Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3644 ggr
BARFmycat
2

Resultat från BARF-undersökningen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag samlat ihop och sammanställt resultaten från BARF-undersökningen jag började med för några veckor sedan!

Ca 70 personer har deltagit från alla hundsajter, kattsajter och våran illersajt här på I Fokus. Jag vill tacka alla som tog sig tid att svara på undersökningen, det har betytt otroligt mycket för mig och get mig 24 A4 sidor med material. Jag tänkte att det är inte mer än rätt att ni får se resultaten av undersökningen!

När jag ställde frågorna så skrev jag att jag inte tänker kommentera era svar i tråden, så att alla skulle våga skriva vad just de tyckte. Men nu tänkte jag att om ni vill kan vi prata lite mer om ämnet och resultatet!

_**Copyright råder på bilderna!

_Kommentarer till Fråga 1**Majoriteten (87%) svarar att ja, de skulle BARF:a sina djur om de kunde och om djuren åt det.
9% anger att de kanske skulle göra det, men oroar sig lite för pris, möjlighet att hitta råvaror, glupska djur som ska svälja för stora bitar, ser inte riktigt vitsen då de är nöjda med fodret djuret får i dagsläget.
4% svarar nej bl.a pga att djuret behöver ha fodret liggandes framme, eller för att fodret djuret äter idag är tillräckligt bra.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
0

Kommentarer till Fråga 2

Majoriteten (96%) svarar att de tycker att konceptet är bra. De omfamnar all naturlig utfodring, några berättar om vilken skillnad de ser på sina djur sedan de började BARF:a, en del tar upp fördelen med stimulansen djuren får av att äta BARF (slita, bita, tugga, jobba), fördelar med bättre andedräkt, finare päls, lösta tandproblem, fördelarna med att inte behöva ge spannmål, gillar att man själv har kontroll på vad djuret äter, framgångar med kullar på BARF, slipper betala för onödiga ingredienser, tror att det förebygger en hel del sjukdomar, tycker att det är logiskt men en del anser även att det finns fler än ett sätt att fodra på, och betonar även vikten av att man vet vad man gör. Gör man det halvdant gör det mer skada än nytta.

3% säger att de kanske tycker att det är bra, men vet inte riktigt. Risk för djur som tuggar dåligt, sätter i halsen, och tycker att det finns fler sätt at gå tillväga.

1% tycker inte att det är bra alls.

BARFmycat
0

Kommentarer till fråga 3

De flesta, 23%, svarar att (O)kunskap är anledningen till att de inte BARF:ar, svårigheter med att hitta trovärdig information och rädslan att göra fel.

19% uppger att de har för lite plats i sin frys för att förvara djurens mat.

13% säger att deras djur inte vill äta rått kött, eller att de är för kinkiga.

8% tycker att det är opraktiskt, och föredrar enkelheten i att kunna ge vanligt kommersiellt foder, och även problem om man reser bort/ har djurvakt. Att man måste göra iordning maten själv är också en bidragande orsak till varför man inte ger BARF, eller att man ska glömma att tina mat åt djuret, samt att djuren inte tuggar tillräckligt bra.

8% orkar inte, har för lite tid och engagemang för att hålla på, har andra prioriteringar.

7% upplever problem med att hitta de råvaror som behövs för att BARF:a
9% säger att ekonomin är en anledning till att de inte BARF:ar, att det skulle vara dyrare än fodret de ger idag.

5% tycker att det är äckligt med BARF, och ohygieniskt att det ska ligga framme längre perioder, har djur som hamstrar maten,  oroar sig även för bakterier och att det ska söla ner hemma.

5% anger kroniska sjukdomar eller allergier som anledningen till varför de inte kan BARF:a, och rädsla för ben.

3% klarar inte av att hantera rått kött

BARFmycat
0

Kommentarer till fråga 4

Majoriteten, 64%, skulle absolut köpa ett färdigt rått blötfoder till sina djur, söker efter just en sådan produkt och tycker att det är viktigt med bra foder åt djuren och naturlighet.

22% skulle gärna göra, men bara om priset var det rätta.

8% kanske skulle köpa det, beroende på om innehållet är varierat eller inte, och om det var fritt från skadliga bakterier eller onödiga tillsatsämnen, och hur sammansättningen ser ut.

3% skulle köpa det, men bara om det inte var malt, de vill att fodret ska vara i bitar så djuren får tugga.

3% skulle inte köpa det, de är nöjda med fodret de har idag, märker ingen skillnad med BARF, tycker att det ändå inte är någon idé då stimulansen med BARF ändå uteblir, och är rädda för att det ändå ska bli fel.

BARFmycat
0

Kommentarer till fråga 5

21% anger att okunskap och förlegade färdigheter är anledningen till varför BARF inte är mer vanligt än vad det redan är, folk törs inte laborera med fodret och är rädda för att djuren inte ska få i sig det dem behöver

17% tror att bekvämligheten är orsaken till varför BARF inte är mer allmänt vedertaget, det är bökigt och tar tid att göra iordning, det verkar krångligt och är krångligt, och tar tid, ”ger upp” innan de ens börjat. Det är enkelt

11% uppger att det är veterinärer och fodertillverkare som intryggar folk i att kommersiellt foder är det enda som duger att ge till sina djur, och att man lyssnar och tror på dem, de styrs av media och vad inflytelserika personer säger, de tar bara upp fördelar med kommersiellt foder och nackdelar med BARF, och säger åt djurägarna vilket foder de ska köpa. Man litar på dem.

9% anser att det är för att folk inte är tillräckligt insatta i fördelarna med BARF eller nackdelarna med kommersiellt foder för att kunna ta ställning till BARF, eller att folk väljer att ”tro” på kommersiellt foder pga rädsla för att erkänna att det kan vara fel, eller att de tycker att deras djur mår bra/ inte är sjukt så det finns ingen anledning att se över fodervalet, och tror att bara fodret är dyrt eller välkänt  så är det bra, tror att det är bra för tänderna/ olika behov, går på reklamen.

9% säger att det är för att det är så enkelt och lätt att ge kommersiellt foder, det finns att köpa överallt, är enkelt att dosera och förvara och kladdar och slabbar inte, man slipper tänka på innehållet och att själv vara ansvarig för att djuret ska få i sig de näringsämnen det behöver, när kommersiellt foder kom ser folk inte längre någon anledning till att preparera eget foder.

6% uppger att folk tror att BARF är farligt för djuren, folk är rädda för bakterier och ben, och tror att djuren inte längre är anpassade för att kunna äta rått kött och ben.

6% gissar på att folk tycker att det är äckligt med rått kött och att det ska slabba i hemmet och lukta.

4% anser att inte tillräckligt många vet att det ens finns, att det är mest fackfolk och insatta personer som vet vad det är, att det inte syns och hörs tillräckligt mycket.

3% säger att folk har för lite plats i sina frysar eller för dålig möjlighet att förvara fodret åt sina djur

3% tror att ekonomen har står påverkan på varför BARF inte är vanligare, man köper det billigaste eller tror att det är för dyrt att BARF:a

3% uppger att svårigheter att få tag i rätt råvaror kan vara en anledning

2% säger att traditioner är anledningen till att folk inte ger BARF, de är inrutade med att djuren ska äta kommersiellt foder och ifrågasätter inte varför, och fortsätter i samma spår som de alltid gjort och är lärd att göra av sin omgivning.

