Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4651 ggr
sunnys
0

Välja hund? Fralla?

Vi tänkte utöka vår familj men vet inte vilken ras vi ska välja. Kanske ska börja med att berätta om mig. Jag pluggar distans så jag håller till väldigt mycket hemma, brukar vara ute och springa på sommarhalvåret då jag såklart vill ha med hunden. Trots att jag själv aldrig själv haft hund har jag varit hundvakt många gånger åt stora hundraser(schäfer/rottis )sen har min pojkvän en Labrador som Jag spenderar mycket tid med. Vi bor i ett radhus med 30 meter till ett stort grönområde. Jag var förut väldigt inne på att skaffa en staff men folk hävdar att det inte är en förstahund. Jag är personligen sugen på en fransk bulldog men har hört att dom har lätt att få andningsproblem osv men att de är utmärkta som första hund. Vad tycker ni skulle passa mig? Och om det är någon som har någon erfarenhet av en fransk bulldog? Jag vill att det ska vara en lättlärd ras och som inte har alltför krävande päls och så vill jag hålla på med agility.

Fridaaaa
0

Fransk bulldog passar inte om du vill ha en hund du kan ut och springa/jogga med just pga andningssvårigheter. Annars är den en trevlig ras.

Kollat på SKK:s sida under kategori 9? Finns många trevliga hundar där ^^

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Driva]
0

Dvärgschnauzer?

minder hund, inte jättekrävande, men hänger gärna med på allt.

vallhund
0

Varför skulle en staff inte vara en bra första hund? Du är ju knappast oerfaren, men var noga med val, kan rekommendera kennel Ballstaff. En bekant med tik därifrån skall snart para sin hund, kan oxå vara av intresse.

Vad gäller fralla får man vara ännu nogrannare, läs http://friskafrallor.info/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ajik
0

Jag har en fransk bulldog som jag tävlar med i agility, men kan inte rekomendera frallan som en ''joogginghund''. sommaren är jobbig för frallan. Då man får ut och gå tidigt på morgonen och senare på kvällen när det är lite svalare ute och använda kyltäcke på varma sommardagar :) men som #2 sa: dvärgschnauzer, har sett flera på agilitybanan!

En blogg om min fralla

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

[Ronon-m]
0

Håller med #3! Staff verkar passa dig, och så länge man är påläst anser jag inte att det finns dåliga förstahundar! :)

sunnys
0

Juste jag glömde att skriva att jag även är lite intresserad av att skaffa en omplacerings hund från hundstallet. Men funkar det som första hund?:)

[Ronon-m]
0

Ja om du har erfarenheten av krävande hundar! De hundar som kommer ifrån hundstall behöver ju ofta erfarna ägare som vet hur man ska hjälpa hunden med eventuella problem :)

Fridaaaa
0

#6 Ja absolut! Dem vet vilka hundar som är lämpade för just dig, för du kommer troligtvis (om dem är seriösa) få berätta om dig själv, vad du hade tänkt göra med hunden osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
0

Hundstallet är absolut ett alternativ om man vill ha en hund som inte är valp, dom har ju inte bara staff/råttisblandisar. Härom året hade dom sisådär 20 yorkar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

sunnys
0

förutom fralla finns det någon mindre ras som man kan springa med kanske inte jack russel då den kräver mycket? :)

[Forest]
0

6 oja jag har 2 bekanta som tagit hund genom dom och det är första hundarna de äger, nu valde dom Chihuahua varsin. Kanske inte den rasen kräver så extremt mycket men iaf :) Men tar man via dom så tror jag faktist man får mycket hjälp o de även talar om att jag tror ni fixar denna hund eller denna kommer inte passa osv. Glad