Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 4859 ggr
aussieochgolden
0

Träna in slalom.

Vilken metod använde ni till att träna in slalom?

Jag använde 2x2 när jag tränade in med Stella, min golden.

Nu tänkte jag börja starta slalomträningen med min aussie. Men är i valet och kvalet om metod här.

Jag vill att resultatet ska bli perfectó.  Och enligt mig är det att hunden ska kunna ta slalomet säkert, självständigt och så snabbt som möjligt.

Alla förslag mottages! :D

Lojs
0

Gå efter eget tycke och smak, jag är säker på att man kan få in bra slalom med precis alla metoder bara man använder dem rätt. Själv har jag tränat upp samtliga mina 7 agilityhundar med att locka med godis och det har blivit bra i slutändan. Hur fort inlärningen går tror jag beror mycket på kvalitén och kvantiteten på träningen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

SmileyMalin
0

Jag har lite samma fundering… Dom två äldre är inlärda klassiskt men det blir ju sällan riktigt säkra och snabba slalom på det sättet…

Men lilleman funderar jag på att köra den metod som var poppis för typ 10 år sen ;-) När man flyttar isär pinnarna så att hunden springer rakt fram igenom, och sedan flyttar man dom succesivt närmare så hunden får börja svänga mer och mer på kroppen.

fast jag tänkte nog köra lite 2+2 inspirerat och börja med bara 4 pinnar för att få riktigt bra ingångar innan jag bygger vidare på hela slalomen, och när han har fina ingångar och självsäkert springer imellan alla pinnar oavsett vart jag befinner mig så börjar jag sakta sätta pinnarna tätare. Får se om det funkar ;-)

Fördelen är ju att han faktiskt inte svänger kroppen något i själva grundträningen vilket innebär att jag kan börja så fort han känns mentalt mogen även om han inte riktigt har hunnit bli 1 år.

[MatildaTure]
0

Sorry för lite OT, men blev så nyfiken nu så kapar tråden lite ;) Har ni något bra youtubeklipp som visar 2x2 metoden?

aussieochgolden
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här tycker jag är bra! :D

[Lostmybrain]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer köra denna metod på Tyra troligtvis :P

Först bara genom alla så att man får till en härlig fart från början, sen bara stegvis flytta de närmare och närmare tills alla pinnar e på rad Skrattande

Givetvis är det inte bara de tre stegen på bilden utan man flyttar ju närmare och närmare hela tiden :P

[MatildaTure]
0

#4 Tack! Där var det enkelt att förstå :)

[Lostmybrain]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen finns ju denna metod också :P

Pinnarna står på rad fast snett, alltså de lutar ut ungefär. Sen vinklar man upp de mer och mer till de står rakt upp ^^

Finns ju hur många metoder som helst egentligen :P

[MatildaTure]
0

Lostmybrain - vad duktig du är på att rita! ;) Men den första metoden där är väl lite som 2x2? Fast många mer än 4 pinnar förstås

[Lostmybrain]
0

#8 haha tackar x) Japp det liknar 2x2 väldigt mycket bara att man börjar med alla pinnar på direkten och inte har det som ''par'' som man sätter ihop :P

[MatildaTure]
0

#9 :D Min lilla tuss är ju bara 8 månader och vill inte ha några svängmoment så tidigt. Men man skulle kunna introducera 2x2 metoden för honom tidigare :)

[Lostmybrain]
0

#10 min tjej är lite äldre ^^ 9 månader. Så därför kör inte jag heller någon svängning utan kommer börja med min första teckning i #5 :D

aussieochgolden
0

Ja, min är också ganska precis 9 månader. Så har inte direkt tänkt börja " intensiv träna slalom" än.  Men jag tycker om att ha kontroll och planera före träning. Ha ha.

Tror jag kör allé.. :)

[countess]
0

Jag körde först 2x2 metoden efter ett uppehåll på 3 månader så hade hon tappat en massa så då körde jag på visa med handen och kroppen när hon kunde 12 pinnar igen med mig på höger sida jobbade jag bort hjälperna ! Nu kör hon slalom självständigt! Enda problemet jag har är att om jag springer ikapp henne vid slalomen kan hon gå ur !

Jag har tänkt men min nya stjärna köra med bågar =)

aussieochgolden
0

Påtal om bågar. Vad tycker ni om det då? :)

Är det något att rekommendera? Det borde ju vara bra! :)

[countess]
0

#14 jag har aldrig testat själv men har bara hört bra saker om dessa bågar =)

Ronja06
0

Jag älskar bågar och har precis börjat träningen på min Yim! (film från träningstillfälle 1 och 2)

Mvh Emelie Förlägen

MoaW
0

Jag har testat med bågar, alla tre hundar antingen hoppade över dom eller försökte komma undan dom och backade in i dom. Sen gick vi över på 2x2, har gått jättebra. Jag sattsar dock på stabilitet framför fart, metoden i #5 eller #7 får man kanske bättre fart från början?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

aussieochgolden
0

#16 vars har du fått tag i bågarna? :)

Ronja06
1

#18: Just dessa som jag använder är köpta av Jenny Damm. Men går även att beställa, lite billigare dock ej genomskinliga (vita), från agilityshop.

Här är en ny film på Yim och hans slalom. Som nu är klart efter 9 träningstillfällen!

Mvh Emelie Förlägen