2% tror att folk har för lite intresse för att engagera sig i BARF och vad det innebär

1% säger att folk litar på sin uppfödares rekommendation om foder och inte vill frångå den.

1% gissar att orsaken är att folk tror att deras djur inte ska vilja äta rått kött

1% säger att det finns folk som är rädda för att djuren ska bli aggressiva av att äta rått kött.

Emaljoh4
0

Intressant läsning! Kul att du genomförde detta! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Maja2
0

Ts, är det ngn skillnad mellan alla hundsajter, kattsajter och illersajten?

BARFmycat
1

Ja lite, illersajtens medlemmar tänker mycket på att det ska vara praktiskt och hygieniskt eftersom illrarna hamstrar foder. Men de är mycket noga med att illrarna ska ha foder med högt biologiskt värde, och verkar vara mer bekymrade över att det är svårt att hitta bra foder.

Hundsajternas medlemmar är de som ger mest färskfoder, men är också de som verkar bry sig minst om vad hundarna får i sig så länge de lever och är glada (typ). Men det är även de som har störst beprövad erfarenhet av BARF. Mest medvetna om pris, med tanke på storlek på hundar och kvantitet av foder. Bryr sig också mer om vad uppfödare/ omgivning tycker.

Kattsajternas medlemmar är mest besvärade av att katterna inte äter fodret fast medlemmarna vill, de vill så gärna men kan inte pga okunskap och motstånd från katterna. Också mest bekymrade över att få ihop det med näringsämnen osv, eftersom katter har lite speciella behov.

Maja2
0

#7 vad menar du med : "de är också de som verkar bry sig minst om vad hundarna får i sig så länge de lever och är glada" ?

BARFmycat
0

Såg ingen anledning till att byta foder för deras djur fungerade bra på det som de redan åt, de ifrågasatte inte sitt nuvarande foder eller att det kunde finnas bättre foder

Kattägarna tex uttryckte att de var införstådda i att BARF förmodligen bidrar till att djuren slipper en del kostrelaterade sjukdomar.

Maja2
3

"8 Presentationen av din undersökning är viktig, därför är det åxå viktigt hur du svänger dig med orden, tycker åtminstone Jag.

BARFmycat
1

Då frågade vad jag upplevde var skillnaden och jag svarade?
Du behöver ju inte ta åt dig av vad andra medlemmar svarat, dom får ju stå till svars för sig själva.

Maja2
0

#11 nej, jag frågade inte vad du UPPLEVDE att skillnaden var, jag frågade vad skillnaden var.

BARFmycat
3

Jag förstår inte vad problemet är?
Om vissa personer från hundsajterna inte är så insatta i sina hundars utfodring, varför ska det påverka alla medlemmar som svarat från hundsajterna eller för all del alla hundägare? De få personerna drar ju inte alla över en kant.

Som i frågan när de tillfrågade svarade på vad de tror är orsaken till att BARF inte är vanligare än vad det är, så ser du ju att uppfattningen är:
_
"9% anser att det är för att folk inte är tillräckligt insatta i fördelarna med BARF eller nackdelarna med kommersiellt foder för att kunna ta ställning till BARF, eller att folk väljer att ”tro” på kommersiellt foder pga rädsla för att erkänna att det kan vara fel, eller att de tycker att deras djur mår bra/ inte är sjukt så det finns ingen anledning att se över fodervalet, och tror att bara fodret är dyrt eller välkänt  så är det bra, tror att det är bra för tänderna/ olika behov, går på reklamen."

_Och jämför du med svaren så ser du att i frågan om man skulle vilja BARF:a eller ej, ser du att 9% anger att de kanske skulle göra det, men oroar sig lite för pris, möjlighet att hitta råvaror, glupska djur som ska svälja för stora bitar, och **ser inte riktigt vitsen då de är nöjda med fodret djuret får i dagsläget.

**Statistiken ljuger inte, eller vad säger man?Tungan ute

Maja2
0

#13 ok. Visste inte att man inte fick fråga upp kring din "undersökning"

Hayley
0

intressant läsning tycker jag som både har hund och iller! och kul att läsa (jag som är galen i undersökningar där man får reda på svaren i statistik form). =)

[Forest]
0

Vädligt intresant detta :) Jag har själv katt eller dotterns katt äter ju inte allt i råkost han heller, men han äter gärna kyckling,färs men kan itne äta fisk alls o äter inte inälvor så det stämmer säkert att många inte äter råkost. Annars ger jag så mycket jag kan till hundarna o katten men som sagt äter inte inälvor.

Men tror enligt fråga 2 ser man ju tydligt på dom som svarat att de faktist är insatta i lite vad barf är o kan tänka sig ge detta. Så att hundägare är helt ointreserade elelr bryr sig vad sin hund äter verkar ju inte stämma helt. Sen är någ skillnaden olika vissa kanske tror de ger ett bra foder men kanske inte vet vad som är bra eller inte? Men det framkommer inte :P

Changrila
4

Fast, det går väl inte att säga om hundägarna "nöjer sig med vad som helst så länge hunden lever" om man inte vet vad de faktiskt ger sina hundar. De som svarat att de inte ser någon anledning att byta kanske ger ett foder som faktiskt ÄR väldigt bra? Det är ju knappast så att alla torrfoder är dåliga och BARF är det enda som är bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

SaraC
0

Jag tycker det här är jätteintressant!

Väldigt många av inläggen här på Hundar iFokus handlar om vilket foder man bör välja eller problem med olika sorters foder.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rafflan
0

#13 ditt citat är bara rent "babbel" och tyvärr ingen fakta, det är vad BARF folk tror är orsaken till att folk ger dina hundar torr foder.

Jag tror att folk ger sina hundar skit foder som Doggy pga okunskap. Men det är inte fakta, det är gissningar.

En av anledningarna att jag aldrig kommer ta till mig vad du säger är då du är en sån som bara anser att "din väg är den rätta, alla andra gör del, går dem din väg och det inte funkar är det fortfarande dem som gör fel" ;)
Jag tror på val möjlighet, det viktigaste i slutet är att djuret mår bra ;)

Om BARF var så bra tror jag fler skulle köra det ;)

BARFmycat
1

Varför säger du så? Klart man får!

Lika bra det, katter ska absolut inte under några omständigheter äta fisk! Sen så är det en fråga om att vara konsekvent och aldrig ge upp när det gäller att få katten att äta råkost. Det går, men det kan ta tid och vara krävande.

Jag har aldrig sagt att hundägare är ointresserade eller oinsatta, jag sa att FLER hundägare svarade så än katt/illerägare. Stor skillnad. Det är ju fortfarande 91% som inte svarade så.

Det är precis som du säger, de vet förmodligen inte vad deras foder håller för kvalitét. Det är ofta generellt så för alla som inte BARF:ar/ger färskfoder, man brukar inte vara så insatt eller bry sig om vad fodret man ger idag innehåller, eller vara övertygad om att det är bra/ lika bra som BARF.

Det sa jag aldrig heller. Jag sa att 9% (och inte ens hela 9% då, en del av de som utgör 9%), och majoriteten av dem representerade hundsajtmedlemmar. 91% är alltså inte så. Ganska bra siffra, anser jag.
Nja, jag håller inte med dig om sista meningen. Det finns en ganska stark anledning till varför jag tycker så mycket om BARF.

