Nya människor
Akilles har aldrig haft några som helst problem med att träffa nya människor men nu på senaste tiden har han börjat bli lite reserverad när det kommer nån främling och hälsar på honom.
Och kommer det någon hem till oss som han inte träffat innan så skäller och morrar han och reser ragg mot den personen men är ändå samtidigt nyfiken. När han verkligen får hälsa på människan så lugnar han ner sig efter nån minut men de är ju inte alltid folk är villiga till det mot en morrande hund såklart.
Hur ska jag träna bort detta?
Om han gillar godis så kan du be personen sätta sig ner och hålla en godis och vänta på att hunden blir nyfiken och kommer fram och då får han godisen :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Jag har precis fått samma problem hemma med min amstaffkill på 1 ½ år! Att han blivit så här nu kan visserligen bero på att tiken löper, men fruktansvärt pinsamt var det sist han morrade och skällde när jag kom hem med en besökare, en bekants mamma som han inte träffat tidigare! Ute på promenad var det samma sak när en man frågade om han fick hälsa! =/ Yoshi som tidigare har älskat alla människor!
Har inga tips för tillfället, skrev för att visa att du inte är ensam om problemet och för att förhoppningsvis själv få lite tips på hur man kan jobba fram en lösning!
Mvh Tess
Du kanske ska vända på det och inte låta honom hälsa ifall han morrar eller beter sig illa?
Har själv en hund som kan bli osäker på män, skäller gärna osv. Får han hälsa är det lugnt sen. Men jag tillåter aldrig andra att hälsa på honom medan han fortfarande skäller eftersom att jag tolkar det som en avståndstagande signal så jag tycker inte att han behöver hälsa om han inte vill. Ser liksom inte heller poängen med att främlingar ska hälsa, min hund har inget utbyta av det..
Har ingen aning om det är rätt väg att gå, men så gör jag i alla fall :)
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Min hund är super svårt att tyda i dom fallen. Han hoppar och är glad morrar samtidigt men om dom försöker klappa på han blir han super låg och kissar på sig vet inte om de är riktigt samma problem men ja har gjort som så.
Alla människor som kommer hem till mig ska totalt ignoera min hund efter ca 10min då min hund har luktat på han/hon och gått och lagt sig då är det okej för människan att hälsa och min hund har blivit så mkt bättre.
Ja tror att detta har med osäkerhet att göra just med att resa ragg, människan kan visa respekt till hunden genom att ignorera på så sätt förstår hunden att de inte är någon fara och att folk låter mig vara.
Så när hunden fått hälsa först =människan ignorerar hunden, så får mäniskan hälsa sen när hunden är klar :D
#3 Håller med dig om att hunden inte bör få hälsa när den morrar. När jag mötte mannen ute och Yoshi började morra då blev jag först förvånad, bad om ursäkt och satte Yoshi ner bredvid mig. Då slutade han och morra och jag och mannen stod kvar och pratade ett bra tag och Yoshi brydde sig då inte om honom alls.
Men hur ska man bäst hantera problemet med att hunden skäller och morrar på besökare som kommer för första gången? Jag får eventuellt besök imorrn av en tjej som inte träffat hundarna tidigare. Jag har förberett henne på problematiken och sagt att hon ska ignorera hundarna helt när hon kommer. Inte titta på dom och absolut inte hälsa. Sen fixar vi fika och sätter oss och pratar så får hundarna vänja sig vid hennes närvaro och känna att allt är lugnt. När de inte längre visar tecken på misstänksamhet mot henne först DÅ får hon hälsa (om hundarna vill det).
Andra förslag på hur man kan göra?
Mvh Tess
#4 Du hann skriva först! ^^ Men ja att ignorera var den taktiken jag tänkt testa också.. Problemet är ju att Yoshi hoppar.. När han hoppar för att han är glad är det illa nog, men när han hoppar och morrar (vilket han gjorde vid min väns mammas besök) så är det ännu värre. Funderar på ifall han ska vara bakom kompostnät till att börja med.. En 26kg hund som hoppar och morrar kan vara läskig även om man är förberedd.. Att platsa honom funkar inte, han har myror i hela kroppen och klarar inte att ligga still när han går upp i varv. Kommer givetvis att se till att han blivit ordentligt aktiverad innan hon kommer.
Mvh Tess
Har märkt av att det faktiskt just än män han är osäker mot.
Ett exempel som hände idag:
En man kommer hem till oss, han skulle komma och installera en diskmaskin.
Akilles skäller och morrar, mannen ignorerar honom och går och gör sitt inne i köket. Akilles är nyfiken ocht viftar på svansen och går mot mannen men morrar samtidigt. Men vi går sedan därifrån ut till vardagsrummet och Akilles bryr sig inte så mkt mer om honom.
Mannen blir klar och kliver ut ur köket och säger att allt är färdigt och Akilles börjar genast skälla och morra som en tok igen.
Vet inte om han gör så för att det kommer nån på hans "revir" eller vad det handlar om :/
#6 ja du kan testa med kompost.
låt han vara bok komposten och när han lugnat ner sig typ lagt sig ner och vila eller något då kan man ta bort gallret utan att säga något så får han komma och hälsa om han vill och då ska människan ignorera honom tycker jag :D