Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3367 ggr
LENASKOLA
1

Trafikrädd...

Vill gärna ha lite tips eller kommentarer från liknande:-)

Vår hund 15 mån får panik vid trafikerade gator. Han kan se fordonen på avstånd o saktar ner betydligt eller vill gå andra hållet! Han har blivit bättre, men vid övergång på väg vill han gärna rusa(få panik)över! Jag har försökt med godis,kött, vara lugn, vara arg o jag har tom tvingat han att ligga intill en väg medan jag klappat honom o pratat lugnt med honom(tills någon stannade med sin bil o frågade om han blivit påkörd) för att bryta rädslan!Tror han på nåt sätt måste blivit skrämd när han va valp. Han e en superlugn hund i övrigt o han har inga direkta problem med vår egen bil! Kanske motorljuden han inte gillar:-(

Någon som vet hur vi kan hjälpa honom…TIPS!!

Maja2
1

Mina hundar har alla varit trafikrädda när de kom till mig. De är fd gatuhundar från portugal och spanien.

Vad jag har gjort, är att jag ute i trafiken inte gjort någon grej av det. Inte belönat, mutat, tvingat… ingenting. Däremot har jag jobbat hur  mycket som helst med kontakt, dvs vår relation.

När de blev rädda och bytte sida på mig, eller sprang bakom mig, lät jag dem göra det, men gjorde inte nåt, varken belöning eller tillrättavisning. Efter ett tag gick det helt över, och nu är de inte alls rädda längre.

sarae
2

Jag skulle anväbda mig av motbetigning eller skvallerträning för att vända hans emotionella tillstånd när han kommer i kontakt med det som skrämmer honom. Men då akta mig för att utsätta honom för "för mycket" av det eftersom man då kan få en "floodingeffekt".

Träna med honom på områden med lite trafik i början, reagerar han även på fordon som står stilla? Börja isåfall där och lär honom att det inte är något farligt.

Har ni provat klickerträning? Det kan förenkla skvallerträningen om ni använder det, men det fungerar också bra utan klicker. Du gör helt enkelt så att när han ser ett fordon som skrämmer honom (det är viktigt att han inte blir livrädd här så utsätt honom på en "låg" nivå) så ger du honom belöning. Leverpastej i tub eller mjukost kan vara enklast och mest lämpat att ge här eftersom du kan ge honom "en strid ström" av godis hela tiden.  Håll er tillräckligt långt från det som skrämme rhonom så att han villigt äter godiset. Successivt tränar ni närmare och närmare fordonen, men aldrig så när att han blir riktigt rädd. Du vill att han ska lära sig associera det som han är rädd för med något bra och på sikt vända hans känsloläge till positivitet istället för rädsla. När han ser ett fordon - belöna. Håll dig lugn, dalta inte me dhonom utan prata lugnt och glatt med honom.

Tvinga honom inte att komma närmare än han vill, då kan du få motsatt effekt. Skäll aldrig på honom för då kan han komma att associera fordon med ännu mera obehag.

Låt träningen ta tid och skynda långsamt. Förvänta inga stora framsteg. I början kanske ni bara kan stå på några 100 meters håll från en bil och han tar emot godis. Men successivt kommer ni kunna vara närmare och närmare. Antagligen har det tagit lång tid för honom att bygga upp denna rädsla vilket innebär att det kan ta lika lång tid eller längre för honom att bli av med den.

En artikel om hur skvallerträning går till

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning

Den här boken kan även vara bra att läsa:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197357847

Av godis på tub kan jag även rekommendera denna:

http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundesnacks/drops_godbidder/godbidder/181360