Changrila
0

Ja, att du tycker mycket om BARF är tydligt, MEN alla har inte möjlighet att ge det osv.

Ibland måste man se förbi innehållet i fodret lite och titta på hur det fungerar i praktiken, hur djuret mår av fodret och vad som fungerar rent praktiskt för att avgöra vad som fungerar bra och inte. Ett foder som inte fungerar att ge en hund är inte bra för den hunden, oavsett hur bra det verkar på innehållsförteckningen.

---------

Rafflan
0

#20 jag är mycket väl insatt i vad mitt foder innehåller då jag höll på och krångla med foder då hunden fick problem med magen pga dem olika fodrerna. INTE kul, var skit rädd för att magen och tramen skulle ta stryk, nu är äntligen magen tip top och kommer nog köra detta foder livet ut på vovven då han tål det så bra.

Ibland kan man inte kolla på innehållet utan måste kolla på hunden.

Som sagt riktat vi väl alla in oss på samma sak, hunden bästa? om du väljer barf och jag väljer hundfoder så kan väl ingen säga att den andre gör fel?

BARFmycat
3

Lägg av, det är samlar resultat från undersökningen som jag gjort.
Jag fattar inte vad det är att haka upp sig på, det är 9% vi pratar om, och det är inte ens 9% bara från hundsajterna utan frpn alla sajter, jag sa bara att det var mest från hundsajterna.

Jag har aldrig påstått att något jag säger är ren fakta, det jag uttalar mig om nu är det som jag fått ihop från den här undersökningen. Det är en ganska liten undersökning och man skulle säkert få helt andra resultat om den var mer omfattande eller om frågorna var annorlunda utformade.

Det finns en anledning till att vi som BARF:ar tycker att det är så bra, aldrig reflekterat över det? Vi har ingenting att tjäna på att förespråka det och stå för det, ändå gör vi det. Det är ju för att vi granskat det mesta i fogarna och inte hittat något bättre.
Jag drar mig absolut inte för att rekommendera annat foder än BARF till folk, men det blir lite smalt för jag tycker att det är jättesvårt att hitta ett foder som har hög kötthalt, varierat köttinnehåll, är fritt från spannmål, socker och mejeriprodukter (för katter även fisk) och så är det även vetenskapligt bevisat att djur som äter tillagat foder har sämre immunförsvar än de som äter BARF. Det är inte nonsens taget ur luften bara för att vi skulle gilla att käfta med folk som inte BARF:ar, det är det löjligaste jag hört.

Anledningen till varför BARF inte är vanligare än vad det är ser du ju bevis för genom hela undersökningen, genom att säga sådär har du ju missat hela poängen..

Nej jag vet, tyvärr är det så.

Ja absolut, kan man inte ge det bästa ger man det näst bästa osv. Det har jag full förståelse för. Det där sista är sanning med modifikation. Det finns alltid en anledning som man bör undersöka orsaken till. Om ett foderföretag klarar av att producera en smet som i slutändan hamnar i hundens matskål som den fungerar på, varför skulle inte en privatperson kunna göra den smeten själv och få samma resultat? kan fodertillverkarna kan ju vi också. Det är där jag tror att folk behöver tänka bredare. Fodertillverkare är inte de enda som kan tillverka foder för djur med speciella behov.

Det är du säkert, men fullärd blir man aldrig. Det gäller både dig och mig. Och som jag sa till #21, om ett foderföretag klarar av att producera en smet som i slutändan hamnar i hundens matskål som den fungerar på, varför skulle inte en privatperson kunna göra den smeten själv och få samma resultat?

Precis, så får man justera innehåll efter djurets behov.
Nja, jag låter det vara osagt. Det beror lite på omständigheter.

[Forest]
0

Jag tycker iaf att detta var en rolig undersökning o jag skulle lätt köpa Barf som färdig det närmaste jag kan komma i dag färskfoder. Men pga lite "köttforbi" så är det oxå en orsak till det hela att jag itne fixar hantera allt kött.

Changrila
0

Det bästa är ju helt klart inte "bäst" då. Det kan alltså finnas flera olika fodertyper och fodersorter som är bäst, men kanske inte till samma individer.

Och jag är övertygad om att det går att få hundar med speciella behov att må bra på BARF, däremot är det INTE alla djurägare som har möjlighet att barfa. Jag skulle inte kunna göra det ens om jag hade kunskapen till det tex. Därför är jag väldigt glad att det finns ett torrfoder som mina hundar fungerar riktigt bra på (och där även jag gillar innehållsförteckningen :p )

---------

faw
0

Riktigt rolig undersökning! :))

pius314
0

Roligt att ta del av resultatet :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maja2
0

Definitivt en intressant undersökning, och ett kul sätt att få diskussionsunderlag.

Det här med foder är ju som sagt en djungel, och ständigt en sak som diskuteras.

Ts, vet du nåt om skillnader mellan Barfade hundar/djur och icke barfade, alltså hur hunden mår?

Jag tänker nu om man jämför med oss människor, vissa äter kolhydratrik kost, vissa Lchf, vissa utesluter det ena och vissa utesluter det andra …  Det är nog omöjligt att peka på EN sorts kost och säga att DEN är det enda rätta, eller ens det bästa. För En människa kan det kanske vara det bästa, medans det för en annan inte är så. Det känns som att det kanske borde vara samma med djuren?

Hayley
0

#28 jag kan säga att när det kommer till illrar så blir det en TYDLIG skillnad mellan barfade och de som lever på torrfoder. Den valpar som blivit barfade sedan födseln blev helt klart större,tyngre och mer muskulösare (liknade mer illrar som de igentligen ska se ut) än de som fick torrfoder. Pälsen blev bättre också.

Någon som gjort en likadan jämförelse på hundar? barfade valpar VS torrfoder? hade varit grymt kul att se/läsa om =)

vallhund
0

# 29

Det har gjirts underökningar på dräktiga tikar o deras avkomma, de tikar som utfodrades med annat än bara torrfoder fick valpar som utvecklade mindre allergier än kontrollgruppen som bara gavs torrfoder.

Oberoende av hur dessa tukar utfodrats, dvs torrfoder + färskfoder, BARF eller henlagad mat/matrester, så blev resultaten de samma. Hundar som bara utfodrats med annat än torrfoder hade samma resultat som dem som fick blandat.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

30 intresant, vart kan man läsa mer om denna undersäkning?

[nataschaj]
0

Intressant!

Skulle ja ha större frys, har bara 2 fack, får knappt plats me egen mat där så skulle ja verkligen barfa! kan hända man får större frys nu vid renoveringen (men tror knappt de)

Eller om ja hittar en mindre iten frys å sätter in om de får plats vill säga. Men en dag ska ja barfa! n

När ja har lärt mig mer om de.

BARFmycat
1

Jag tycker inte att det är något fel på färskfoder alls, så länge det inte innehåller spannmål eller giftiga vegetabilier, socker eller mjölkprodukter. Den enda skillnaden mellan färskfoder och BARF är ju att färskfodret är malet, så lite av den fysiska och psykiska stimulansen går ju hunden miste om med färskfoder, men för kroppen är det ju lika bra som BARF. Kan man ge ben att tugga på vid sidan av och variera olika sorter med färskfoder med olika proteinkällor så är det ju likvärdigt med BARF! I alla fall enligt min åsiktGlad

Jo, för hunden. Men kanske inte för ägaren. Som du ser i undersökningen så är ju största anledningen till att folk inte BARF:ar  den mänskliga faktorn.

