Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2350 ggr
Amanda1982
0

Skällig valp

Har haft min sheltievalp i en vecka nu. Undrar om man kan se så tidigt om han kommer att bli skällig, skäller redan en del. Eftersom jag hört att sheltisar kan bli skälliga så undrar jag om man kan försöka träna bort det redan från början eller om jag ska avvakta. Har även hört att just sheltien är en ras som kan utveckla rädslor och undrar därför hur jag ska visa honom att det är fel att skälla utan att skrämma honom, eftersom han bott hos oss så kort tid, han är bara 9 v. Än så länge ignorerar jag beteendet. Vore tacksam om jag kunde få lite tips och råd. Mvh Amanda

[Driva]
0

jag tränar med shelties, och då skäller konstant. Deras ägare ignorerar det och de bara fortsätter och skäller timmar i sträck. Så jag tror inte att ignorering hjälper..

ahlbergaren
0

Shelties skäller…. så det är bara att vänja sig Tungan ute

Nä, men jag har faktiskt inget bra tips rent generellt… det beror ju på i vilka situationer hunden skäller och vad skällandet beror på. (uppmärksamhet? stress? osäkerhet?..osv…)

Du ska absolut inte använda hårda ord eller metoder för att få bort skällandet, det är jag iallafall säker på.

Michaela-N
0

Ja det är en skällig ras, lite skall får man väl tåla men om det blir för mycket hade jag på ett snällt sätt visat att det inte är OK, men absolut inte rytit åt hunden eller gjort den illa.

Amanda1982
0

Jag förstår att man inte ska vara hård på något sätt och att en sheltie har lätt till skall men jag har träffat flera sheltiesar som inte verkar skälliga och undrar då om det beror på arv eller viss typ av träning.

Amanda1982
0

Han skäller när han leker med en annan hund eller när han blir ivrig, ex när det är matdags. Är nämligen konstant hungrig min lilla kille;) Han verkar inte nervös eller stressad. Känns faktiskt väldigt trygg för att ha varit hos oss så kort tid

ahlbergaren
0

Okej, min sheltie skäller nästan aldrig borta.

Men hemma skäller han så fort någon av oss människor/hundar leker eller pratar högt/rör oss väldigt hastigt i huset osv. Han skäller även då det kör in bilar eller kommer in okända människor på gården (men det är ju bara ett "bra" vaktbeteende som jag vill ha kvar)  På promenad skäller han och gör utfall mot bilar (men det är ju såklart ett individuellt problembeteende som hör ihop med hans stress och som jag dagligen försöker träna bort)

Hans skällande hör som sagt ihop med stress och osäkerhet, som i sin tur kommer från hans arv/första valptid, men så behöver det ju inte alltid vara Glad

Em_
0

Jag har en mittelspitz, som också kan vara väldigt skälliga. Blir han upphetsad av lek så "fryser" jag. Står helt stilla, tittar långt bort i fjärran och är tyst tills han också är det (och helst står still också). Poängen är att hunden lär sig att matte blir bara tråkig när jag skäller. De senaste månderna (han är 16 mån) har han blivit mycket bättre på att behärska sig. Så jag i din situation hade jag tränat, men inte förväntat mig mirakel förens hunden har mognat lite :)

Amanda1982
0

Ok. Tack för tipsen och att ni delar med er av egna erfarenheter. Får väl vänta och se. Bara för att han är skällig nu kanske han inte blir det när han mognar lite. Han känns inte alls osäker utan snarare ganska framåt och orädd. Fortsätter att ignorera och bli "tråkig".

mvh Amanda:)