Hundkläder - bra eller dåligt?
Ja, är det okej med hundkläder eller inte? För mig räknas ALLT hunden har på sig, förutom handband/sele som kläder, på ett eller annat sätt. Så alltså, allt från den där reflexvsten, till regntäcket, till den värmande overallen, till t-shirten med det gulliga trycket på, till klänningar, hattar och skor.
Vart går gränsen? Vad är okej och vad är inte okej?
Den här tråden är enbart skapad för att folk ska få uttrycka sin åsikt, alltså inte klanka ner på den eller den, för att den tycker si eller så. Här har ALLA rätt att tycka precis vad dom vill!
Jag tycker att gränsen går när man bara har på kläder för utseendet. Själv har jag ett vintertäcke, ett regntäcke och en reflexväst. Vinter täcket för min hund kan börja frysa när han väntar på att få träna agility. Regntäcke för min hund hatar regn. Reflexväst för att han skall synnas nu när det är mörkare på kvällen.
Kläder som används för att skydda/hjälpa hunden är okey enligt mig.
Men kläder som används för att klä ut hunden som en docka är för mig pinsamt och får mig att tänka att kanske skulle en docka passat bättre ;)

Jag använder täcke på vår ena hund när det regnar mkt och vi är i stallet och så. Detta för att hon är rätt frusen av sig.
Sen avnänder jag reflexväst på båda när vi är ute om kvällarna. Tycker det är kanonbra då hundarna syns väldigt bra med dem på.
Så behöver hunden täcke tycker jag det är okej att ha nåt litet regntäcke eller så på den.
Men att klä på hundarna med klänningar och grejor, nja! Det tycker jag inte riktigt om.
Reflexväst/sele är ju toppen. Regntäcke bra för hundar med lång päls i regn, det blir så jobbigt blött inne annars :P Och ett vintertäcke kan vara bra att ha om man står still ute när det är kallt. I övrigt tycker jag det verkar väldigt onödigt!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Här används regntäcken, värmande täcken, reflexer och tröjor med tryck.
Hattar/mössor, bikinis, klänningar och byxor är något jag aldrig kommer använda på mina hundar. Men om andra vill ha det på sina hundar så bryr jag mig inte direkt…
Jag har vintertäcke/regntäcke till båda mina hundar. Kläder för att bara klä ut hunden tycker jag är idioti.
Blir väldigt irriterad när jag ser folk klä ut hundarna i klänningar och diverse när de går inomhus, för att de ska vara "deras söta små prinsessor" och dylikt. Förhoppningsvis är väl detta rätt ovanligt? Fanns ju en trend för några år sedan när Paris Hilton var i ropet men såg det knappt då heller. Och hundnagellack?!?! Finns folk för allt..
Spökar man ut hunden någon enstaka gång (typ, tomeluva på julafton eller cape på halloween) och den inte vantrivs i det så tycker jag att man får ta det för vad det är, en kul grej.
Aldrig fel med praktiska kläder som en hundtröja för nakenhundar på vintern eller ett täcke när det regnar. Samma gäller sockor, skor, flytväst. Har vi förändrat hundens förutsättningar att klara olika klimat får vi även ansvara för att hantera eventuella problem det leder till.
Jag tycker det är ok att ha kläder på sin hund om de behövs. T.ex reflexväst regntäcken, värme täcken har ju en funktion.
Sen att sätta på hunden hattar, skor, tröjor med gulliga tryck bara för att man själv blir glad av det eller för att man tycker att det är sött tycker jag är fel!
Skyddskläder som regntäcke och vintertäcke, även skor om det behövs för att skydda tassarna mot mycket vägsalt osv är inget jag ser något fel med och just ofta är det ju behövligt. Att klä upp sin hund i söta klänningar osv är ju helt onödigt även om det ju inte skadar hunden så att säga. Att göra det någon gång för att ta ett roligt kort eller man vill göra en liten videosnutt eller liknande tycker jag inte det gör något om man skulle ¤spöka ut¤ sin hund för ändamålet. Det är ju just bara för någon tillfällig kul grej. Jag har en tomteluva till min hund och gör julkort åt familjen varje år till exempel.
Nagellack för hundar är ju också helt onödigt och synnerligen något för människans skull snarare än hundens, även om det inte heller är skadligt. (Jag har läst att de nagellacken till och med är ätbara.