Jag kommer aldrig under några omständigheter gå med på att något foder som är tillagat eller innehåller spannmål, giftiga vegetabilier, mjölkprodukter eller socker är bättre än BARF. Någonsin. Och jag har goda skäl till det också. Så där vet du vart jag står.

Egentligen förstår jag inte varför, vet man vad man ska titta efter är det ganska enkelt! Men det är klart, allt är ju svårt som är främmande.

Jag kan inte uttala mig specifikt om just hundar, men jag vet en studie om katter som heter Pottengers Cats : A Study In Nutrition (det är en bok), som bevisar att katter som äter rå kost i jämförelse med katter som äter tillagad kost får bättre immunförsvar (de drabbas inte av matsmältningsleukocytos), deras kullar har högre födelsevikt och en jämnare tillväxtkurva och väger mer än kullar från djur som äter tillagad kost.

En personlig iaktagelse är även att tandsten kan man ju säga hejdå till när man BARF:ar, djuren väger även lite mer när de äter BARF pga att musklerna blir tyngre, då får bättre päls och jag med flera har även märkt en temperamentsförändring till det bättre hos BARF:ade djur om man haft möjlighet att jämföra med när de inte åt BARF.

Människokost tänker jag inte diskutera i samband med djurkost, det är två vitt skilda ämnen som jag anser inte har någon relevans för varandra. Jag tror inte att djur har några större skillnader i sina behov om de är friska, oftast är det bara kaloriintaget som varierar djur emellan. Det är en av de saker som är lite magiskt med BARF, trots att djuren kan ha behövt väldigt olika utformade kommersiella foder så brukar de alla kunna äta samma BARF. Är det skillnader mellan deras behov av BARF-kost så är de oftast mycket små, typ vissa hundar behöver äta lite mindre ben än andra för att inte bli förstoppade, vissa kan äta mycket lever utan att det påverkar avföring och andra kan bara äta lite annars får de diarré osv.

Den undersökningen är jag också intresserad av!

Maja2
0

#33 Menar du att Ingen hund som Barfas, har tandsten?  Är det tillgången till ben som gör det?

Att musklerna skulle bli tyngre pga att de barfas, hur skulle det kunna komma sig?

BARFmycat
2

Jag använder bara ett fack till mina katterGlad

Det förstår du säkert att jag inte kan tala för alla hundar, men ja, det är att de får äta ben och tugga sönder sina köttbitar som gör att det blir så.

För att musklerna omsätter mer protein.
Mina katter tex vägde 5kg och var grovt överviktiga innan de började BARF:as, nu väger de 6-8kg och är i normalt hull.

Maja2
0

#35 Ja, det var lite det jag menade… man kan ge torrfoder och märgben regelbundet, och få samma resultat.

Menar du att musklerna omsätter mer protein för att de Barfas? Samma resultat kanske kan nås genom att byta torrfoder?

Jag frågar inte för att vara negativ, utan för att lära mig mer.

Rafflan
0

En fundering, tar dem som barfar hänsyn till att hunden inte/sällan jobbar på samma sätt som förr och därför inte behöver lika mycket "mat"?

och hur gör man då när man drar ner på mängden, ger man nåt annat för att få mer "mätthets" känsla?

BARFmycat
2

Haha, nej det kan man inte.. Tungan ute
Torrfoder är inte det minsta bra för tänderna, dels pga innehållet av stärkelse som bidrar till att plack, tandsten och slutligen karies orsakas, och dels för att själva tillverkningen av torrfodret bidrar till att konsistensen inte är särskilt hård, eftersom fodret extruderas (puffas) så är tuggmotståndet ungefär lika tuffts om Havrefras.

Märgben ska ges med försiktighet, och bara till hundar som inte försöker äta dem. Bendensiteten är väldigt tät vilket gör benen hårda, och det kan ge tandfrakturer. Sväljer hunden benen så hinner inte magsyran bearbeta märgben och de kan behöva opereras bort.

För att hunden ska få gynnsam tandmotion måste den tugga på ben som går att äta, för att de ska motionera tänderna. Tex kycklingben eller revben. Köttets konsistens bidrar även till tandrengöring, ju segare kött ju bättre tandmotion. För katt ger kycklingmage nästan lika bra tandmotion som ben.

Ja, precis. Det beror på, kanske om torrfodret har lika hög proteinhalt som köttet, men sen så har rått kött högre biologiskt värde än tillagat, det upptas bättre.

Man ger fodermängd efter hundens behov, ungefär 2% av kroppsvikten till vuxna hundar, 5% av kroppsviikten till valp och växande hund och 3% av kroppsvikten till dvärgraser.

Sedan går det aldrig att säga exakt vilken mängd foder hunden behöver, man får alltid hålla koll på hullet och anpassa därefter.

Det där med hundend mättnadskänsla är ett ganska fascinerande ämne, jag rekommenderar den här artikeln och den här tråden till den som är intresserad av det!

Rafflan
0

#38 jo för jag tänker lite så här. Vargen jagade för sin mat = motion och rörde mycket på sig nästan hela dan.

Dem första tama hundarna jobbade, hela dagarna, sida vid sida med sin ägare.

Nästan ingen av dagens hundar kommer upp i samma arbets nivå idag, möjligen BC som vallar nästan varje dag.

Och då måste vi ju anpassa foder mängden efter det = mindre foder, och då är frågan om hunden blir mätt på det "lilla" ;)

Maja2
0

#38 Då är det ju konstigt att mina hundar inte har tandsten?! Den enda hund i min närhet som haft tandsten är min dotters chihuahuablandis, och vet. sa att det var vanligt bland Chihuahua med tandsten och dåliga tänder.

Att torrfoder inte tar bort tandsten har jag aldrig sagt, men att ge ett bra torrfoder, samt ge märgben och andra tuggben… kan ju vara lika bra då.

Att kött har högre bilogiskt värde?

BARFmycat
0

De flesta tama hundar motioneras också, men som sagt, man får ju anpassa fodergivan efter hundens hull.

Som sagt, läs det material du fick av mig, mycket intressant vill jag lova!

Så trevligt för dig och dina hundar, hur är det med andedräkten då?
Är de luktfria i munnen? Är det förresten alla tänder som är fria, även de längst bak, insida/utsida?

Ja du ser, det hade säkert kunna förebyggats med lite korrekt tillpassad BARF.Flört

Jag tänker inte hålla med dig om att det är "lika" bra. Det beror ju lite grann på vad du menar med tuggben, och märgben är inte särskilt bra för tandmotion, åtminstone inte för hela munnen.

Allt rått kött har högre biologiskt värde än kommersiellt foder och vegetabiler för hund, katt och iller, ja.

Maja2
0

#41 … ja…. de är tandstensfria… både på in och utsidan … Även de som är längst bak… och inte luktar de illa i munnen heller…..

Med tuggben menar jag inte märgben, utan övriga tuggben som finns på marknaden…

Rafflan
0

#41 menar du att korrekt barfade små hundar inte har tandproblem? :O
Har du bevis för det påståendet? :)
Typ någon som har en gammal kines, Chihuahua eller maltes som dem barfar och inte har tand problem/tappade tänder?

