Orolig i magen, tips?
Min 4 månaders valp verkar va lite orolig i magen. Låter typ som "fisar" i magen.
Så jag tror han är orolig i magen, och undrar om ni har någe tips för hjälpa magen att må lite bättre? :)
Funderar på canicur? dock är det oftast för hundar med diarre och kräkningar vilket han inte har…
Hur ser bajset ut? För hundars magar låter en del och det är för att magen arbetar. Det behöver inte betyda att de är oroliga i magen.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Pro-Kolin stabiliserar bakteriefloran i magen, precis som ex. Proviva för människor. Gav det till vår valp när han gick på diet efter att han kräkts och haft diarré.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#1 avföringen ser okej ut, inga konstigheter där inte :)
Äter med god aptit, pigg och glad ;)
Jag tycker inte en mage ska låta efter mat, mellan måltider och innan måltider, det låter för ofta enligt mig :P
#2 var kan man köpa sånt? :)
Är det typ samma som canicur?
Svårt att säga, beror på hur mycket buller som hörs. Lite buller/knork är nog inget konstigt, magen som arbetar.
Vad för slags foder får valpen?
Om det är torrfoder med mycket spannmål i kan det ge gaser och bullrig mage.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Först fick han Doggy Proffessional extra valp, och då var magen bra, men tycker det fodret är ett skit foder så byte till RC som vi haft till alla våra andra hundar och har funkat bra.
Men det funkar inte på lilla valpen, hans mage låter endel och vissa dagar kräks han upp en 4x4 cm spya med enbart skum…
Redan pratat med veterinären, dem sa då avvakta, så tänkte ev prova byta foder först.
Han har god aptit och är pigg och glad. Blir han sämre blir det såklart ett besök till veterinären.
Några tips?
ska jag prova en annan sorts RC? typ sensible?
För den doggy han fick verkar ju vara ett allergi foder?
eller någon som kan läsa ut vad det kan vara i RC som påverkar honom så jag vet vad jag ska kolla efter när jag tänker prova nytt foder?
Kan vara foderintollerans mot något ämne i maten. Min schäfer var allergisk mot protein, klarade ägg och lite kyckling. Han fick gå på doggy junior (man inser ju vad maten innehåller /inte innehåller när man har det så:S) Testade även z/d vetrinärfoder o andra seniseble/allergifoder, fungerade inte alls..
Så till slut ansåg jag såhär, han mår bra, hans mage är bra, päls/klor ser bra ut, han äter och är glad. Skit samma om det är ett "skitfoder" då:)
Vet inte exakt med hundar men som du beskriver med mycket magljud och gaser så hade jag sagt glutenintollerant om det vart en människa..
Vet även andra som inte kunnat ha sina hundar på RC för att det är för kraftigt för dera hundars magar:/
Hoppas det löser sig!
Med vänlig hälsning, Petra
Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu
Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com
#8 hade en gammal hund som blev allergisk och han fick gå på RC, det enda foder som vi visste funkade :)
Får väl kolla lite hos veterinären och prova hem nåt nytt foder då :P
#9 Ett foder som funkar är ett bra foder;) Alla är ju olika, sen beror det ju också på vad dom är allergiska emot.
(Min åsikt) Köp inte hills vetrinärfoder mot allergi och så, dom är inte gjorda på slutet band.. :/
#10 jo men jag har lärt mig att doggy som min hund fick är ett dåligt foder, speciellar ju ingen roll om det funkar för magen om det är däligt för kroppen ;)
#11 Jo fast så dåliga är dom inte, skulle vilja sätta dom i medelklass.
Sen vet jag inte med andra men ger nog hellre mina hundar lite vitamintillskott om dom mår bra av fodret än att dom ska gå med magknip/lös mage/spy ist.. det är både dåligt för kropp & själ..
#12 finns för många foder på marknaden för att det inte ska finnas nåt bra foder till en känslig hund ;)

morotspuré! (om det bara är tillfälligt)
#13 Nu var det visserligen några år sedan min schäfer levde men de foder jag hittade som han tålde det var doggy och euroshopper.. o jag testade det mesta som finns att få tag i häromkring på marknaden. Så valde det bästa fodret ändå:P
#15 hm inge av dem känns som om jag vill att min hund ska leva på :P
#10 varför inte hills?
#14 nej vart nu i typ 2 veckor så nåt är fel, men då han var bra på gamla fodret så misstänker jag att det är fodret det är fel på.

MIn hund tålde inte RC och jag misstänker att det var majsen. Ger precept nu och det är toppen! Testa deras foder om du vill, har bara gott att säga om det- Innehåller varken majs eller vete :)
Ts Just för att det inte är gjort på sluten produktion. Vilket är helt meningslöst med allegi/sensible foder då. De tillverkar maten på samma ställe som den "vanliga" och därför innehåller den också de ingredienserna om än bara liiite.
T.o.m. vet. sa att jag skulle köra det fodret så så farligt kan det knappast varit:P
#18 Är ju inte så konstigt egentligen, varken vår eller hundens mage kan tillgodose majs så den fungerar ju bara som utfyllnad mer eller mindre:)
#19 finns ju endel olika doggy, läste lite fler åsikter om doggy proffesional och det verkar vara posetiva…
Ska nog prata med veterinären om det fodret.
Funderar på att prova pro plan innan och om inte det funkar får vi väl köra doggy…
hoppas du hittar något i matdjungeln iaf o att din valpis blir bättre:)
Jag tänker att nu idag så är de flesta foder ganska bra, det finns väl inget riktigt "skitfoder" egentligen?
