Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4690 ggr
Wand
0

Hundkramar

Jag har hört att hundar avskyr att bli kramade, och att man absolut inte ska krama en hund. Det var en valptränare som vi träffade för många år sedan som först berättade det, sedan har jag hört det fler gånger.

Min förra tik älskade att kramas, hon brukade hoppa på en i soffan och lägga benen över axlarna och tigga till sig kramar, och hon brukade verkligen njuta av att man höll armarna om henne i överlag. Hon var en riktig gosegos!

Min nuvarande tik älskar också att kramas, när jag håller om henne så brukar hon luta huvudet på min axel och bara slappna av. Hon lägger sig även i mitt knä och vill att jag ska hålla om henne och goa'. 

Är det mina hundar som varit lite knäppa eller är det en myt att hundar avskyr kramar? Hur är era hundar med kramar?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

NathalieT
0

Jag tror att det är lite olika, vissa hundar uppskattar det inte medan andra hundar tycker att det är supermysigt :)

DinJejja
0

Min hund älskar med att bli kramad och gosad med. Han kryper mer än gärna upp i knät och ska mysa. :)

Sen har jag träffat hundar som inte alls tycker det är mysigt. Utan mer vill vara för sig själva.

[hyperiion]
1

Jag har aldrig träffat en hund som ja känner bra som inte gillat att bli kramad. Förstår mer att man inte ska krama hundar man inte känner bra då dom kan känna sig trängda. Båda min hundar har älskat kramar. Min tik ja hade gillade dock inte att bli pussad på:P. Hon skulle pussa på mig och inte tvärt om. Min hane kommer dock ofta upp och trycker huvudet mot mig och vill ha pussar:P

DeniceP
0

Mina hundar ÄLSKAR att sitta i knäet när jag håller om dem. Vi kramas alltid typ, så mina gillar kramar ^^

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Rafflan
0

Redan som valpar lär vi dem att krama är posetivt, vi kramar dem, bär dem, håller dem, lyfter dem, och gör det till nåt bra.

Sen så blir du säkert glad när din hund "vill ha en kram" vilket din hund känner är posetivt och därför vill din hund göra det :)

Hundar gör det vi lär dem, det vi berömer dem för och det gillar dem ;)

[Forest]
0

Måste vara helt olika, Chanel älskade kramar o hon kunde verkligen ge en Chanelkram som vi kalla det det var hon som tryckte sig imot än med hela sin tygnd o då skulle man krama henne tillbaka :)  Enja har alltid oxå gillar kramar o nu har hon oxå börjat med ge kramar som Chanel gjorde, allså lägger sig mot o då är det mysdags :) Donna därimot är inte alls van med kramar itne blir hon arg eller orolig hon bara vet inte riktigt varför man håller om henne. Men det kommer :)

Därimot skulle jag inte krama en helt okänd hund. Jag vet om en som verkligen inte gillar kramar, därimot kan han komma för att mysa men inte krama nene där går hans gräns. Pussar delar han gärna ut, han lägger hela sitt huvud imot o trycker det för kel, masage är det ultimata för honom.

4 antar att du oxå kan sätta dig o sträcka ut armarna så kommer dina o ger kramar på hundvis, visst vill dom ha mys :)

Rafflan
0

Jag fick lära mig att aldrig klappa en hund på huvudet, man ska ju inte heller kolla dem i ögorna, det har jag gjort med alla mina hundar ;)

[Ronon-m]
0

Mina hundar älskar att kramas! Indra till och med kramar människor. Hon lägger tassarna runt om halsen på en och lägger huvudet tätt intill halsen eller pussar en i ansiktet! Underbart mysigt :)

[Forest]
0

7 Där är det olika vissa hundar har jag märkt kan reagera om jag ser i ögonen medans vissa ser åh jag får uppmärksamhet o blir glada. Detta är allså främmande hundar jag menar. O visst har man hört det, urkorkat för sin egen hund tränar man ju mycket ögonkontakt med dessutom Flört

fidojunior
0

Den ena Fido brukar lägga sina tassar på mina axlar och stå med ansiktet nära mitt, ibland även lägga huvudet på axeln. Den andra Junior är inte riktigt avslappnad när man håller om honom.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Karmatarerskanise
0

Förmodligen menade hundtränaren att man aldrig ska krama en hund man inte känner bra. Då kan de känna sig trängda.

Rafflan
0

#9 som jag säger, vi lär hunden att det är okej, om vi inte gjorde det finns risk att hunden inte skulle tycka det är okej att vi tar dem på huvudet, kollar dem i ögonen och kramar dem :)

Min vovve är väldigt försiktig med ögonkontackt, men vi tränar det, annars blir det svårt att köra lydnad :P

Loveradio
1

Min hund älskar att bli gosad med och jag kramar honom ofta. Vet inte om han tycker det är speciellt roligt men han har inget emot det. Ligger han och vilar i soffan så brukar jag få såna "attacker" då jag bara måste gå och lägga mig och krama om honom.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Wand
0

Intressant att höra allas historier! Skrattande

Angående att kolla hunden i ögonen så har jag hört att man alltid ska lära hunden att kolla bort när man stirrar den i ögonen, det var också något som valptränaren nämnde till oss, för att det tydligen visar att hunden är undergiven eller något sådant…

Changrila
1

När det gäller att krama hundar så tror jag det viktigaste är att man inte gör det med främmande hundar eller hundar man inte har en bra, tillitsfull relation med. Jag tror inte många hundar gillar att bli fasthållna av främlingar, framförallt inte om de är lite osäkra av sig. Likadant med att gå fram och klappa direkt på huvudet osv. Däremot hoppas jag att alla hundar, som minst accepterar det när det är ägaren som håller på med hunden.

Att lära hunden att titta bort är ju jätteonödigt! Framförallt om man har tänkt sig träna lydnad eller något sedan. Det är ju så otroligt bra med hundar som spontant söker ögonkontakt. Att förstöra det verkar heldumt i mina ögon. (och dominanspratet köper jag inte för fem öre)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Wand
0

#15 Eller hur, jag känner att det är lite överdrivet att påstå att en hund inte ska våga kolla en i ögonen liksom, känns fel… 
Jag har fått min tjej att möta min blick om jag vill att hon ska göra något, t.ex om hon ska vänta på att få äta, och det går jättebra. Vill inte få bort den kontakten.

[Driva]
0

jag tror det handlar om tillit. Min hund älskar att kramas och vara nära. Vår hund närjag växte upp HAtADE att bli kramad, men jag tor inte han riktigt litade på oss heller.

Angående att kolla i ögonen, ALLA tränare jag har tränat för att gett mig övningar för att hunden ska hålla ögonkontakt med föraren.
För mig är det rätt sjlvaklrt att en hund kollar en i ansiktet för att se vad man vill…