskolan.
Joggarna joggar säker någon timme iaf, inte skönt att göra det och vara super skit nödig.
Förstår TS problem, kanske fler utedass i det området vore en bra lösning?

Eller så tar man med sig en hundpåse ut när man vet att shit happens.
Det gör ju vi hundägare.
Det är ju inte så att jag skriver denna tråd för att jag inte förstår varför de gör som de gör utan för att jag tycker att det inte bara är hundägare som ska ta upp efter sig.
Att det är otäckt att trampa i hundbajs kan jag hålla med om men det är faktiskt värre att trampa i människosk*t.
>>>Malum domesticum<<<
5 haha ja du varför görs inte den skylten
hade vart väldigt rolig skylt iaf :D googla lite http://www.google.se/imgres?q=skylt+f%C3%B6rbjudet+o+bajsa&hl=sv&sa=X&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4ADSA_svSE465SE465&biw=1920&bih=871&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=iV9bCKdSiPv8_M:&imgrefurl=http://www.mibbe.com/marie/%3Fp%3D1041&docid=0gXINxhrRx9ERM&itg=1&imgurl=http://www.mibbe.com/marie/wp-content/uploads/2011/05/forbjudbajs.jpg&w=500&h=385&ei=OQFjT5CkH-ag4gTZ17iACA&zoom=1&iact=rc&dur=407&sig=115314831008929931804&page=1&tbnh=108&tbnw=140&start=0&ndsp=54&ved=1t:429,r:4,s:0&tx=68&ty=23
#7 folk har samma problem med ryttare, dem tycker vi ska rida med ica kassar med bajs om våra hästar bajsar i naturen -_-'
Förstår problemet men tror inte bajspåsar för människor är lösningen, snarare utedass :P

Jag har faktiskt inga problem med ryttare såvida inte de också börjar komma hit till vår lilla skog och bajsa.
Det går väl inte att jämföra om en häst bajsar i, som du skriver, naturen eller om vuxna människor bajsar i ett grönområde i Stor-Stockholm. Mitt i bebyggelse med skolor och dagis som använder det som lekyta och boende som utnyttjar det.
Varför ska man flytta ansvaret från individ till samhälle? Var och en tar väl rätt på sin egen sk*t.
Du tycker att utedass är lösningen. Finns inte det är det OK att bajsa. Om det inte finns några papperkorgar kan man kasta skräpet direkt på marken då?
Fokus har flyttats från det jag skriver att vi hundägare måste plocka upp, och gör det också, men att vuxna människor bara lämnar sk*ten efter sig.
>>>Malum domesticum<<<
9 det beror oxå vart man rider själv anser inte jag hästbajs är samma som människoskit iaf. Sen städa jag själv upp hästbajsen 1 gång i veckan då genom köra ponnyn med mig hade jag tunna, spade och kratta. Detta var allså om man ridit på vissa stigar där folk går mer, rätt ute i skogen ne det fick ligga. Men iaf orelavant då det är sån stor skillnad på vårat bajs o hästbajs
TS stå på dig detta är asvidrigt hua gick det bra att bada vovven sen? vart den luktfri 
#10 som sagt är det en skog är det okej att bajsa där ja.
Jag har vart på camping i skogen och sovit i vindskydd, inte sjutton plockade vi upp efter oss och tog med hem. Dock var vi i skogen, och inte i en liten park eller längst ett joggingspår.
Och vet MASSOR med folk som stör sig på hästskit på stigar i skogen osv :)
Aldrig förr har folk i en skog behöver plocka upp efter sig, vid rast/grill platser har det ofta funnits utedass. Iaf i dem skogar jag vart i som är gjorda för promenad, jogging, osv :)
Ja, en joggar kan väl inte jogga med en bajspåse med skit? och ett dagis vill väl inte bära runt på 15 påsar skit? + att det känns normalt för mig att ta upp efter hunden, men skulle kännas konstigt att ta upp efter mig själv :S
Är det en skog (inte en park) där det är långt hem/tillbaka till skolan och mycket folk rör sig och finns säkert rast platser (?) anser jag att kommunen ska bidra med dass.
#9 Appropå hästskit så var det något jag irriterade mig på för bara några dagar sedan. Jag åker på en smal grusväg för att komma till vårt hus, och på vägen låg en jättehög med hästskit. Så stor att det inte gick att åka runt den. På båda sidorna av vägen var det skog, jag tycker att hästägaren kunde hoppat av hästen för att sparka bort det från vägen så bilarna slipper köra i det. Inte behövdes det plockas upp, varken jag eller grannarna plockar upp efter våra hundar längs grusvägen.
Ts jag tycker det är bedrövligt att det ligger människobajs lite här och där. Finns det papperskorgar borde det inte spela någon roll vad det är för typ av bajs utan allt borde plockas upp och kastas. Usch och fy för att trampa i bajs!
#12 Inte vid någon av de grillplatser i skogar jag varit i har det funnits utedass, kan det bero på var i landet man befinner sig? Vissa kommuner kanske upprättar sådant medan andra inte gör det. Vid rastplatser, längs bilvägar, brukar det ju finnas riktiga toaletter men där går man väl inte med hundarna så ofta:) Om man inte själv är ute och reser och stannar för att rasta hunden.
Jag förstår inte heller varför det skulle vara svårare för en joggare och dagispersonal än för hundägare att plocka bajs och bära på bajspåsen tills det kommer en papperskorg? Hur gör de som är ute och joggar med hund? kan de inte plocka upp efter hunden heller eftersom de joggar??
kl
Nu råkar det vara skillnad på gräsätares avföring o dito köttätares.
Måste man som tvåbening skita i skogen där andra människor vistas regelbundet så får man väl för faan gräva ner det!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men fyfan så äckligt!!! Om man nu promt måste skita ute så får man väl ta med en bajspåse eller gräva ner det. BLÄ!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold

