Passande hundras?
Vi har länge funderat på att skaffa hund och nu har vi på allvar börjat efter en ras som passar oss, men det har visat sig vara rätt svårt och trots att vi läst om alla möjliga hundraser så verkar det alltid vara nånting som är fel. Skulle vara tacksam om ni kunde ge lite tips.
Hunden vi söker ska inte vara för stor och helst inte för liten, gärna en mellanhund alltså. Den ska inte ha lätt till skall då vi bor i radhus och inte behöva extremt mycket mental och fysisk aktivering. Den ska fungera med barn och vara en familjehund som inte är för reserverad mot främlingar. Den ska inte vara nervös utan lugn och trygg till temperamentet. En viktig sak är att den inte heller ska ha någon stark jaktinstinkt.
Vi har varit inne på att skaffa en sheltie, men de kan tydligen vara skälliga och något reserverade mot främlingar. Vi är som sagt mycket tacksamma för tips och råd om olika hundraser som ni tror kan passa oss.
Allt handlar ju om vad man gör hunden till, för ed du har skrivit är ju upp till er om hur hunden ska bli.
Hur länge/orkar ni vara ute med hunden?
Vad vill ni träna?
Svårt att komma med nått bara sådära
Men en labrador är de ja tänker på.
Alla hundar behöver aktivering, så bara för att ni kanske hittar en lite lugnare hund, så betyder det inte att det är den perfekta hunden och att ni så gott som aldrig behöver göra något med den.
Förutom kravet på att hunden inte ska ha så högt krav på aktivering så låter det som att den amstaff hade passat bra.
Annars kanske en katt passar bäst? Haha. Beror mycket på hur mycket ni vill träna och aktivera hunden.
2 fast amstaff kräver ju en hel del ändå :P rätt fostran, aktivitet å spec motion. Man annars e dem underbara hundar :)
1# Ja, det är klart att det handlar om hur man uppfostrar hunden, men det finns ju raser som är som är skälligare/mer reserverade än andra.
Självklart kommer vi ge hunden den aktivering den behöver, det jag menar är att det vore bra om hunden inte mår dåligt om den inte får två timmars motionering om dagen. Det ska ju främst vara en sällskapshund, men eftersom vi är aktiva i skog och mark skulle det vara bra med en hund som tyckte om en lång skogspromenad lite då och då, skulle vara en kul grej om den kunde lära sig att hitta svamp men det är inget måste. Antagligen kommer vi träna lite agilty också då det ligger en agiltybana väldigt nära oss.
Tack för tipset! 
2# Ja, att alla hundar behöver aktivering förstår jag. Med lugn menar vi mer en trygg hund som känner sig säker bland människor och djur. Vet inte om en amstaff skulle passa oss, men tack så mycket för tipset!
En Golden kanske
Beror ju oxå på hur mkt tid ni vill spendera med att borsta , klippa och sköta om pälsen på hunden oxå
Tycker inte att man ska säga : " självklart ger vi den vad den behöver " utan tänk hur mkt ni rör på er nu och tänk in vilken hund som orkar med det ni gör och vilken som kanske inte orkar med eran aktivering
HAr varit med om det själv att man har tänkt " Jag kan aktivera hunden hur mkt som helst! " Men har då hänt att man inte orkar så mkt som man först trodde
Börja med en lätt hund som är lagom i aktiverings krav :)
Konstig text kanske men är seeg i huvudet :/
#3 Jag skrev ju precis att förutom kravet på att de inte kräver så mycket, så hade en amstaff annars varit jättebra.
Ts, du säger att det alltid verkar vara nåt fel, vilken hund ni än kollar på. Har ni tittat på hundar i rasgrupp 9?
#5 Bra skrivet, självklart ska man inte motionera hunden mer än den klarar och inte heller tänka att man kan motionera den mer än man egentligen orkar/hinner utan man måste vara realistisk.
Ja, vi kommer absolut skaffa en hund som är lätt att börja med, även om vi har viss hundvana då min mamma växte upp med hundar och det är förstås hon som kommer ha största ansvaret (jag är bara tretton, haha).
Vi har funderat på en golden, men är inte de ganska sönderavlade? I så fall får det nog bli en blandras mellan golden och något annat.
#7 Schnauzer är tyvärr inte riktigt vår typ av hund, och pudlar är väl ganska skälliga? Känner i alla fall många pudlar som är det…
Whippet skulle vara väldigt bra för oss om de inte var så känsliga mot kyla, om vintern kan det vara ganska kallt där vi bor och det blir lite för omständigt att behöva klä på dem varje gång man ska ut.
Tack så mycket för att du tog dig tid! 
#8 Ja, vi har letat mycket där, får leta igenom en gång till och dubbelkolla.
Förresten, är det någon som vet hur det är med shelties? Är de väldigt skälliga?

#9 man kan också lära en hund till att inte skälla.
Du har eurasiern som är i grupp fem som används till sällskapshund, dock är alla eurasier som jag träffat (och dom ska vara enligt rasbeskrivningen) något reserverade mot främlingar. Men tränar man det rätt så behöver det inte märkas så mycket.
Jag kan tycka att det är rätt skönt att ha en hund som inte hoppar upp på varje främling den ser, då jag har en annan valp till det.. haha.
Men det är bara jag.
Annars har du ju finsk lapphund, men den vill ha ganska mycket aktivering & motion (två olika saker).
Eftersom det är en gammal arbetande ras.