Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1515 ggr
Vincent...
1

vad kan jag göra?

hej

jag känner en person som har en hund!

men problemet är att h*n inte går ut med hunden.

h*n säger att hunden är liten, att h*n INTE hinner på morgonen eller att jag tog EN lång promenad!

jag sa att man måste anpassa sig till hunden.

hunden har ju inte valt att bo där det var ju h*n!!!

lämmnar hunden hemma 6-7 timmar ibland mer och hunden är inte ens 1 år.

hunden får ingen aktivering och jagar sin egna svans när den är hemma själv så länge!

• vad kan jag göra för att det är ju inte så kul för hunden?Gråter

HAHAHAHAHAHA…..

LLLINN
1

Hm.. Så länge han rastar hunden var 6:e timme så kan du nog inte ringa djurskydd tyvärr Rynkar på näsan. Det enda du kan göra är väl att försöka få h*n att ta sitt förnuft till fånga, dock lär inte det vara någon enkel uppgift.. Kanske kan du erbjuda dig att ta hunden?

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Vincent...
1

tyvär kan jag inte ta hunden

HAHAHAHAHAHA…..

LLLINN
1

Synd Rynkar på näsan. du kan inte försöka få ägaren att omplacera hunden då?

8/5-13 & 1/6-13

LENASKOLA
1

Kan du inte fråga om du får gå ut med den nån gång? Tyvärr så skaffar många hund mer som sällskap bundna till hemmet:-(

[Forest]
1

Hur känner du denna "gubbe" ? jag anser att man kan anmäla till länstyrelsen så får dom informera om ensamtiden samt allt annat. Anser dom sen att han är opassande som hundägare så tas hunden ifrån honom.

[nataschaj]
1

fast valpar, å unghundar får man väl inte lämna hur länge som helst? tänkte ts sa att den va under året??

Sen kan ju länstyrelsen alltid komma å informera än, kolla hunden skick å allt. föreslå dog walker/träning m.m

Vincent...
1

#3 h*n tycker om hunden

#4 det ha jag gjort några gånger, hunden är väldigt snäll när man är ute och går men när hunden gick innan för dörren då blev den upphetsad börjar spring fram och tillbaka, det är som det ligger en ond cirkel över huset. jag gick oxså i ganska rask tackt så att den skulle bli trött.

#5 det är ingen "gubbe" det är barn och en föreldrar.

h*n sa att h*n ville att hunden skulle  gå på hunddagis men det var för dyrt för den familjen.

själva hund köpet var inte så seriöst dom visste inte hundens ålder först var den under 8 veckor sedan var den 8 veckor .

uppfödaren var inte en svensk hunduppfödare. utan hunden var bara född i sverige hade igen stamtavla ej vaccinerad ej chipad, fick ej valpmat i början!!!

HAHAHAHAHAHA…..

Vincent...
1

#6 hunden är i bra skick och har inte råd för det.

tycker dom borde ta bättre beslut

HAHAHAHAHAHA…..

[Forest]
3

7 ah, jag tänkte på annan tråd därmed gubbe :S

Att hunden är oseriöstuppfödd har inget med uppfödaren är svensk eller inte, finns samma svenskar som är minst lika kassa. Där kommer ju köparna in det är ett ansvar att köpa valpar fårån de seriösa i nte de oseriösa uppfödare. Så där får köparna skylla sig själva anser jag. Åter till ämnet :) Då tycker jag att de bör leta efter en dagmatte/husse. Att skaffa hund är ett ansvar man ska kolla allt innan konstnader osv än att bara skaffa djur o sen står man där med skägget i brevlådan. man måste ha flera livlinor händer detta så är det bara göra si o så osv, det heter planera :)

Så 1) skaffa dagmatte/husse

2)de bör se över sin ekonomi o sen inse att hunden är som sakffa barn de kostar, och har behov. Där kommer rasta hunden o promenader in även aktervera den.

3) varför skaffa dom hund när dom itne har tid? Omplacera den så den får det hemet den behöver om man nu inte kan ge den ett bättre liv.

Vincent...
1

för dom är hunden typ  som ett gosedjur, man tar fram det när man vill leka med det och sen stoppar man tillbaka det när man har tröttnat!

HAHAHAHAHAHA…..

[Surina]
1

Detta är ju otroligt tråkigt att höra… men du vet inte om de känner andra som skulle kunna tänka sig att vara delägare eller tagmatte osv? Som kunde ställa upp och göra det gratis? Typ familj och vänner?

Sen kanske du kan ta fram att man kan hitta på aktiviterar som man kan göra med hunden och alla tillsammans? Gå till en fin park och leka och ha roligt 1 gång i veckan iaf? Som en familje rutin ? Tror alla skulle tycka om det.

Rafflan
1

Jag ser inte felet?

Kort morgon rastning: valpen kanske var trött? h*n kanske går längre på lunchen istället? och hur kort är "kort"? 5 min? 15 min?
Rastning är ju just för att hunden ska göra sina behov, den kanske får en aktiverings leksak inne sen?