) Men inget jag skulle använda på min jycke. Men hellre att någon har fånigt nagellack på sin hund än att de gör hål i öronen och allt möjligt som börjar bli "i ropet" nu, för att hundarna ska matcha sin matte osv. Att göra påverkan på hundens egen kropp på det sättet, för att tillfredsställa en själv, får man absolut inte göra, tycker jag. Än så länge är det väl inte heller tillåtet i Sverige… 
//Lina
Att sätta på kläder på hunden för att det är snyggt tycker jag är fel, det är ju en hund endå, och ska behandlas som det, och inte som en människa.
(okej, jag ska erkänna att Falcon har haft ett par röda renhorn i tyg som han hade på sig lite under vissa jular, men det är lite skillnad på en enkel huvudbonad han själv kan ta av sig, mot en skinnjacka eller klänning typ).
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med #1. Skulle dock kunna tänka mig att låta Chilli ha en tomteluva på sig för fotografering eller på julafton, som #9 skriver.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag tycker precis som de flesta att kläder som lixom behövs såsom regntäcken osånt är helt okej, men jag har en puff hemma som vi brukar raka ner och på henne brukar jag ha kläder ibland..
Mest för att hon fryser men oxå för att de är sött, men skulle självklart aldrig spöka ut henne om hon inte trivdes i de eller så :)
Sen är de ju inge fel ifall man har typ tröjor till hunden om den fryser och dom samtidigt e gulliga, när man ändå har kläder på hunden så behöver de ju inte va fula kläder, vilket jag tycker de mesta "praktiska" är :P
Har en tröja som jag sj gjort, den var till Mio men han är ju hane så han kissade rakt in i den så Yissah fick den ist :)
Sålänge hunden inte skadas och mår bra fysiskt, psykiskt, emetionellt, spirituellt, lever i en bra miljö och sköts efter alla regler som finns att följa så känner jag att det kvittar om man sätter på sin hund en klänning eller ett regntäcke!
Hunden kan inte känna skillnad när den har ett regntäcke eller en klänning.
Låt varje person själv bestämma vad den vill göra med sin hund.
Om Elin 14 år vill sätta en gullig hundtröja med spets pärlor på sin hund så ser jag inget fel i det. Eller om Tina 14 år vill ut och gå i regn och slaskväder och tar på sin hund ett vintertäcke.
Jag ser det snarare som en möjlighet att hunden blir ompysslad än att den bara ligger i sin korg istället.
Medarbetare på Hundar.ifokus
När hunden fryser tycker jag att det är okej att ta på ett täcke/tröja. Min valp har redan börjat frysa när vi är ute på nätterna så han kommer att behöva något täcke i vinter. Reflexväst och sånt är helt okej! Även något som skyddar mot regn är okej i mina ögon då jag vet vilket elände de kan va att torka pälsen varje gång man varit ute en kortis.
Men skor..och att klä upp sin hund som en docka är bara trams.
Håller med ovanstående att dem han få ha på sig en tomteluva för julkort!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Jag tycker att det är okej så länge det är till hundens fördel. Alltså vintertäcker när det är kallt, regntäcke så att dom inte blir blöta (vissa hundar gillar inte regn och att vara blöta), reflexväst är ju för säkerhets skull.
Däremot är jag emot när man tar på hunden klänningar, skor, hattar m.m. bara för utseendet. Hundar tycker inte att det är bekvämt med skor eller hattar på sig. Kanske att en fin tröja nån gång om man har främmat eller liknande går bra, men inte jämt!
Men även jag har haft en tomteluva på Ozzi under en vinterfotografering en gång. Men han visade tydligt att han inte gillade det!
Jag gillar inte hundkläder överhuvudtaget. Visst kan en frusen hund kanske behöva ett täcke om det är nederbörd, kallt och blåsigt ute, men är det inte en längre stund så kan det ibland verka överdrivet, men alla individer är ju olika (jämför lite med mina hästar som går ute 8 timmar om dagen ungefär även vintertid, där en fryser lätt medan andra inte fryser alls trots snö, blåst och minusgrader). Reflexer är alltid okej! Kläder bara för utsmyckning är inte okej tycker jag! Sånt kan man ägna sig åt på annat sätt, oavsett att hunden blir såå gullig eller liknande så tror jag inte de uppskattar det. Men som ovanstående, inför ex. fotografering någon gång kan det ju vara kul med något extra.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag måste ha täcke på min JRT när det är kallt för att hon är så frusen, men eftersom att man ser tydligt att hon hellre hade gått utan så skulle jag aldrig klä på varken henne eller den andra hunden i onödan..