#42 håller med dig, bra foder, märgben + vanliga tuggben och aldrig haft problem med min hunds tänder, dock har jag alltid haft stora/medel stora hundar, och där är tandproblem inte lika vanligt som hos små hundar :)

BARFmycat
0

Fantastiskt, då är det de enda hundarna jag någonsin hört talas om som lever på torrfodersbaserad kost som inte har några sådana besvär. Det är bara att gratulera och önska att det håller i sig!

Nej det förstod jag, men som sagt, det beror på vilka tuggben du då menar.

Rafflan
1

#44 riktigt intresserad av det du sa om att små hundar som barfar inte får tandproblem, har ju små hundar numera, och förebygga tandproblem är en stor tanke för oss, och det vore intressant att få bevis på att barf faktist funkar mot det och sen forska på varför :)

BARFmycat
0

Nej det har jag inte, men fråga på BARF I Fokus om det finns någon där som har en. Har för mig att en tjej där BARF:ade papillon och det var inge bekymmer iaf.

Aldrig haft problem och får inte tandsten/plack/dålig andedräkt är ju kanske inte riktigt samma sak då, men tur för dig!Glad

Maja2
0

#44 Men… nu tenderar det till att bli så att du framhärdar Barf, utan att egentligen ha på fötterna. Att INGEN hund som går på torrfoder, skulle vara utan tandsten??  samt att de hundar som barfas… skulle vara FRI från tandsten??

Maja2
0

#46 Men tror du att det kan bero lite på ras? Vissa raser har tandbesvär enligt åtminstone MIN veterinär

BARFmycat
0

Som jag sa i inlägg #35;
"Det förstår du säkert att jag inte kan tala för alla hundar, men ja, det är att de får äta ben och tugga sönder sina köttbitar som gör att det blir så."

Jag har aldrig sagt att alla hundar som äter torrfoder har tandsten. Däremot att få hundar som äter BARF har det, faktiskt har jag inte hört talas om en enda. Om de får en rätt komponerad BARF förvånar det mig inte det minsta om de aldrig får tandsten. Men jag hoppas att du även här kan förstå att jag naturligtvis inte kan uttala mig för alla som BARF:ar sina hundarFlört

Jag har visst belägg för det jag säger, jag berättar utifrån min erfarenhet. Du däremot verkar försöka få det till att jag säger saker som jag inte har sagt..?

Maja2
0

#49 Nej absolut inte, jag vill inte alls få det till att jag hävdar att du sagt saker som du inte sagt, tvärtom, jag vill få förklarat för mig.

Det som framkommit hittils har enligt mig, inte bevisat på något sätt, att Barf är det enda rätta, utan att ett bra sammansatt foder plus tuggben av olika slag, är det som är bäst.

BARFmycat
0

Du ha delvis fel där, eftersom det är bevisat att BARF ger bättre immunförsvar, bättre gynnsamhet för avel, och har högre smältbarhet.

Utöver det mina personliga observationer, men de skulle jag väl inte räkna in som bevis.

Jag förstår inte alls varför ett bra sammansatt foder med tuggben (som du fortfarande inte vill tala om för mig vad du menar med tuggben), är bäst (alltså bättre än BARF, eftersom endast en sak kan vara bäst).
Bevisligen så är det ju inte det.

Maja2
0

#51 Att det finns bevisat? De bevisen skulle jag vilja se. Källa?

Med tuggben menar jag tex pressad råhud och övriga tuggben… vad är det du inte förstår med tuggben som finns i handeln?

Jag har, som jag sagt tidigare, inte sagt att torrfoder är BÄST, utan jag vill lära mig MER…. men de "fakta" och "bevis" du lagt fram hittils, är för tunna för mig.

Vad menar du med ditt sista stycke: Jag förstår inte alls… osv?

[Skutta]
0

#39 Hunden blir fet om den får får mkt mat, och när man BARFar håller man koll på hullet :D Fast det är inte så enkelt förstås. Till Maja2; Gud vad kul med friska hundar! Önskar dig grattis. Ang tandsten eller ej, så kan ingen säga något med säkerhet. Jag kommer aldrig lita till 100 % på någon statistik, forskning eller "erfaren ägare". Följer du dieten LCHF (du vekar iaf veta vad det är :))? Det finns flera undersökningar som talar För LCHF, och flera Emot. Det beror på flera saker, men det jag vill få fram nu är att vi alla är individer. Samma sak med hundarna. Vissa hundar mår faktiskt relativt bra på gatuhundsliv med soppor på menyn. Vissa mår bra av torrfoder. Alla BARFade hundar (som jag mött) med ägare som vetat vad de gjort, har mått toppen. Majoriteten av "torrfod-hundar" har mått mindre bra. Sedan vill jag tillägga att innan hunden levt hela sitt liv frisk med något foder (förutom smärre saker) kan man tyvärr aldrig veta. Tänk om fodret man ger nu (färskfoder, torrfoder, BARF) inte påverkar den unga hunden, utan den gamla?

Maja2
0

#53  Majoriteten av "torrfoder-hundar" har mått mindre bra säger du, på vilket sätt?

Rafflan
0

#53 öh, inget foder gör hunden fett, det är ägaren som styr över fodret och motionen som gör hunden fet ;)

Mina hundar har levt på torrfoder och aldrig vart sjuka pga fodret :)

BARFmycat
0

Som jag sa tidigare så finns resultaten med i boken Pottengers Cats : A Study In Nutrition av Francis M. Pottenger. Den finns inte att tillgå online.

Okej, sådana tuggben har jag inte så mycket till över för.
Jag vet vad ett tuggben är, men exempel på bättre tuggben enligt mig är torkade djurdelar som torkade grissvansar, gristrynen osv.

Det sista du sa var att "ett bra sammansatt foder plus tuggben av olika slag, är det som är bäst", och jag förstår inte hur du kan tycka det när det finns bevis på nackdelar med sådant foder, och jag kommer nog aldrig att förstå hur man kan tycka det även efter att man fått all fakta framför sig.

Precis!Flört (angående det med vikten alltså)

Så är det ju också förstås, det finns bara en sak som gör djur feta egentligen och det är överkonsumtion av kalorier i förhållande till för låg förbränning av dem.

Maja2
0

Ja, även torkade delar. Varför anser du pressade vara ett sämre alternativ? Vad menar du med att ett väl sammansatt foder är dåligt?

Rafflan
0

#56 så barf kan aldrig bli fel då och passar alla hundar menar du? :)

vallhund
0

Almänna funderingar.

Jag har haft en liten BC tik som fick tandsten trots BARF, dett pga att hon var så glupsk så att det inte gick att ge henne kycklingvingar/klubbor, eller jag gissar att det var därför.

Visst finns det fullgoda torrfoder etc, men jag anser inte att de är speciellt många som kan klassas som optimala i förhållande till vad en hund behöver.

BARF kan vara farligt för djur vars mattar/hussar missuppfattat konceptet.

Nuvarande hund måste tillföras kolhydrater för att inte tappa vikt.

Och till sist, det är viktigt att inse att BARF är ett sätt/metod att utfodra hund, inte något sekteristiskt mumbojumbo, vilket det ofta uppfattas som av omgivningen/icke insatta. Det handlar inte om läger rätt/fel. Att påstå att det bara finns ett sätt kallas för fundamentalism o är lika illa vart en den sticker upp sitt fula tryne.

O för de som undrar så har jag BARFat alla mina hundar de senaste 20 åren ungefär.

