Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1198 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

När man är oense.. (hundköp)

Jag drömmer om att tävla lydnad på en hög nivå, alternativt rallylydnad eller bruks, och söker en förig, lättlärd hund som snabbt och smidigt kan ta sig över en agilitybana. Inte en nervös skällti. Inte en räkschäfer. Inte en uställningsgolden. Jag vill ha en frisk, mentalt stabil hund med en smidig kroppbyggnad och en stor lust att arbeta.

Min sambo vill ha en finsk lapphund eller någon charmig småhund som mops eller fransk bulldog. Som ni förstår är hans syfte med hunden inte att tävla, utan att ha en härlig hundkompis som sällskap om kvällarna. En lustig och busig hund. Mitt syfte är dock att ha en aktiv träningskompis och en potentiell tävlingskandidat, resterande tid är ju alla hundar till sällskap ändå (om man inte håller dem utomhus).

Det är inte så att jag har något emot finska lapphundar, tvärtom är jag förälskad i rasen själv, men det känns ändå inte helt "rätt". Vi ska besöka en kennel snart och kanske kan det hjälpa oss att bestämma oss, men det kan ju också göra oss ännu mer oense..

Min sambo kommer säkerligen att gå med på vilken ras som helst, men jag vill att han ska känna sig delaktig och engagerad i det hela. Det ska vara VÅR hund - inte MIN hund. Hittills är det bara den finska lapphunden och mopsen som väckt hans intresse nämligen och jag tycker det är så fint.

Någon som har tips om hur vi ska göra? Om ni var flera som skulle bestämma ras: hur gjorde ni? Och vilken ras skulle ni rekommendera oss :)?

lambero
0

Alltså när ni har så stora skillnader i vad ni söker så är det ju kanske svårt att kombinera.
Precis som att du inte vill ha en mops så vill ju din sambo inte ha en brukshund. Det blir nog sällan bra om någon ska behöva böja sig för den andra.
Å andra sidan kan ju en brukshund, som får vad den behöver, vara en trevlig sällskapshund också.

Så antingen får ni leta vidare bland hundraserna tills ni hittar något som faller båda i smaken, annars får någon av er böja er för den andres behov alternativt köpa en varsin hund.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Hayley
0

innan vi skaffade våran gris så hade vi grymt stora problem om vilken ras vi skulle välja.

Han ville ha en som han kan ha i jakt och jag ville ha en mastiff och v'grade jakt-hundar (labbar).

Det slutade med att vi satt i timmar framför SKK´s hemsida och kollade upp ALLA hundraser, skrev pro-con-listor och diskuterade igenom vilka egenskaper vi ville ha.

Och det hela slutade med en fralla, något som vi redan från början faktiskt var ense om att vi INTE skulle ha :P och lilla gris passar oss fantastiskt bra =)

bell
0

Ja det är inte lätt att enas om en ras alla gånger… Själv var jag ute efter en "liten-hår-på-snöret" vovve, fast efter förhandlingar med maken blev det en Laika & jag kunde inte vara nöjdare, synd bara att hon inte får plats i cykelkorgen längre Flört

Först förväxlade jag Finsklapphund med Norska buhunden & tyckte det skulle vara ok för dig. Men så kollade jag bilden, helt fel av mig. Så jag tipsar om Norska buhunden- himla snabba, arbetsvilliga, smarta, läraktiga. Kort sagt något jag själv skulle kunna ha som tränings kompis, den kan konkurera på planen & agility är de rätt för. Samtidigt som de kan gosa i soffan & hämta tofflor (& leksaker) till husse Flört

Mischa
0

Men om han gillar finnarna så kanske ni kan kompromissa med en lapsk vallhund eller en kelpie om du vill ha ännu mer?

Alla hundar är ju bra sällskapshundar, men alla hundar har inte potentialen att tävla till dom högre lydnads/bruksklasserna, därför kan jag ändå tycka att dina krav borde överväga din sambos mer "simpla" krav.

Om inte annat kan han ju skaffa en fralla eller mops senare.

≧◔◡◔≦

russin
0

Liten visserligen, men med fart - = lancashire heeler. Suverän förig och snabb träningskompis och samtidigt en jäkla rolig hund med mycket myspys iFlört