Jag tycker du ska börja plocka upp efter dig när du vistas i skog och mark. Det kan inte vara roligt för den som ska campa efter dig.
Är man ute och joggar så orkar man nog ta sig till en av alla papperskorgar som står utmed gångvägen. De är faktiskt ovanligt många just där vi bor.
Är man ute med en dagisgrupp så hör det inte till vanligheterna att 15 barn bajsar samtidigt. I så fall bör de se över sin hygien och sina övriga rutiner. Skulle ett barn bajsa så kan pedagogen säkert bära den påsen till närmsta papperskorg och kasta den där. De har ju toapapper med sig ut som de kastar i naturen. Det är viktigt att personalen föregår med gott exempel tycker jag.
Försök förstå att det finns ytor som inte är park utan små skogsområden INNE i stadsbebyggelsen.
>>>Malum domesticum<<<

Jag hade tur och min käre make hade just kommit hem när vi kom in efter promenaden. 
Ett tips är att tvätta hunden med Yes, eller annat diskmedel. Det löser sk*ten väldigt bra. Även när de har lyckats kleta ner sig själva brukar jag använda det.
>>>Malum domesticum<<<
Det finns en lag som säger att man inte får göra så på allmän plats, då det är ett ofredande beteende.
Hundbajs måste plockas upp eftersom det kan finnas ämnen i som är farliga för naturen. Detsamma borde ju gälla för de människor som bryter lagen om ofredande. Hästbajs har inte dessa ämnen i sig eftersom dom lever på gräs i någon form. Och därför behövder man inte plocka upp det.
MVH
Sofie
# 17
O med Yes så löser man upp hundens natrurliga hudförsvar, jättebra?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Fyyyyfaann vad äckligt!! Tur att jag aldrig har stött på människobajjss!
// Hannah
Har tyvärr råkat ut för samma sak, eller snarare min familj när de var ute med våran hund. Hon gick i kanten av skogen och lär låg en otroligt gott doftande människoskit som hon gärna ville gosa ner sig i..
Ska vi som går på spåret plocka upp efter våra hundar och bära på påsen om det inte finns soptunnor så ska tusan inte joggare sätta sig intill spåret och skita utan att se till att det inte ligger kvar.
- Mvh Emma
Där vi bodde innan fanns det cokså gott om människobajs men våra hundar ville hellre äta bajset. Och som jag har svurit över alla dessa jogg-bajsare alltså! Grrrr! Det är så jädrans äckligt!
Men fy f*n vad vidrigt :S
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja, fy så äckligt! Blä!
Att man ens har tanken att sätta sig utomhus.. Är det normala människor som gör sånt? USCH!!
MVH
Sofie
13 håller helt med dig här, det är inte jobbigt att sparka undan det.
17, skönt att du slapp en hund som stinker skit iaf, sen om yes är bra eller inte tycker jag kvittar då jag antar att detta är bara en tvätt just "tillfälligt" samt att det vart där bajsen var.
#26 Kommer man inte upp på hästen igen eller av annan orsak inte kan hoppa av, så är det jobbigt. Och det regnar bort/bryts ner. Efter en vecka eller två med konstant regn är det borta. Men sen kan ju ryttarna rida i kanten av vägen eller styra så rumpan på hästen är inåt skogen.
MVH
Sofie