BARFmycat
0

För att de brukar inte riktigt fylla sitt syfte tycks det som, många hundägare verkar vara missnöjda med dem, och sen så är jag inte så imponerad av innehållet. Då anser jag att torkade djurdelar är bättre och ger mer den stimulans man är ute efter.

Ett "väl sammansatt" (vem bestämmer om det är det, tillverkare, köpare eller hund?) är fortfarande alltid tillagat, och innehåller för det mesta ingridienser jag inte anser hör hemma i hundfoder, har fel proportioner mellan fett/protein/kolhydrater och kommer ofta i fel konsistens.

En väl sammansatt och igenomtänkt BARF blir sällan fel, det är ägarens kunskap som avgör om det fungerar eller inte. Man måste veta vad man gör, annars kan det blir mycket fel.

Såvida hunden inte har sjukdomar som ägaren inte klarar av att matcha en lämplig BARF för, då kan det ju också bli problem.

Förmodligen pga att hon inte tuggade ordentligt, som du säger. Det är ju svårt för kött och ben att gynna tänderna om de inte får så mycket kontakt med varandra..Flört

I övrigt håller jag med dig, även om jag funderar lite över det där med kolhydraterna, låter lite märkligt, men fungerar det för din hund finns väl ingen anledning att stirra sig blind på det!

Maja2
0

#60 Första stycket känns lite svamligt, så det låter jag vara därhän.

Ett väl sammansatt foder, kan ju lika gärna vara färskfoder, eller hur? Jag har aldrig sagt väl sammansatt torrfoder, även om jag tycker att det kan vara tillräckligt bra.

BARFmycat
0

"De brukar inte riktigt fylla sitt syfte" menar jag!Tungan ute

Men färskfoder utan spannmål räknar jag in som BARF.
Du sa foder, jag räknar inte med BARF som det eftersom det är det vi pratar om.

Maja2
0

Sitter nu och läser mer kring hundfoder och utfodring….  Här är det en kvinna, Marianne Hermelin Ahrenbeck, som ratar torrfoder och Barfar.

Enligt henne ska 20-30 volymprocent bestå av tex fullkornsbröd, havregrynsgröt,kokt vildris, makaroner eller pannkaka.

[Skutta]
0

#54 Jag menar självklart inte att alla varit sjuka! Det jag menar är att de flesta har smärre problem, typ inte så super päls, inte så värst bra tänder, illa andedräkt. Egentligen friska, men med smärre problem jag stört mig på. Sedan har det inte varit alla hundar, men många av de torrfodrade hundar jag har mött har tyvärr smärre problem. Sedan vill jag tillägga att jag inte räknat med hundar jag mött via internet där ägaren sagt att hunden mår jätte bra! Ägaren kan lika gärna ljuga (inte menat mot er, Maja2 & Rafflan) och jag är för cynisk för att tro något jag inte sett ^.^ Men för just dig verkar torrfoder funka, får jag bli väldigt OT och fråga vilket du använder? #55 Nej jag uttryckte mig lite (eh mycket) klumpigt (jag har ovanan att göra det), hoppas ni ursäktar. Men som BARFnmycat säger, så ör det kalorier som ej omvandlas till energi som gör att hundarna lägger på hullet. Du verkar ju förstå (lät så på ditt inlägg) att man ger så mkt mat som behövs beroende på storlek, hund och motionsnivå. Så ja, de som BARFar tänker på hur mkt hunden rör sig, vilket i många fall är mindre än vargar. Jag själv vet inte riktiigt exakt hur mkt vargar äter ändå. Hej vallhund, jag verkar se sig hela tiden :D Tyckte du uttrycte dig jättefint och det är väll så det är, egentligen. Jag är väldigt partisk då alla hundar som stått/står mig nära har varit fina exempel gör BARF, och jag vill ju att mina nära ska må så bra som möjligt. Men som du sa, det finns inget rätt eller fel, bara i individens ögon. #63 hmm… Det låter lite konstigt…

vallhund
2

# 63

Marianne, numera avliden innehade Kennel Mustela, hon skrev mycket o bra, men hade en del konstiga idéer för sig, t ex att jämföra hundar som äter torrfoder med olyckligt inspärrade människor under WW II, så det gäller att läsa vad hon skrivit med minst en skottkärra salt till hands.

mvh

Maja2
0

#65 Kan så vara, men det betyder ju att det även inom Barf finns olika uppfattningar om vad hunden egentligen ska äta för att må bra.

BARFmycat
0

Ja det är rent skitsnack och det finns ingen anledning alls till att göra så. Det är totalt främmande fodermedel för en hund. När man komponerar sin BARf tycker jag att man ska fråga sig själv varför man har det man har i BARF:en, och fundera på vad det har för syfte. Skulle det hör kunna vara naturlig kost i det vilda?

Jag är inte emot att man ger vegetabilier i kosten, men jag är starkt kritisk till att ge spannmål. Hundar har inget bevisat behov av kolhydrater, och använder fett som främsta energikälla.

Jag tycker att det är ganska enkelt att förstå vad BARF innebär bara genom att dela upp akronymen; Biologiskt Anpassad Rå Föda.
Spannmål eller pannkakor kan aldrig ingå där för det är ingenting som är biologiskt anpassat för hunden eller ans rått.

Men tittar man på utländska trender så pratas det om BARF och Prey Model. Där är BARF lite mer som du beskrev med vissa idéer om gröt och spannmål, och Prey är mer utfodra precis som hunden skulle äta i det vilda.

Maja2
0

Har kollat på Jipotimas sida, och där finns ju bla grönsaker, ris och pasta blandat …. står i menyn även att man kan ge gröt till varje måltid, vad är det för gröt de menar ?

BARFmycat
0

Ja jag vet inte riktigt hur Jull tänker, eftersom hon skriver "Hundar kan vara känsliga för spannmål och även för protein och de reagerar ofta
även för gluten, stärkelse och soja." och "BARF är helt fri från gluten och från spannmål", samtidigt som hon tycker att man ska ge "gröt" på bovete, hirs och avorioris.

Som sagt, det gör ingen nytta alls i kosten, tvärtom, och jag stödjer inte alls den sortens utfodring.

Att Jill även rekommenderar diverse giftiga vegetabilier stödjer jag inte heller.

Maja2
0

#69, ja det verkar ju lite förbryllande ärligt talat…

vallhund
0

# 69

Bovete är en ört, inte ett spannmål, namet till trots.

Jill är inte en renlärig/fundamentalistisk BARFare, missat det? Vilka giftiga vegetabilier rekommenderar hon?

[Skutta]
0

#68 (och övriga inlägg av dig om detta) Självklart finns det massa varianter! Att BARFa får folk att tänka själva, vilket alltid kommer leda till olika varianter! Vilket är något otroligt bra, att vi inte är robotar som följer en vilja. Jag har inte kollat jipotimas sida, men ang grönsaker kan jag svara. För övrigt en så insatt i sådant här… Att ge pasta, gröt eller ris tycks för mig onödigt, men me. Vill tillägga att de flesta som BARFar lyder inte blint en enda "insatt", utan tar info från flera ställen… Jill Mellström må vara en stor förespråkare för BARF, men flera följer inte helt blint hennes metoder (har själv bara läst matsedlarna för inspiration, inte det andra hon skrev. Vet inte varför, har bara inte gjort det) Grönsaker: Ges mixade av många då flera anser att det ska representera maginnehållet från nedlagda byte. Det finns tydligen några studier som bevisar detta. De som är mot grönsaker menar att dessa "studier" är för få, för dåligt gjorda m.m., och anser att grönsaker ej är dåligt men onödigt.