Visst kanske hundarna vänjer sig vid att bära kläder om man använder det mycket, men jag tror att dom flesta helst skulle vara utan prinsessklänning om dom fick välja. Jag har inte ens halsband på mina inne.
Så ja till nödvändiga kläder såsom värmetäcke och reflexer och nej till utspökning (mer än att dra på tex. tomteluva för att ta ett par kort).
Om du har en frusen hund som måste ha kläder så tycker jag att det spelar mindre roll vad folk väljer dock, sålänge det uppfyller sin uppgift. Sålänge det är bekvämt för hunden som ändå måste ha täcke på sig så spelar det ju mindre roll om täcket är illrosa med dödskallar på eller ett helt vanligt svart.
Känns som att dom flesta här ändå har ungefär samma syn på det där med hundkläder. Men det är intressant att läsa om vad alla tycker, vad som är okej och inte.
Den främsta anledningen till att jag skapade denna tråden, är för att jag har en nakenhund som fryser i stort sett hela tiden. När jag köpte honom så hade jag ungefär samma uppfattning som många här - kläder har man på i form av täcken UTOMHUS om hunden fryser väldigt mycket, och självklart även reflexväst när det drar sig mot det mörkare halvåret. Men sen Milo trädde in i mitt liv för 2 år sen, så har jag undan för undan fått ändra på den uppfattningen. Eftersom han råkar vara en ganska frusen hund, som allra helst ligger under mitt duntäcke i sängen hela dagen och inte knappt ens går ut, om han inte får ha massa kläder på sig, så blev det nödvändigt att skaffa det till honom. Vi pratade i början om att sy ett innetäcke till honom, av någon gammal t-shirt eller liknande eftersom han frös så hela tiden..
Men efter mycket trixande och sömnad, så kom vi fram till att vi lika gärna kunde köpa några t-shirts till honom. Nu har han även munkjackor, dock använder han inte luvan, vindjackor, fleecetröjor, vintertäcken, regntäcken, overaller och lite allt möjligt. Men just för att han behöver det. Det ena är för varmt och det andra är för kallt, då får man hitta ett mellanting. Och som någon annan skrev, ska man ändå ha det på dom, så spelar det mindre roll om det är knallrosa med döskallar på, eller enkelt helsvart, hunden bryr sig ju knappast.. Sen har min mamma tagit på sig rollen som "mormor" lite väl bra, och skämmer bort Milo med alla olika tänkbara små tröjor och t-shirts, för att dom är söta, men han fryser ju också utan dom.
Men den frömsta anledningen till varför jag frågade er här, är för att ofta när jag är ute och möter mycket hundfolk (vilket man gör om man bor centralt i en hundtät stadsdel, har sin hund på dagis och tränar lite här och var där många hundar håller till) så är det många som får en dömande blick när dom ser oss.. Visst, jag är en 20-årig tjej med en liten nakenhund med kläder på sig. Men är jag en dålig hundägare för det, som ser min hund som en statuspryl eller accosear?? (hur nu det stavas..) Dom flesta jag möter har hundar som flyger fram och tillbaka runt dom i kopplet som ett litet torrt skinn, dom skäller sin idioter och många gånger får ägarna linda kopplen runt träd eller stolpar för att orka hålla sina hundar, eller "gömma" sig bakom häckar för att deras hundar inte ska se mig och Milo - under tiden som Milo går i perfekt fot, oftast lös och tittar knappt på dom vi möter. Vem är det som är en "dålig" hundägare undrar jag??
Slänger med en bild på mitt lille hjärtegull med en av hans många tröjor.
Hade gärna haft heltäckande overall på Ki nu när det är så skitigt.. han drar in så mycket smuts.. :P
Reflexväst/seletycker jag att man SKA använda när det är mörkt eller bara skymmer (man syns väldigt dåligt i skymmning också) Det är inte kul att inte se folk förräns man är bredvid dem. Jag VILL sakta ner och visa hänsyn, samt hålla koll på folk och fä jag kör om.
Kläder för övrigt.. tja. Jag tycker inte att det är något fel. Så länge man behandlar hundarna som hundar och inte som leksaker/bäbisar/dockor, så är det inget fel med kläder. Problemet är att de som klär ut hundarna oftast behandlar dem som leksaker, men det innebär ju inte att de som sätter kläder på hundarna och ändå är konsekventa och seriösa mot sin hund, gör fel bara pga kläderna.
Hunden skiljer inte på täcke och ballerina kjol, om inte människor runt om projicerar sina känslor på hunden.
