Enkät om lydnad och ledarskap för hundar
Hej!
Jag heter Anna och håller på med ett examensarbete i psykologi på c-nivå. Det handlar om attityder till lydnad och ledarskap för hundar. Jag har gjort en enkät som sedan kommer analyseras statistiskt. Enkäten tar ca 10 min att fylla i. Den består av olika påståenden som ska besvaras på en 7-siffrig skala om hur mycket eller lite man håller med om dem.
Skulle du som läser detta bli nyfiken och vilja hjälpa mig med att få fler svar
så får du gärna gå in på länken och besvara enkäten. Glöm inte att dina svar är viktiga och bara du vet vad som är sant för dig. Det som efterfrågas är alltså hur mycket just DU håller med om varje påstående som helhet, inte om det är rätt eller fel i största allmänhet. Enkäten är naturligtvis anonym så ingen annan ser eller får veta vem som svarade vad.
Länken till enkäten:
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGNtWkdVNmxHeU1WTUxHd291Yk1zaUE6MA
Tack på förhand!
Väldigt intressant, vore skoj att få läsa den när den är klar. :)
svårt, allt är ju inte svart eller vitt. Men jag hoppas du delar med dig av resultaten sen :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Intressanta frågor!
Javisst! Ni ska få se resultaten när de är klara om ett par månader ungefär. Jag kommer länka till min rapport som PDF och skriva en sammanfattning här också för de som inte hinner läsa hela rapporten. 
Kul frågor!!
Tror nog jag kanske inte skulle passa så bra till testet då jag kan vika mig ganska lätt om någon säger något illa om mig och kan lätt bli lite irreterad om jag får höra det många dagar i rad.
som sagt "hellre gå därifrån och vara ensam än låta andra klanka ner på mig"
Hur kommer det sig att tråden blivit klistrad?
Vad menar du?? Fattar inte…
#6 Fastnålad menar du?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#8 Jag menar klistrad, men man kan säkert kalla det fastnålad också.
Svårt att välja, t.ex den med om man föredrar hund eller katt. Föredrar båda lika mycket hmm…
Men har svarat på den i nu i alla fall.
Och elhalsband är ju till & med förbjudet?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Borde vara det iallafall. Elhalsband alltså…
#11 Det är förbjudet i Sverige Elhalsband…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kunde inte låta bli att skratta åt vissa frågor - syns tydligt vad som åsyftas ;) Frågor som el och uppenbara våldshandlingar _brukar_ få ganska uppenbara svar. Det hade varit mer intressant att kolla "smygvåldet" och hur man ser på det. Mer frågor som passar svenskens syn - el, stackel och ordet "våld" får många svenskar att reagera negativt. Skulle man däremot fråga mer om ryck, slit, alfarullningar, nyp, utskällningar, nackgrepp, kasta koppel på hunden, vattenspruta etc. Så hade det kanske blivit riktigt intressant! Även kanske fråga om hur lydnaden på egna hunden upplevs vara. Men det är nog kanske inte det man är ute efter med denna undersökning :)
#6 Jag har klistrat/nålat den, efter överkommelse med TS. Den kommer ligga kvar tills undersökningen är avslutad.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Intressant!! Tycker personligen att elhalsband är precis lika illa som stryphalsband & stackel. Elhalsband skapar dock inga fysiska skador vilket de andra 2 gör… (självklart förespråkar jag inget av det) Ska bli intressant att läsa sen! :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
lite konstiga frågor, man kan ju vrida o vända dom till både sant o falskt beroende på hur/vad som gäller/hänt :P Fråga 59, där kan man ju svara ja/sant o nej/falskt beroende på om personen gör något klantigt eller inte, klart att jag kan tycka folk är bra klantiga om dom kastar salt i motvind o får det i ögonen. :P men jag skrattar inte åt skilsmässa fast man visste att deras partner var ett rötägg o varnat om detta långt innan de gifte sig. Bara exempel.
Deltagit ! :)
Jag tyckte vissa frågor var ganska svåra. För att allmänt tycker jag det är fel, men i vissa situiationer kan det behövas.
Eller som att hunden inte får gå in igenom dörren eller äta först osv. Rent generellt tror jag inte hunden ser det som att om den får gå in igenom dörren först blir den "ledare". men om man alltid låter hunden kasta sig före än själv utan lyssna, så tror jag man måste lära hunden att den ibland får vänta tills den får ett varsegod, för att få en mer uppmärsam hund…
Nu är enkäten avslutad! Ett jättetack för att ni tog er tid att svara! Resultaten kommer förhoppningsvis om ett par månader. 
Frågorna med Sant/Falskt på slutet ger tillsammans ett mått på i hur stor grad man tenderar att försköna bilden av sig själv.
Det kan man använda för att korrigera de andra svaren med statistiska metoder. Jag förstår att det var lite frustrerande att svara på dem!
Jag är väldigt nyfiken på vad ni själva tror att syftet med enkäten/studien är, utifrån de frågor som ingick, rubriken, osv. Berätta gärna!