[Skutta]
0

#72 "För övrigten så insatt" Ej! Ej så insatt. Ahh, autospell!!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
BARFmycat
0

Aha, det visste jag faktiskt inte!

Jag har stor respekt för Jills kunskaper, men även solen har ju sina fläckar. Jag har aldrig påstått att hon är "renlärig"Tungan ute

Mangold, Spenat, sötpotatis, potatis, rödbeta, avokado och kiwi.

Det är framförallt oxalathalten man ska hålla koll på i grönsaker och frukter. Avokado innehåller persin.

Till den gruppen med extremt höga halter oxalater hör betor, rabarber, spenat, fikon, kiwi och mangold med halter över 100mg per 60ml

Till gruppen med höga halter oxalater hör okra, grönkål, potatis, björnbär, blåbär, mango, citrus och sötpotatis, halter mellan 26-99mg per 60 ml

Till gruppen med måttliga halter oxalater hör tillagade bönor, morötter, selleri, tomater och squash med halter mellan 10-25mg per 60ml.

Kött innehåller inte mer än 10mg per 60ml, som riktlinje för vad som är naturligt förekommande oxalathalt i kosten.

vallhund
0

# 76

Hittar ingenstans på jipotimas hemsida att de frukter/grönsaker bär du nämner tas upp.

Det enda som är dödligt även i små doser av de som du tar upp är rabarber samt blasten från potatis o tomater, vem som nu skulle komma på idén att utfodra med det.

det finns så mycket myter o överdrifter ang vad som är giftigt för hundar vad gäller produkter från växtriket, men klart, har man inte kunskaper o bara läser tabeller så skall man undvika allting, inklusive vatten, det kan man oxå bli förgiftad av.

Vill man utforska ämnet så kan man börja på http://webspace.webring.com/people/tb/black_dog_farm/BCLinks.html o scrolla ner till "health" "poisons" o utforska världen.

Maja2
0

Jag förstår att det finns flera olika "läror" och många olika åsikter om vad naturlig föda för hunden är. Jag ska kika in på Barf i fokus för fortsatt skrivande kring det :)

BARFmycat
0

Här kan du läsa om det
Info om BARF

Vet du vilken mängd oxalater som är dödligt/ skadligt? Jag hittar nämligen inga siffror alls på det.

Förmodligen lika många som det finns BARF:areFlört

Maja2
0

#78 Precis… fniss…. och det är Där mina funderationer kommer kring hur man vet att hunden mår bäst på just Det man ger den?  Mer än att kolla på avföring, päls, tänder, energi …. det är väl inte så att barfare går och kollar blodvärde etc på sina hundar kan jag tänka mig.

BARFmycat
0

Det finns det definitivt de som gör.

Man kan ju veta att vissa foderkomponenter ger fördelar.
Tex så har rått kött högre smältbarhet och högre näringsvärde, och orsakar inte matsmältningsleukocytos. Därför är det ju, i teorin då, bättr eän tillagat kött. Tex.

[Skutta]
0

#80 Många gör det. min mamma är värsta höns mamman, så min gissning är att det är just det vi kommer göra när vi skaffar hund :D Men egentligen gör nog många som vanliga hundägare som ger torrfoder. Går på halvårs/års-kollen hos vetten, håller koll på hur hunden mår… Har man en BARFad hund som ger bort blod så kommer blodkoll automatiskt ;P

vallhund
0

# 79

Länken fungerar inte.

Maja2
0

#82 Finns ju rätt många som ger torrfoder, som åxå har blodgivande hundar… så där kollas ju åxå blodet…

BARFmycat
0

Prova igen, den jag skrev in borde fungera nu men här är URL:en
http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Info_om_barf.pdf

Och din poäng med det är..?

Maja2
0

#85 Min poäng är att hunden inte behöver må dåligt eller vara i sämre skick, för att den äter torrfoder

[Skutta]
0

#84 det var det jag menade :) Jag ville bara ge exempel på när man kollar blod :) Vissa som BARFar är lite oroliga och gör alla möjliga tester, men hundägare som ger torrfoder kan vara lika oroliga. Mmindre oroliga ägare (både de som ger torrfoder och BARFar) nöjer sig med vanlig årskoll. Det fungerar ganska lika för ägare som ger torrfoder som för de som BARFar ;) En skillnad är att de som ger torrfoder kan skylla på företaget, de som BARFar har sin hunds öde i egna händer, så flera BARFare kan vara lite extra oroliga. Som jag upplever det iaf.

BARFmycat
0

Enligt analysvärde ja. Du tror väl inte på fullaste allvar att ett par siffror på ett papper visar hur vitalt djuret är?

Det är ju som att titta på analysen på foder tex. Vi kan ju titta på ett foder med hög kötthalt som tex Carnia Wolf.
Och så kan vi titta på ett foder med låg kötthalt, typ Euroshopper. Båda fodren kan ju uppvisa samma mängd fett, protein osv, men den ena har fett och protein fråmst från animalier och den andra främst från spannmål. Man behöver ju kanske inte vara expert för att förstå vilket foder som är bäst?

Jag kan inte låta bli att du tycks tro att vi som BARF:ar anser att hundar på torr/blötfoder mår dåligt eller är i dåligt skick, det gör vi inte.
Vi anser bara att hundarna kanska skulle må BÄTTRE och vara i BÄTTRE skick på BARF, vilket är stor skillnad. Inte att de inte redan mår bra, annars skulle ju majoriteten av Sveriges hundar vara döende eller se vanvårdade ut, och så är ju inte riktigt fallet..Flört

vallhund
0

# 85

O i den länken står inga grönsaker/frukter nämnda, annat än att de skall vara ekologiskt odlade.

BARFmycat
0

Läs igen, de står visst nämnda där under "Följande är exempel på lämpliga ”grönsaker”.", sida 3.

[Skutta]
0

#86 Å nej det var inte så jag menade! Självklart kan torrfoder-hundar ge blod och ör ej för "sjuka" för det. Jag menade bara att OM en BARFad hund ger blod, måste man ju kolla om det ätår friskt blod.

vallhund
0

# 90

Sorry, missade att det var mer än en sida.

Där står t ex:

"mangold och spenat (liten mängd rå,
förväll gärna eftersom oxalsyran är ”giftig”)"

"avokado (inte i stora mängder)" I litteraturen finns beskrivet dödsfall hos hund, närmare bestämt två stycken i Afrika som lyckats sätta i sig några kilo var.

I övrigt är avocado känt för att vara extremt giftigt för fiskar.

Summa sumarum hittar jag inga faktafel i artikeln. den enda svenska BARFsida jag känner till som uppger att blåbär är bra är Kurants Hundtjänst, däremot tas det upp på flera Amerikanska BARFsidor, som något positivt.

Maja2
0

#88  Självklart finns det urdåliga torrfoder, det har jag aldrig sagt nåt om.  :)

BARFmycat
0

Alla gör som dom vill, jag skulle aldrig ge avokado eller växter med hög oxalatnivå till mina djur eller rekommendera någon annan att göra det.

Du vet fortfarande inte vilken halt av oxalater som är dödlig/ skadlig?

