Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 978 ggr
dragonstar
0

Era bästa valp tipps/ trix.

Jag fick hem min valp i helgen och vi har hitlls inte tränat något mer en att ha nska kissa ute och sitta.

Vad är era bästa tipps för nya valpägare? Vilka trix burkar ni börja med?

MIn skit har fattat att man får godis om man sitter men att gå vdare på ligg funkar inte.

Så visa gärna videos och berätta vad funkar för en valp?

Kan lägga till att ha nnu är 11 veckor och men Maltes blandis, han är inte rädd av sig men förstår inte alls varför ma nska vara nära matte och husse på promenader eller i djurafären. Så jag vill få in inkallning och ett följ bra så att vi kan jobba viadre på lite Freestayle eller kanske Brukslydnad.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

sarae
2

Börja med kontaktövningar - dvs belöna alla försök till kontakt (att han komme rfram till er, tittar på er oavsett vartifrån osv). Man kan gör en rad små övningar, först hemma men sedan generalisera till andra miljöer.

Sitt med gott godis i handen. sträck ut handen till valpen, så fort valpen fösöker ta godis, stäng handen igen, när valpen slutar kraffsa efter godiset igen, öppna handen, det du är ute efter är att valpen tittar på dig/tar ögonkpntakt - först då öppnar du handen helt och ger godiset ihop med mycket beröm och stoj.

I början kan detta vara för svårt för en valp, så du kan i början ha en bit godis i munnen och vänta med att ge godiset tills valpen tittar dig i ansiktet (där godisen är).

Svårare övning - ställ dig upp, släpp godis på marken s valpen ser - när valpen försöke rta godiset, sätt ena foten över. Gör som första övningen - ta bort foten när valpen slutar försöka ta godiset men ge först varsågod kommando när valpen tittar dig i ansiktet och låt den ta godiset.

Jag använder klicker när jag tränar min valp - hon har lärt sig att "klick" betyder "bra - nu får du belöning". Detta använder vi på alla våra promenader - varje gång hon tar kontakt med mig - antingen ögonkontakt eller kommer fram till mig så får hon klick och belöning. Vilket gör att hon håller sig nära mig under promenaden eftersom det är hos mig det händer bra saker.

Man kan utveckla kontaktövningar i all oändlighet - och i alla situationer. Men grundtanken är att belöna alla försök till kontakt med något valpen verkligen vill ha - vare sig det är godis eller världens roligaste leksak.

Just nu tränar vi kontakt på många olka sätt - men främst genom just att hon tittar mig i ögonen och söke rkontakt - då klickar jag och kastar en godis på marken som hon får söka/jaga - att hon själv får "jaga" godisen när den rullar över marken verkar vara förstärkade i sig själv, så efter att vi började med det istället för att belöna ur handen har hon blivit ännu mer benägen att ta kontakt och hålla sig nära mig.

Vi varvar även kontaktövningarna på promenader med "hopp" och "upp" (dvs hopp över te.x trästockar och hopp upp på stenar/stubbar osv). Samt inkallningsövningar där hon belönas med antingen godis eller dragkamp med favoritlekaken. Variation i både aktiviteter samt belöning gör att hon håll rintresset uppe och aldrig går längre ifrån mig än att hon snabbt kan vara med på vad jag nu hittar på som kan generera någon form av belöning.

Man kan även leka kurragömma med valpen för att förbättra kontakten samt "skattjakt" (När valpen vandrat iväg en bit, släng dig er på marken med ryggen emot valpen och gör glada ljud samtidigt som du lägger ut lite godis på marken, valpen kommer då rusa fram till dig frör att se vad du hittat, du kan för att restas täcka över godiset en liten stund innan du låter valpen få ta del av din "skatt").

Alla sådana här lekar ökar valpens intresse för dig och gö helt enkelt dig till en "rolig person" som det är värt att hålla koll på - man vet ju aldrig när matte eller husse hittar världens bästa skatt ;)

sarae
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Andra saker man kan träna är te.x "target"/målträning - Syftet här är att hon på sikt ska lägga sig på filten och stanna kvar på kommandot "på filten" (vilket hon gör nu, men jag har ingen video av det.

Jag använder klicker för att "shapa" in beteendet - det ger henne möjlighet att tänka själv och ha kontroll över träningspassen

sarae
0

Andra Viktiga (hrm host) saker man kan lära in…. "high five" - också med klicker

sarae
0

Maja2
0

I boken "Lystra" av Memea Mohlin, finns mycket bra tips på saker att träna sin valp.

dragonstar
0

Tack så jättemycket vilka supertipps. börjar med det lättaste ha när inte den smartaste valpen, tror jag. så får jobba på kontacktsöket.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.