Hundar iFokus

Hundar

Etikettquiz-kluringar-test
Läst 1033 ggr
sarae
0

Enkät om stryphalsband

Jag arbetar just nu med ett projektarbete gällande användandet av stryphalsband för att lösa/kontrollera problem med t.ex. ”dragiga” hundar. Det jag är intresserad av är helt enkelt folks attityder till just halsband av helstrypsmodell.

Svaren är helt anonyma och kommer endast att användas till att få fram statistiskt underlag i mina resultat som sedan jämförs med aktuell forskning.

Enkäten består av 8 ja/nej frågor och tar under en minut att svara på.

Hade varit jätte snällt om så många som möjligt hade möjlighet att svara :D

Virtuell "klick och chokladbit" till alla som tar sig tid Skrattande

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFZRREJWak9oUDB3Nl9tNDctWk42bkE6MQ

Changrila
0

Vad som nog hade gjort det där bättre, är om det frågats tex när man kan tycka att det är ok med stryp, om man gör det. Mitt svar kan nog se ganska roligt ut annars ;) "Nej, jag är inte emot stryp, nej, jag är inte för stryp. Nej, jag tycker inte det är bra att ha det på stora hundar, ja, jag tror att det lättare skadar mina hundar än andra halsband" osv :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

sarae
0

#1 förstår hur du menar, men det blir lite svårt då att få "ja" och "nej" frågor, finns flera frågor jag skulle vilja utveckla, men jag måste begränsa mig då den statistiska delen är en mycket liten (men ack så obligatorisk :P) del av mitt arbete.

Maja2
1

hmm…. det är skilda frågor känner jag… stryphalsband för dragiga hundar, säger inte så mycket om stryphalsband överhuvudtaget. Frågan är nog för luddigt ställd för att få ett vetenskapligt hållbart svar.

sarae
1

#3 det är inte enkätsvaren som ska stå för det vetenskapliga i arbetet (som tur är ;)) Arbetet är i huvuddel en litteraturstudie, men måste innehålla en liten del statistik.

Arbetet kommer att behandla fördelar och nackdelar med stryphalsband och dess användningsområden baserat på aktuell forskning  samt folks generella attityder (basically - tycker majoriteten av de som svarat på enkäten att det är okej eller inte okej att använda).  Det är inte säkert att jag kommer att använda alla 8 frågor i arbetet - eftersom jag tyvärr är mycket begränsad i hur långt arbetet får vara, men jag har hellre för mycket underlag än för lite.

Maja2
0

#4 Vad ska enketsvaren stå för ?  VAD vill du ha svar på, rent specifikt?

sarae
0

#5  kortfattat är jag främst ute efter folks attityd till helstrypshalsband - tycker folk att helstryp är okej eller inte okej samt om man uppfattar att det kan föreligga en större skaderisk eller ej jämfört med vanliga halsband.

Huvudelen är som jag redan nämnt en litteraturstudie, men statistiken kan komma att användas som stöd/jämförelse till befintlig vetenskap.

Poängterar även att det inte rör sig om ett examens arbete, utan ett enkelt projektarbete i en kurs i Antrozoologi - dvs. detta handlar inte om liv eller död ;)

Maja2
0

#6 i första inlägget pratar du om stryphalsband för att lösa /kontrollera problem med tex dragiga hundar…. här säger du att du är främst ute efter folks attityd till helstryp  överhuvudtaget….. stor skillnad.

sarae
0

#7 Ja, det stämmer - Jag är ute efter svar på båda frågorna (eller ja, alla 8) Den generella attityden samt om folk kan tänkas tycka att det är en acceptabel lösning på problembeteende så¨som te.x drag.

Är man helt emot helstryp så är man inte heller för att använda det för att lösa problem med drag. Är man för att använda det för att lösa problem med drag, så kan man ju inte vara helt emot användandet av det heller. Sedan kan man vara för användandet av det, men emot att det skulle vara en bra lösning för dragiga hundar.