Cykla med hund
De funkar jätte bra att cykla med min hund, han springer rakt fram bryr sig inte om sin omgivning, försöker inte dra ut mot sidorna eller nåt. MEN han drar bakåt, han vill liksom inte hänga med, men leder jag cykeln går han gärna bredvid den eller "drar" lite fram. Så han är inte rädd för den. Och har jag han lös springer han jätte fint bredvid cykeln( men kan ju inte ha han lös hela tiden). För han har energin så det hade varit jätte skönt att få han mer motiverad att cykla. Så han ni nåt tips på vad som kan få han lite mer driven? Försöker att alltid berömma han när han inte drar bakåt och peppa han.:)
Han kanske tycker att det går lite väl fort, eller att han blir trött snabbt? När han springer lös vid cykeln, håller han sig hela tiden precis vid sidan då eller drar han ut en bit ifrån? Han kanske inte är bekväm med att springa för nära? Och cyklar du lika fort när han är kopplad som när han är lös? Om du cyklar någonstans där det finns mycket utrymme och där det inte finns så mycket människor eller trafik så kanske du kan börja med att låta honom springa med i en lite längre lina och sedan korta in den mer och mer för varje gång ni cyklar (se upp bara så att ni inte hamnar på varsin sida om stolpar!)
jag cyklar så sakta att han kan trava lungt vid min sida, när han är lös håller han sig la kanske 1 meter från cykeln. Och har jag han i koppel har jag ofta rätt långt så han kan hålla sig en bit från cykeln.
Men har jag långt koppel (håller längst ut på ett vanligt koppel) då travar/går han så långt bak som möjligt.
Det låter ju inte alls som att det ska vara för snabbt för honom. Konstigt att han håller sig nära när han är lös men inte kopplad. Det kanske är något dålig vana bara, att han vet att han inte behöver hålla koll på dig när han har koppel för då håller du koll på honom. Du kanske behöver visa honom att det inte finns något alternativ när ni är ute och cyklar, att han ska vara hos dig. Jag tar för givet att han har sele på sig när ni är ute och cyklar… Om det är en bekväm sele så kan du prova att göra kopplet kortare och bara cykla på, så att han inser att han måste hänge på. Du kan också byta takt ibland, från att han går eller travar till galopp, så att han vaknar till och märker att han måste vara alert.
Haha, min hund är faktiskt nästan likadan.
Hon drar dock framåt istället för bakåt. Utan koppel håller hon sig lugnt vid sidan hela tiden, har mer kontroll över henne lös i övrigt också faktiskt. undrar hur detta kan komma sig? :o
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#4 Att din hund drar när hon har koppel på sig kan bero på att hon tycker att det är kul. Hundar älskar ju att arbeta och det är många hundar som tycker om att dra.
Ja hon älskar att dra, hon brukar få dra mig på cyklen ibland (ja, hon har en väl sittande sele på sig
).
Ja, det blir ju ännu bättre träning än om hunden bara springer lös brevid. Jag tycker att det är jättebra träning att låta hunden dra cykeln just för att man kan hjälpa till själv också, så att det inte blir allt för tungt, plus att hunden kan bestämma själv om den vill dra eller bara springa med. Hunden kan ju känna mer hur mycket den orkar, mot om man låter den dra vikter.
Jo men precis!
Just för att hon är så liten att jag inte kan spänna henne för vagn/släde (hon är dvärgpudel!) så är cykeln perfekt, för då kan jag som du sa, hjälpa till vid behov, och hon kan sluta dra om hon inte orkar mer.
Det är väldigt bra träning för henne, både fysiskt och mentalt. Synd bara att min cykel har blivit stulen, men kanske tur i oturen eftersom vi har valpen nu. Honom kan vi inte cykla med på länge än 
Man kan ju alltid bygga en liten vagn själv. Skade har en vagn som jag har byggt av en plastback och två barnvagshjul, men jag gillar cykeln bättre för det blir mer av en utflykt.
Otur med cykeln, hoppas att du kan skaffa en ny tills valpen är färdigvuxen. Annars får du skaffa en nu och ta valpen på ryggen eller i stängd cykelkorg 
Nä vad häftigt, kan du lägga ut bild?
Får nog bli en minivagn till henne, så kan hon dra chihuahuan haha!
Ja, lyckades med konstverket att få två cyklar stulna inom loppet av 1 år 
Jag har tyvärr ingen bild på den och just nu står vagnen ute i stugan, men jag kan ta en bild nästa gång jag är där och Skade drar vagnen. Jag hittade en trasig barnvagn ute och då föddes idén. Jag norpade hjulen med tillhörande axel, fäste axeln på en metallbit och skruvade fast den i plastbacken. Som skaklar har jag två elrör med ett rep som går inuti, och så två hakar att fästa på hundselen. Tyvärr är skaklarna lite för korta så jag måste ta med och fästa nya nu till våren.
Hmm.. sorry för off topic.
Men gud vad klyftigt! SKa sätta pojkvännen i arbete snart haha! Ja, gud, förlåt för väldigt OT