Aktiviteter till gammal hund men höftproblem
Vi har en 10 årig blandras på labbe, BC och engelsk springer spaniel som snart blir 11år. Han har för det mesta varit seg och vill sova. Idag hade han inge val så jag släpade ut honom på promenad i 40min och nu är han jätte busig och skuttar omkring och busar med mig, så han kommer bli min och Ronjas promenad polare ;)
Jag älskar att lära in freestyle och lydnad och jag undrar vad jag kan göra respektive inte? Jag vill att han ska tycka det är kul och verkligen kämpar för godisen (han är en tjockis;)) men att han ska orka och att det inte ska ta för mycket på hans höfter.
Undrar även om han kan komma med ut på cykel turer med mig och schäfern eller tar det för mycket på höfterna? Det kommer såklart att vara i jogging takt och jag kommer inte dra på för kund och foster land första gången (det var ett tag sen, han fick följa med en del som unghund).
Är det försent (nu tänker jag inte på åldern utan höfterna) att "banta" honom med väldigt långa promenader eller tar det också på hans höfter?
Tack i förhand!!
nej det är inte försent med att banta.. Se över maten och dra ner.. Öka upp på motionen lite mer
Okej tack för svaret 
Du kan cykla med honom också om du gör så som du sa, ta det väldigt lugnt i början. Låt han trava och öka med kanske 5 minuter per gång, så att ni första gången kanske cyklar max 15 min. Se till att han får värma upp och värma ner ordentligt före och efter och stretcha gärna försiktigt efter. Cykla precis i kanten på vägen om du cyklar på asfalt så att han får springa i terrängen i vägrenen. Det är jätteviktigt att få ner hans vikt om han inte ska behöva lida av sina höfter den sista tiden i livet, det kan ju faktiskt handla om år fortfarande.
Vad är det för fel på hans höfter? Är han HD röntgad?
En äldre, överviktig soffpotatis bör man sätta igång sakta men säkert, bygg upp fysiken lite i taget o öka inte för snabbt.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 Jo jag vet det är det som är så himla tråkigt… Han har jätte dålig kondition tror jag för varje gång man är ute för "länge" (30min) så piper, ylar och skäller han sen tar han sitt koppel i munnen och travar hem. Varför gör han så tro? Det är inte p.g.a uttråkhet för i skogen jagar vi varandra, han gör värsta busryck, springer runt i sin egen lilla värld och bara helt plötsligt står han där och skäller och ska hem!
Det gör att jag får svårt och tro att det skulle gå att cykla med honom men testa kan man ju alltid. I sommar ska han få simma mycket då min schäfer tik också kommer få simma en hel del.
Han är inte smällfet utan han har faktiskt gått ner en hel del då vi minskade maten + motion. Nu är det mest skinn som hänger på honom :s Men han är liksom fortfarande inte normal viktig om man säger så..
Öka upp motionen ytterliggare, spring lite korta intervaller som du sedan ökar upp allt eftersom.. En klövjeväska är bra och ha lite lätta vikter i
#5 Det låter som att han får riktigt ont av att röra sig för mycket. Då behöver ni få ner hans träning till många korta stunder. Börja cykla bara 5 minuter med honom, nästa dag 10, sedan 15. Ha någon vilodag emellan då ni "bara" går i skogen (skogspromenader är faktiskt det bästa för höfterna eftersom de får kliva med benen). Om du vet att han brukar bli less efter ca 30 minuter så gå in precis innan, med tiden kanske du kan förlänga tiden i skogen, med några minuter åt gången.
#6 tack för tipsen, har alltid trott klövjeväskan tar för mycket på honom..
#7 Okej så inga långpromenader utan vi ska gå kort men ofta, det låter bra!
Jag går väldigt mycket i skogen med mina hundar, om inte det så går vi till stora gamla häst hagar där långt gräs ligger ned så dom får kliva en hel del.
När jag tränar tricks med honom som t.ex gå genom benen så är det jätte kul de 3 första gångerna och han skuttar överdrivet glatt och sen när jag fortsätter så har han tröttnat.. Är det för att han är gammal som han har minskad lust till att göra trick och sånt?
Både skog och hästhagar låter jättebra. Om det är fint ute och du inte vill gå in och gå ut igen snart igen (ibland om man är ute i skogen har man ju ingen lust att gå hem igen på gång) så kan du bara koppla honom en stund och sitta och vila ute. Klappa och ge honom lite massage om han gillar det och när han har vilat en stund kan du släppa honom igen.
Vissa hundar gillar tricks, andra gillar burdus lek och vissa gillar fysisk träning. Vår hund älskar nya aktiviteter och att få vistas på nya platser i naturen men har dåligt tålamod för tricks. Då kan man träna tricks en liten stund men sen får man lägga ner. Vissa hundar tröttnar också på attt göra samma sak flera gånger, då behöver de variation och lite utmaning. Men det viktigaste för en gammal och lite seg hund är nog att hitta aktiviteter som hunden tycker om får igång den, så att hunden får behålla livsglädjen och håller sig aktiv.
#9 Jag satt ned och klappade honom då slutade han pipa men däremot om jag då slutade klappa honom skällde han så att han skällde var ju för uppmärksamheten men att han ylar och piper har ju med en helt annan sak och göra.
Han tröttnar väldigt fort på allt möjligt. Kasta boll kan han göra i ca. 2 minuter, något han tycker om är när jag klappar honom och räknar till tre och tar bort handen och då morrar han och blir jätte busig och så gör vi så om och om igen, det tycker han är jätte kul men det är inte en aktivitering precis. Jag får helt enkelt anpassa mig efter honom och inte ha för höga krav!
#4 Vi har inte gjort HD rönkten men veterinären kollade hans höfter när han var ca. 6-7 år gammal och då sa veterinären att hans höfter inte är helt ok. Det har inte blivit värre, jag "överdriver" säkert men eftersom han är gammal och inte har bra höfter vill jag liksom inte göra illa honom genom att göra olämpliga saker med honom.
# 10
Veterinärer har inte röntgenblick o inte heller röntgen i fingrarna, möjligtvis att denne kan ha misstänkt artros/artrit.
Du kan testa att ge hunden en blandning av Glukosamin och Kondroitin, bra för äldre hundar med ledproblem. t ex detta: http://animail.se/standardt-hund-led-brosk-120st.html
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.