Mops i hundgård?
Nu sker det tyvärr lite oväntade förändringar här hemma. Min mamma ska flytta till lägenhet och jag, mina djur och min pappa blir kvar här hemma i huset.
Vi har en liten mops på 4½år som kommer stanna kvar här då min mamma har diskbråck och inte klarar av att gå ut med henne längre. Jag är för närvarande arbetslös och studerar på distans så just nu går jag alltså hemma och kan ta hand om hunden. När jag får jobb så kommer både jag och min pappa inte vara hemma på dagarna (beror givetvis på vilket jobb jag får men ändå :P).
Nu undrar jag alltså om ni tycker att det är ok sätta en mops på 8kg i en hundgård på dagarna? Med isolerad hundkoja givetvis. Absolut inte under vinterhalvåret men under vår, sommar, höst?
Givetvis finns även dagmatte/hunddagis som alternativ, men det blir några mil extra per dag då vi bor mitt ute i ingenstans.
Nå, vad tror ni? Kom gärna med förslag på hundgårdar m.m och så, isåfall =)
Självklart kan du ha en liten mops i hundgård!
Men ha tak på hundgården och redit lås, så ingen kan sno den, gärna om ni kan ha övervakningskamra.
De händer allt mer att folk snor ens hundar på gård, så de skadar inte å ha extra skydd.
Glöm inte att de ska vara skygga hela tiden (nån del av hundgården inte bara i huset)
Samt nåra vatten skålar!
klart du kan ha mopsen i en hundgård!
Okej, vad bra! =) Hur stort utrymme i en hundgård behöver en mops på ett ungefär? Jag vill givetvis ha så stort som möjligt men alltid bra att ha något att gå efter.
Blev lite orolig för det #1 skrev. Vilken mardröm att komma hem och hunden är borta. Vettetusan om jag vågar faktiskt :S Får tänka över detta.
3 kolla på jordbruksverkets hemsida där står de om mått m.m
Risken finns ju att de KAN hända, men gör man de svårt för den som vill sno, så lär de inte bli av.
stora hundar har ju försvunnit, men vet inte om alla har suttit i hundgård elr bara vart lösa på gården!
Men tycker de e bättre å ha hunden i hundgård än å låta den vara inne te en dagmatte kommer för å ta ut den..
Om jag utgår i från min egen hund, så hade hon klarat av att vara i hundgård MEN hon hade trivts mycket bättre hos dagmatten, för hon är väldigt sällskaplig. hade hon haft sällskap i hundgården hade det varit en annan sak. men hon hade nog vantrivts något oerhört om hon hade varit tvungen att sitta själv i hundgården flera dagar i veckan, som för min hund hade dagmatte varit bättre.
Vi har 4 mopsar här hemma. Alla sitter i hundgård på sommaren när vi åker Hemifrån.. Med 3 vattenskålar, hundkoja och "tält" för att de tycker att det blir för Varmt i kojan.. Våra hundgårdar är stooooora så de e inga problem.. Skriver mer sen..
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*