Man får testa sig fram vad som är bra för sin hund :)
Lycka till i djungeln ;)
h*n hets äter inte? då kan dom få väldigt med luft i magen
#23 nej, har i vatten i maten så dem flyter runt så han inte kan hetsäta och sen dricker han även upp vattnet efter han ätigt upp ;)
Hade en golden som hetsåt, det märkte man på att han mitt i måltiden hostade upp hela matbitar, så då la vi hans mat i vatten så kunde han inte hets äta.
Men jo valpen slänger i sig maten, men han kan kräkas skum innan maten och mer än 4 timmar efter maten, så tror ändå inte problemet ligger där…
6 men jag anser att RC är rena rama rånet o dessutom skräpfoder
Jag ger Doggy Proffessional extra men itne som "foder" utan mer som lekfoder säger jag. Men hundarna gillar det jag läser på fodret ser itne ut att vara skräp, vart väldigt förvånad själv därav köpte liten påse o testar lite med. Men jag ger färskfoder (1 mål) och wild oft tast eller orijen (1 mål) just för att Enja tröttnar så snabbt på samma foder varje dag.
#25 pga att det inte skulle funka för oss med färskfoder så vill jag köra torrfoder.
Jag tycker RC är bra då det funkade fin fint på våran allergi hund och dem kommande 2 hundarna efter det :P
Men Doggy är ett läskigt namn, var ett skit foder golden fick äta och troligen pga det han blev allergisk(2005). Så doggy professional känns som om det borde vara från samma leverantör bara ett nytt märke?
26 va?! Nu är jag inte med
jag anser Rc skräp foder eftersom deras köttmängd är låg innan det kommer en massa annat typ majs mm dessutom är det ofta fisk o kyckling det är billigt kött med andra ord. Jag har oxå haft en allergihund o kan säga att den allergifoder är ju inte direckt sann den är inte spanmålsfri eftersom det är majs i den om jag inte minns helt fel. Doggy har skit foder men tydligen gör de änven vettigt foder så som Doggy Proffessional extra jag anser att köttmängden ska vara minst 30% vilket av RC har det? Och fett ja det ska vara 20% eftersom jag akterverar mina så mycket men nu ger jag inte doggy proff som foder men det är inte skitfoder iaf.
Det är rätt bra att jag prova detta då även katten kan snå ett par kulor o mer det är fiskfritt så han får inte en massa utslag pga fiskallergin han lider av.
#27 nej men allergier är ju olika även för hund, alla foderallergiska hundar är ju inte allergiska emot spannmål ;)
Undra om det är samma Doggy som gör dem olika fodrerna?
Var har du lärt dig att det ska vara minst 30% kött och 20% fett? :)
28 ne jag har inte lärt mej men det säger väl att ju mer kött det är i ett foder ju bättre är det :) fett är smaksak jag har aktiva hundar varpå en valp men som sagt nu ger jag itne detta som foder. men anser iaf att det är bättre foder än många rc för de kommer inte upp i 30% kött
Jag har min gräns på minimum 30% resten drar jag som mindre bra foder. Jag hade en hund med foderallergi o det var spannmål så visst kan foderallergier vara mot det det är väl därför rc hyberallegi eller vad den nu heter bara har majs (som spannmål) i sitt allergifoder ;)
#29 Det bästa är väl typ 70-100% kött, eller så högt som möjligt, 30% är ju ganska lite ;)
Jo foder allergi KAN vara mot spannmål, men det MÅSTE inte vara mot spannmål, finns fler saker hunden kan vara allergisk emot ;)
30 mjo det är därför jag ger färskfoder o ger råkost över det med men då jag är fodervärd och Enja gick upp i vikt lite så fick jag snällt gå över ett mål iaf till torrfoder men ger annat då, la av helt med det extra goda, så det är slut med gottis utan här ger jag bara torrisar som gottis nu :)
Uppdatering
Jag byte över från RC mini junior till Hills puppy mini, men efter 5 dagar på rent Hills började magen krångla, blev lite lös, var fortfarande korvar men mjukare, sen blev det sämre och sämre, igår bajsade han flera gånger små diarre kluttar, och spela ingen roll om vi nyss vart ute efter 1 timme inne hade han hunnit göra 3 små diarre kluttar, och sen framåt kvällen kom det yte pytte lite blod i klutten (inte så konstigt att tarmen började bli irriterad efter dålig mage i 2½ dagar) så ringde veterinären och fick komma in och hämta canikur, han fick första dosen igår och idag har magen vart bra, ska sluta med canikur på måndag och hålla tummarna att magen håller sig bra :)
han är pigg, glad och busig som en valp ska vara, hittar på massa hyss för att reta matte och dricker bra och bra aptit :)
Uppdatering, diarren gav sig inte, så byte till Doggy Professional extra valp, magen funkar som en klocka så nu tänker jag inte prova nåt mer, han får äta det fodret nu. ;)
Tråden kan låsas
#33 Tänkte bara slänga in ett tips till nästa gång magen krånglar. Köp hem Biobak, mjölksyrebakterier. Fick bukt med Texas magsjuka på en dag :)
#34 jo men min vovve var ju inte magsjuk, han verkade ju inte tåla nåt i dem olika fodrerna :)
#35 Jag såg det, men Biobak stabiliserar magen när det blir diarré och elände :)
34 tackar för bra tips 
Många hundar är ju känsliga mot laktos, så Biobak är enligt mig mycket bättre än a-fil :)