Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1408 ggr
Ligonskrutt
0

Oharmonisk hund?

Ursäkta att inlägget är lite rörigt…Jag kan inget om hundar förutom att jag tycker de är mysiga och lekte en del med några hundar som liten. Men har aldrig haft hund eller uppfostrat dem osv. Däremot har jag katt.

Det är så att en jag känner har en liten hund, det är en blandras av nakenhund, någon terrrier och något mer (jag kommer inte ihåg och hon säger lite olika pga hon rör ihop ord ibland och säger själv att hon glömmer vilka raser det är, kanske delvis för att hon inte har helt perfekt svenska). Hunden är lite över 2 år tror jag.

Jag funderar på om hunden inte mår så bra och hur man skulle kunna hjälpa den.

Jag har inte träffat den så mkt men reagerar över att den är så smal (inte mager då, men tunn, kanske är det raserna?), kanske för att den har så tunn päls och att våra katter är lite åt det runda hållet… Hur smal "ska" en hund vara? Hur vet man om den är för smal? 

Hunden är även väldigt skällig och ska "jucka" mot alla gäster. Min bekanta skäller på hunden när den gör så, skriker mer och mer, men den fortsätter då bara. Hennes man gosar istället med hunden när den gör så vilket inte heller verkar få bort beteendet… Vad kan det vara som gör hunden så? Osäkerhet? Hur gör man för att jobba bort beteendet? Med katter är det ofta så att man ska ignorera negativt beteende så det gjorde jag och jag tror även jag tittade på hunen och sa nej. och hunden slutade snart. sedan när han var lugn så pratade jag positivt till honom men han ignorerade mig och verkade lite "sur" så jag vet inte om det var rätt att göra så. Hur gör man om hunden har ett dåligt beteende?   

Hunden har en hundkompis han tycker om och vill leka med, men andra hundar verkar han rädd för. Katter klarar han inte av utan jagar så fort han ser och morrar och skäller åt (vilket är ett helt normalt hundbeteende beroende på personligheten kanske?) Han har rymt flera ggr. 

Min bekant och hunden har gått på valpkurs och/ eller lydnadskurs men hunden klarade det inte för den var för busig…(?) Hon sa att kursen var bra för då lärde hon sig bla att man inte ska trycka ner nosen i kisset för det hade de gjort innan :(

De går ut flera ggr per dag med hunden och min bekanta bryr sig iaf mkt om hunden och älskar honom, hennes man (det är eg hans hund) vet jag inte om han tycker det är lite jobbigt med hunden, frun brukar få gå på promenad på morgonen och kvällen fast hon jobbar/pluggar och han är arbetslös. Min bekant säger även att hunden inte gillar när det är kallt, att han förut fick kläder på sig men nu ska lära sig att gå utan (han hade vuxit ur kläderna). Han är även"fjompig" som inte vill kissa i trädgården, men det är för att han är så duktig och renlig menar hon (här funderade jag hur det är med hundar, om de är som katter som har särskilda toaletter eller vad det är som gör att han inte vill gå i trädgården)

jag fick reda på ngt som inte alls låter bra, och det var att de lämnat hunden själv i över 12 timmar :( Ingen hundvakt heller så han kunde gå på toaletten. De har lärt honom så han klarar sig över en dag sa hon så de kan åka bort lördag och komma hem söndag om de vill (återigen, jag vet inte om hon verkligen menar en dag då det ibland blir fel med språket).

Vad tror ni om hundens beteende? Är det normalt? Låter det som en normalvariation på personlighet? har det med de olika raserna att göra kanske? Behöver han bara att matte och husse är mer "ledare" eller mjukare kanske? Eller far hunden illa? Hur mkt "uppfostrar" man eg hundar, katter är ju på ett annat sätt iom att de inte riktigt är flockdjur men bör man "skälla" på hundar? Jag frågar för att jag vill veta mer och för att jag blir illa berörd över detta med hunden.

dogg
0

Hej! Problemet är ofta att vissa skaffar hund utan förstå deras behov. De är i skillnad från katter mycket mer beroende av ägaren. De behöver framför allt mental aktivering varje dag. De behöver leka varje dag om intresse finns för det men inte stressande lekar som bollkastning och kastning av pinnar tex. Annars blir övriga beteenden överdrivna för hunden försöker säga att den inte mår bra och det måste den göra på något sätt.

Om du vill hjälpa till så köp boken Min Bästa Vän Marie Hansson och några aktiveringsleksaker - tex en kong för mjuk mat och godis och en hård leksak tex aktiveringskula. Lär dem köpa bra mat från en djuraffär inte från ica, konsum etc. Den maten är inget bra för hundar. Små hundar kan vara kräsna och det är lätt att det blir mer människomat eller hundgodis. men se till att de läser på förpackningarna att det inte innehåller godis, spannmål och färgämnen. Utan godis ska vara rent kött, tex torkad kyckling, tonfisk, anka, lever´etc. Servera aldrig den dagliga maten bara i skål utan alltid i en aktiveringsleksak. Äter den burkmat eller färskfoder tryck i det i en kong och sen har hunden att göra i minst en halvtimme eftersom den får slicka ut det. Då blir den trött och nöjd. Rensa tänderna är viktigt, råa märgben med märgen utskrapad ger massor av stimulans och är bra för tänderna-finns i storpack ofta på vanliga mataffärer.

En annan sak kan också vara tänderna om de slarvar med tandborstning som är ett måste på småhundar, alla har 1 min över varje dag. Om de ger sämre mat och mycket mjuk mat så kan den ha jätteont i munnen och bli stressad över det. Be dem göra en hälskokontroll varje gång de vaccinerar hunden. Använder de flexi vilket jag misstänker när det är en mindre hund som har rymt så använd aldrig halsband då får hunden förr eller senare ont i nacken eller tom skador, köp en bra y-sele tex puppia soft harness och be en duktig veterinär, kiropraktor och massör kolla nacken.

En liten hund behöver vara ute massor varje dag, bara för att den är liten så ska den ha långpromenader MED STIMULANS. Be den balansera på stockar, murar, hoppa över grenar, söka godis i trädstammar och på stenar. Gå hela tiden på fel sida om stolpar och träd och låt hunden med lite hjälp klura ut hur promenaden ska kunna fortsätta. Lite vardagslydnadträning skadar ju inte. Möte med katter tex betyder sitt, hundmöten kanske gå vid sidan och när hunden får syn på en joggar har jag lärt min att söka rätt på något och hoppa upp på- ibland blir det godis ibland en klapp.

Lycka till och hoppas hunden kan få ett bättre liv! Mvh Ulrika