1 långpromenad är väl normalt, dock bör man ju inte gå långt med valpar?

Tyvärr jobbar många hundägare = hunden är normalt ensam 4 timmar i sträck. Det är inge konsigt med det, är hunden ensam 6 timmar och sen 2 timmar ser jag inge del, är det dock 7 timmar eller mer varje dag tycker jag inte är okej

LLLINN
2

#12 8 timmar per dag är väl lite att ta i :S? Jag skulle iallafall aldrig lämna min hund ensam 6+2 timmar varje dag…

8/5-13 & 1/6-13

Vincent...
4

#12 men hunden måste ju ta en ordentlig promenad på morgonen om hunden ska vara hemma så länge.

HAHAHAHAHAHA…..

[Skutta]
2

Min första tanke är; du pratade med barnet då? Hur är det med föräldrarna? De kanske tar hunden på långa promenader utan barnets vetskap? Vad är det för ras, hur många ggr har detta hänt, kan du ha missuppfattat något? M.m. Testa prata med de vuxna ägarna, mkt mer pålitlig källa. Tar de dig inte på allvar när du frågar de om det här, kolla om DINA föräldrarkan prata med ägarna. Anmäl inte bara sådär, det tar på allas tid. #14 är hunden ung ska den EJ gå långa prommisar (de ska inte vara ensama hemma heller för den delen).

[Zipzee]
1

Detta verkar vara en person som köpt hund åt sitt barn. En sån hund får oftast tyvärr inte det dom behöver när barnen tröttnat på den och insett att det är mycket jobb med en hund, och kanske inte lika roligt efter ett tag. Så länge personen i fråga följer de lagar och regler som finns kan du inte göra så mycket. Mitt tips är att prata med djurskyddet och se vad dom tycker du ska göra. Om dom upplever situationen som allvarlig skickar dom ut en som kontrollerar det hela.

Rafflan
1

#13 det är ju vad folk som jobbar heltid gör?

Lämnar hunden ensam 8-9 timmar/dag med lunch rastning?

LLLINN
2

#18 Jo men bara för att så många lämnar sina hundar ensamma sjukt länge betyder väl inte det att det är rätt? 6 timmar med lunchrastning är max tycker jag!

8/5-13 & 1/6-13

Rafflan
1

#19 så en person som jobbar 100% tycker inte du bör ha hund?

LLLINN
6

#20 Inte om hunden måste vara ensam 8-9 timmar per dag, nej. Om denne kan ha hundvakt/dagis eller liknande så ja.

8/5-13 & 1/6-13

faw
2

#20, håller helt med #21. Sen har du undantaget: om man har möjligthet att jobba hemma dem sista två tre timmarna, men ensam, MAX sex timmar.

Min största har bara behövt vara ensam max 10 timmar på ett år & då har jag jobbat mer än heltid 3/4 delar av det året..
Min minsta har varit ensam i två min, just för att ensamträna ifall att.
Men aldrig någonsin mer än 6 timmar. ALDRIG. enligt mig!

[Forest]
1

jag jobbar nästan 100% med o min man oxå vi har löst det genom jobba olika skift det vill säga han natt jag dag/kväll. Visst finns det dagar vi säger puss hejdå ses i morgon skiftbyte men våra lediga gemensama dagar tar vi igen mycket. Det är så vi löst både slippa dagis o fritis nu är hundar i bilden o det är den enklaste lösningen vi har. Jag anser inte heller man har hund o bara tittar till dom på lunchen ursh vilken trist dag 8-9 tim helt själva :-/

21 har inte du valp oxå, jobbar du heltid o vad gör du med den då?

LLLINN
3

#23 Jag går i skola (snart 15 år) men jag kan ju svara ändå! Min storasyster går på gymnasiet och har sovmorgon i princip varje dag, så sista personen går hemifrån ca 10. Sen kommer jag hem i en timme vid 11.30-12.30 (går i skolan nära) och sedan är han ensam ca 2-3 timmar tills första personen kommer hem igen. Alltså är sixten själv ca 3-5 timmar + lunchrastning 4 dagar i veckan. På fredagar är min mamma ledig :)

8/5-13 & 1/6-13

Vincent...
1

#17 hunden var menad för barnet

hunden är hemma 6-7 timmar UTAN någon luncrastning!

jag har aldrig sätt h*ns förelder gå ut och gå, föreldern säger till barnet att gå ut och då gör hon ej det

Hunden får INTE tillräkligt med rastningar på dagen.

på morgonen släpper dom ut hunden dom ut hunden och stänger dörren

då går hunden till min trädgård där måste jag ta den och lämna in hunden hemma hos dom.

HAHAHAHAHAHA…..

[Forest]
1

24 skrev fel nr jag skrev visst ;) det var till 20 rafflan- har inte du valp oxå, jobbar du heltid o vad gör du med den då

LLLINN
0

#26 Jaha okej ;)

8/5-13 & 1/6-13