Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 2831 ggr
IceJossan
0

Gubbe som inte ska ha djur

Hur fasen ska man göra med en utvecklingsstörd gubbe på 70 år som nu har fått en rottweiler-dobermannkorsning på 1 år som han inte sköter? Han håller den fastkedjad inomhus, kanske inte alltid men i alla fall ofta enligt familjen som helt ofrivilligt känner denna gubbe (de är grannar). Maten som serveras är kokt potatis, kanske i bästa fall lite rester men det ska nog mycket till innan hunden får så fint käk. Han tänker inte köpa hundmat, för det har ju alltid räck med potatis enligt honom som haft flera hundar förut (men ingen har levt speciellt långa liv).

Gubben har blivit fråntagen alla sina kor utom en stackare som är kvar, ca 20 katter som bodde instängda i tvättstugan är plötsligt bara 2 st och hunden börjar så klart visa rädsla för sin opålitsliga och utvecklingsstörda husse. Gubben skryter om att det är en skarp hund han har, att det är det man ska ha, men detta kommer antagligen sluta illa för denna stackars hund som just nu är mycket snäll men som mycket väl snart kan bli farlig i.o.m. att han har helt fel ägare.

Den här gubben ÄR anmäld till Länsstyrelsen, men sist en inspektör var där blev denne bortjagad med yxa!! Gubben är alltså aggressiv och farlig om han blir uppretad. Polis har varit där och tryckt ner honom i backen och då blev han lugnare. Vet inte mer om hur det artade sig med det sen, men detta var några år sedan och gubben lever ju vidare som om inget har hänt. Han komemr inte att ändra sig.

Hur fasen ska man göra?!

[dynamitella]
6

Ingenting.

Har en inspektör redan varit där och blivit bortjagad med yxa lär polisen snart hälsa på farbror Gubbe och bura in honom.

Om inte, borde historien vara påhittad. Ingen människa kan bli bemött så utan att anmäla..

AnneN
9

Det enda jag tror man kan göra är att fortsätta anmäla varje gång man ser att något djur far illa.

Länsstyrelsen har säkert koll på att han kan vara våldsam vid besök så att de då ser till att ha polis med sig för säkerhetens skull då de åker för kontroll.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IceJossan
0

Jag vet ju inte vad som hände efter att polisen varit där. de har ju omhändertagit korna för honom i alla fall och om han fick böter vet jag inte. Men inte blev han inburad i alla fall :( Han gjorde ingen illa men var som sagt mycket hotfull! Det enda jag vet är att gubben är kvar på gården och fått en hund han mycket troligt inte kan sköta. Allt är liksom lite luddigt för mig eftersom jag får höra allt via gubbens grannar som jag känner.

Jag får kontakta LS och göra en anmälan, de var ju ett tag sedan sist. Han är ökänd den gubben… Jag har aldrig anmält något - hur går jag till väga?

AnneN
2

#3 Enklaste sättet att anmäla är att ringa till länsstyrelsen och tala om vad det är du fått höra från gubbens granne som du känner, och namn + adress till gubben.

Om du vill kan du välja att göra anmälan anonymt genom att helt enkelt inte tala om ditt namn eller kontaktuppgifter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IceJossan
0

Ok! Tack. Får försöka ta reda på adressen. Jag har träffat gubben själv flera gånger genom åren och ja… Han är en ras för sig kan man säga, herregud. Oförargelig på många vis, han är bara… Han är bara han helt enkelt. Sköter sig själv och klampar gladeligen in till andra precis hur han vill, rakt in i vardagsrummet med laggårdsstövlarna på (de åker nog aldrig av - nej, gubben duschar inte). Men det är när han blir uppretad eller känner sig hotad som han uppenbarligen kan bli aggressiv… Han har i sina 70 år ALLTID gjort som han själv velat. Ingen har hindrat honom eller försökt lära honom vett eftersom "det ju bara är han".

Maja2
1

Ts, går du efter hörsägen, dvs har inte sett något själv, så kanske det är bättre att grannarna anmäler, som personligen sett missförhållandena?

SmileyMalin
0

Har den här personen en faktiskt diagnostiserad utvecklingsstörning eller är det bara ett ord som du tycker är lämpligt att använda på personer du anser beter sig illa?

IceJossan
0

#6 Nej jag har inte sett hur djuren har det/blir behandlade "tyvärr". Jag har bara träffat gubben själv och sen har hans grannar berättat om djurhållningen. Det är inte helt lätt att få dem att anmäla heller pga diverse omständigheter (lång historia som jag inte bör dra upp här), därför vill jag ta tag i det. Det ska ju räcka med att berätta det jag vet för de måste ju åka på såna anmälningar, väl?

#7 Personen ÄR utvecklingsstörd. Folk jag bara tycker illa om kallar jag inte utvecklingsstörda. Det är mycket tydligt att det fattas både ett och två popcorn i den påsen.

Maja2
0

#8 Jag vet faktiskt inte om de Måste åka på hörsägenanmälningar, men det lär du ju höra om du ringer dit :)  Ringa och prata med dem kan man ju alltid. De har förmodligen ögonen på honom, ifall han blivit av med djur tidigare.

[Forest]
0

Håller med AnneN här anmäl är det som krävs.