Rafflan
0

Hörde för ett tag sedan att spannmål är för att ge en mätthets känsla. Då dagens hundar inte har samma kött behov som vargen så använder man spannmål för att få dem att känna sig mättare men ändå få i sig rätt mängd kött i förhållande till arbete.

Hur vida detta stämmer eller det finns forskning på det vet jag inte, men skulle ju vara en förklaring till att hundfoder innehåller just spannmål? :)

Rafflan
0

#91 blodkollen kommer ju automatiskt oavsett om man barfar eller inte, ALLA djur som lämnar blod måste man kolla blodvärderna på ;)

Så förstår inte alls din mening
"Men egentligen gör nog många som vanliga hundägare som ger torrfoder. Går på halvårs/års-kollen hos vetten, håller koll på hur hunden mår… Har man en BARFad hund som ger bort blod så kommer blodkoll automatiskt ;P"

Har men en "torrfodrar" hund som ger blod kommer ju blodkollen också automatiskt? :P

Jag har ALDRIG gått på kollar med mina djur, dem får en snabb koll, lyssna hjärta, kolla, hull, ögon och mun vid varje vaccination. Men annars söker vi bara vet om dem verkar ha nåt problem :P

Maja2
0

#95 Intressant det här med mätthetskänsla…. om man tex ser till den mängd färskfoder en hund ska ha per dag, hur blir det med mätthetskänslan då?

vallhund
3

# 95

Precis som våra magar så anpassar sig hundars till mängden mat de får, under en övergångsperiod kan man ge dem bukfylla i form av rivna morötter röd/vitkål.

Varför skulle dagens arbetande hundar ha mindre köttbehov än vargen? Spannmål är nödvändigt för att binda foderkulor, dessutom en väldigt billig utfyllnad för fodertillverkarna, mao inget som tillför hunden något.

Rafflan
0

#97 jo nåt jag tänker endel på :)

#98 för att våra hundar arbeta inte lika mycket som vargen?

Det är som att jämföra min sällskaps powder puff med kompiserna polis schäfer som tränar dagligen. Hennes hund behöver mer foder och gör av med mer än min lilla puff. Hur logiskt som helst?! :P

vallhund
0

# 99

jag har ingen erfarenhet av små sällskapshundar, har bara haft arbetande vallhundar o dito jakthundar.

[Skutta]
0

#96 Den sista meningen blev väldigt misslyckat -.- ;) När jag försöker skämta misslyckas jag totalt och faller ner i en avgrund av missförståbd… Tihi… Det jag försökte få upp med inlägget är att en BARFad hund kan bli lika uppkollad som en vanlig hund, alltså jättemycket jätteofta eller bara några tittar på bajset när man går på promenad. Om du inte går på kollar funkar det säkert för dig (annars hade du inte gjort det ;P) och det finns folk som BARFar utan att gå på kollar… Sedan finns det ägare som ger torrfoder och som tar alla möjliga sorters test, och BARFare som gör likadant :) Och ja jag vet att många blodgivande hundar går på torrfoder :) Jag må inte vara så smart, men det vet jag :D

Rafflan
0

#101 förstår inte ens vad du ville få fram med den meningen även om det var skämt/ironi? :P

Tror att det är svårt att jämföra barfade med torrfoder hundar sjukdoms mässigt, då dem flesta kör torrfoder, så är det ju mest dem hundarna man ser där ;)

[Skutta]
0

#102 ja att jämföra på det sättet är ju inte det mest korrektaste… Men har jag missuppfattat dig nu, menar du högre upp då jag anser att av de BARFade hundar jag mött har de haft finare andedräkt och päls för det mesta? I så fall så håller jag med dig, det kan ju lika gärna vara slumpen, att just de BARFade hundar jag mött haft bra gener eller ngt :) Jag har ju oftast inte pratat så mkt med dessa personer, än typ, hej hur mår du, vilket foder använder ni, jaha ni BARFar hur går det? osv.. Personligen kommer jag antagligen BARFa, då jag hellre tar den enligt mig den säkrare vägen (trots att denna väg med för lite kunskap kan leda till farligheter) och är glad att jag har mkt tid på mig att läsa på :) Nej, det var dumt att lägga till den meningen inser jag nu. Ville bara referara till Maja2's fråga om blodkoll men ser nu att meningen var totalt onödig… Nej nu börjar denna mitt misstag spåra helt ur kontroll. Har någon ett problem med vad jag sa och vill prata med mig om dr kan de PM:a mig så vi håller oss åtminstonde lite In Topic :)

Rafflan
0

#103 jag har nog inte träffat någon klockren barfare, men endel färskfoder ätare, och om jag jämför torrfoder hundarna som jag sett mest är individ skillnad :)

[Skutta]
0

#104 Nej jag har inte mött många BARFare heller, men jag har lyckats skrapa upp några…

vallhund
0

kl

De enda jag vet, förutom blodgivare som regelbundet tar blodprover på sina hundar, inte alla, utan random individer, är yrkesverksamma slädhundsförare med många hundar som utfodras med huvudsakligen rå mat.

BARFmycat
1

Angående det här med mätthetsskänsla.
Läs gärna den artikeln jag länkade till lite högra upp, den är väldigt fascinerande.

Hundar och människor fungerar faktiskt inte alls riktigt på samma sätt med magsäcken, människans magsäck anpassas till den mängd mat vi brukar äta men hundens gör det inte, den är mycket mer elastisk och kan, trots att hunden inte ätit stor mängd måltider på flera dagar eller tom svält, expandera till 10% av hundens vikt i foderintag.

Även om hunden inte bli mätt så ser jag ingen anledning att ge just spannmål för att fylla buken, det finns fler betydligt bättre vegetabilier man kan ge för det syftet.

Hundar och vargar har visst samma näringsbehov, samma sak med små hundar och arbetande hundar kontra hundar som inte arbetar, nyckeln till det hela är mängden foder de ska äta, inte vilket foder.

Fodertillverkare vill gärna lura i oss att hundar ska ha olika foder beroende på ålder, fertilitet, arbete, kön och tom ras, men det är bara mumbo jumbo för att tjäna pengar och ge en invaggande känsla av trygghet, att de vet vad de håller på med. Jag tycker detta är löjligt. Det finns inga särskilda bytesdjur i naturen för hundar som är växande, under eller över 5 år, dräktiga/digivande eller högaktiva. Behöver de mer näring, äter de mer mat. Så enkelt är det.

Angående skillnad på hundar som äter BARf kontra de som inte gör det, som jag sagt tidigare tror jag att det är omöjligt att säga vilken effekt BARF kan ha för varje enskild hund innan man testat det. De flesta som haft djur som ätit torrfoder eller kommersiellt foder märker stor skillnad när de börjar med BARF.

Kan även inflika att jag tycker att BARF och färskfoder är samma sak, enda skillnaden är konsistens på maten och möjligtvis variationen.

Maja2
0

#107  Mina hundar är nog aldrig mätta tror jag… inte vad det verkar i alla fall  …  men läser hur folk ger tex popcorn för att de ska få känna sig mätta.

Jag försöker läsa och lära mig mer, kring det här med näringsbehov tex. Hur vet jag att hunden får i sig det den behöver?

BARFmycat
0

Men som sagt, läs artikeln så kanske du förstår varförFlört

Du kan kolla med livsmedelsverkets sida för näringssök för att veta vad olika animalier innehåller, och jämföra den med AAFCO:s lista för vad en hund måste få i sig (enligt lag).

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.