Dräktighet...
Hur gammal tycker ni att hund ska vara när dom blir dräktiga första gången? Nyfiken, är 4 år för gammal? Jag har inte tänkt para min hund eller så men jag är bara nyfiken:D.
färdigväxta mentalt ch fysiskt är dom ju först vid ca 2år (generellt) och då har man väl förhoppningsvis meriterat och utvärderat sin hund i avelssynpunkt.
sålänge hunden är i bra kondition är det väl ok, men man brukar väl pensionera hundarna runt 6år (beroende på kondition som sagt) Men en förstföderska skall nog hellst inte låtas hållas för länge.
≧◔◡◔≦

En tik får inte paras förens hon är över 20 månader gammal. Då är tiken fysiskt och psykiskt mogen för valpar. Alltså från 20 månader-6 år brukar man säja.
Har även hört att man får para tikar då de är över 6 år. Men då måste en veterinär gått igenom tiken innan och kollat om hon klarar det. Vet dock inte om detta stämmer. Men har för mig att jag hört detta av någon…

#2 du har helt rätt äldre tikar kan få paras men som du sa så måste man få klartecken från veterinär innan
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#3: Det vet jag tyvärr inte. Många tikar blir "mognare" och "lugnare" efter att ha haft en kull med valpar. Men det beror från individ till individ. Att hon skäller på hundar har jag själv haft problem med. Men efter mycket träning försvann det.
P.s otroligt söt bild! Vad är hon för ras?
Hon liknar en hund som jag kände då jag var liten.

Okej.. Jag har tränat henne sen hon var 15 veckor med att sluta skälla, hon var helt galen när jag fick henne. Men hon har nu blivit bättre skäller sällen men man litar som inte på henne, hon kan skälla och ibland inte.. men det går framåt:D.
Hon är en blandras. Mamma border collie.. Det är allt vi vet. En tjuvparning men vi har våran aningar vem pappa är men inte säkert… Hon är världens bästa hund, när hon inte skäller:P. Hon ska som valla alla grannar oxå:P. Border collie..
Kan ju i alla fall tala om att nå mindre skällig blir dom då rakt inte….Skorpan var skällig före och lika nu flera år senare
Och jag säger som Action skällandet är en träningfråga 
så söt hon e =)

har du också skickat efter en id bricka till din sötnos…både min katt och jycke har en varsinn =))

Hej! Våran Lady ska ha valpar om en vecka,och hon är 4 år det är hennes tredje kull.Men vi har tänkt att det ska bli hennes sista kull nu..Första kullen fick hon vid 1 års ålder och då fick hon bara en valp,andra kullen vart det 6 valpar. Så det ska bli spännande och se hur många det blir..tror det blir 3-4 denna gång! Hon är en sån duktig mamma,sköter verkligen om sina babysar..lovar att sätta in foton här när de har kommit 
En hel hög med bebbar vill vi se…..;)