Hade gärna haft en mer utklädnadsbar hund.. men det är lite opraktiskt och väldigt fult med en långhårig hund som pälsen trycks ner av kläder.. bara reflexvästen ser förjäklig ut.. (se hade det antagligen blivit för varmt också och då är det inte ok längre)
Man får ju tänka på farorna; blir det för varmt? Om hunden ofta har på sig täcke/tröja, hur mår då päls och hud? Sitter kläderna bekvämt eller finns det risk för skav eller kan de hindra?
Skor - i hundvänlig form - kan vara bra om hunden arbetar och behöver skydda fötterna. Aldrig annars då det inte är bekvämt. (fast har faktiskt satt strumpor på Ceddie efter att hon frös sönder trampdynorna en gång när hon lekte ute. Eller jag försökte sätta strumpor på, men hon såg så olycklig och beklämd ut att hon fick riskera kylan istället, och bara behandlas med tjock salva..)
Hade en tröja till min katt :P Ljusblå, jättesöt :P Stod "I am GOD - Owner is dyslectic'' på den, tyckte det var passande då kisen hette Lucifer Beelzebub..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#18 Om man som du har en nakenhund så krävs ju en del kläder för att hunden inte ska frysa. Så jag förstår att du har tröjor mm på din hund, inte kul att ha en hund som fryser hela tiden ju ><
Folk kollar snett, det är ingenting att bry sig om.
Tröjan på bilden var fin tycker jag :) Inte massa krimskrams utan till för att din vovve inte ska frysa.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Så länge det har ett syfte (hunden ska inte frysa, har eksem osv) och rörelsefriheten inte inskränks är täcken och sånt bra!
Jag hörde på en kurs av min kursledare att täcken var okej när man lämnade hunden ex i bilen och det var kallt (och sa det som om det var enda gången det var okej)… och där stod jag med min hund i täcke på kursen. Så jag är lite trött på alla som tror att bara för att min hund har täcke på sig så klemar jag med min hund. Men hennes päls är sådan att den stöter inte bort vattnet utan hon blir våt rakt igenom och regnar det och blåser lite blir hon väldigt kall oc därför har jag täcke… sen sätter jag på täcke efter träning för att inte musklerna ska bli kalla och stela (precis som jag sätter på mig kläder efter träningspass)….
Sen blir jag GALEN när jag ser människor på stan som har tröjor till hunden i t-shirt plagg, gärna när det är lite regnigt/fuktigt ute. Tyget suger ju åt sig den fukten och kommer lämna hunden blöt och kall! Den "t-shirten" gör liksom mer skada en nytta, den kommer göra hunden mer frusen!
jag tycker kläder är ok när hunden är i behov av dem. De kanske fryser väldigt mycket på vintern och då är det ju jättebra med något så den håller sig varm. Men kläder som bara gör hunden "söt" tycker jag inte är så snällt. Llänningar, hattar och andra onödiga kläder tror jag bara är i vägen för vovven!
Min jrt har regntäcke på sig när det regnar. När vi gick på valpkurs och det var kyligt fick han ha en stickad tröja på sig, annars blev han så kall när vi stod stilla. På vanliga promenader behöver han inte något. Men till vintern ska han få ett vintertäcke om han fryser. Tycker kläder är bra om hundarna fryser. Precis som vi har olika hundar olika lätt för att frysa, så självklart måste vi tillgodose deras behov. Sedan tycker jag att det är helt ok att sätta på hunden en fluga eller liknande på julafton, dock inte om hunden känner obehag. Det handlar helt enkelt om sunt förnuft, man får låta hunden sätta gränsen.
Regntäcke, vindtätt täcke, reflextäcken/västar och liknande tycker jag är okej.
Arach har fleeceskor på vintern för han får extrem köldkramp och när det är riktigt kallt och vi är stilla mycket får dem ha täcken. Regntäcke på Smilla då hon får fuktesksem.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Eftersom jag har en nakenfis tycker jag att kläder är BRA, eftersom han under vintertid säkerligen skulle frysa sönder. Allra helst skulle jag vilja ha ett "neutralt" täcke eller en overall från Hurtta, men ingen av deras storlek passar honom. Då återstår dom söta kläderna som tyvärr gör så att man ofta blir anklagad för att klä på sin hund enbart för syns skull.
Folk frågar mig ofta varför jag har kläder på min hund. Mitt svar blir samma varje gång - "Skulle du vilja gå naken på vintern?"