Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4008 ggr
Athenasmatte
0

Osäker hund?

En kvinna som bor i mitt område har en hund som alltid lägger sig ner när en annan hund kommer mot den. Har jag rätt eller fel när jag påstår att detta betyder att hennes hund är osäker? Har för mig att jag läst det någonstans, men jag kan ju ha fel!

Mvh//Athenas matte

Wand
0

Tror det har att göra med att hunden visar att den är undergiven om jag inte minns helt galet.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Emaljoh4
0

Vad jag har sett, så är det vanligt att typ vallhundar gör det. Sett väldigt många BC:s som gjort detta, och har svårt att tro att alla är osäkra.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[hyperiion]
0

Vissa hundar gör de för att dom lärt sig att dom får träffa andra hunden då. Vissa gör de för att dom blir rädd/osäkra. Svårt att veta om man inte ser hunden.

[Moa-]
0

Jag har mött en unghund som gör så flera gånger under mina promenader, ägaren till hunden har förklarat det med att hunden så gärna vill leka, och detta är hans sätt att bjuda in till detta. (Detta var en relativt stor Golden, så möjligt att han vill göra sig mindre och mindre läskig/skrämmande för mindre hundar, då han även går ned lite i diket om sådant finns när han gör detta.)

Athenasmatte
0

Okej, tack =). Ville mest veta för att veta om det är säkert för min hund att hälsa på den. Med osäkra hundar blir det ju lätt bråk. Min hund är dessutom väldigt dominant.

Jenniferri
0

#4 Hahah, skööön hund :D

// Hannah

[Driva]
0

Beror nog helt på. Vet flera hundar som vet att de inte får kasta sig fram och därför lägger de sig ned.

Min hund sätter sig ned, hon vill fram och leka, men jag har lärt henne att hon får inte gå fram och att hon ska sätta sig ned. Så när hon inte får gå fram blir de tlite osm en översöags handling att sätta sig ned :)

[Moa-]
0

Jenniferri; ha ha, ja, han är jättecharmig! Jag ställde dock samma fråga om han var rädd/osäker första gången då han tydligt var ung, och kanske blivit attackerad eller liknade, men vid närmare granskning såg jag ju också att det inte var så, utan att han endast var bara överladdad med glädje… =)

[Forest]
0

En stor labbetik lägger sig ner för visa tror jag att hon är snäll, hon vill ingen illa o det märker man tydligt. Hon är 4 år o tror inte att hon vart så värst mycket med hundar tyvärr så kanske hon då överdriver lite mer visa att hon är snäll? Ingen aning faktist jag träffar henne bara via staketet när vi är ute o går.

Unghundar gör ofta detta, just för att visa antar jag att de är snälla o vill bara leka/vill väl. Har mött andra hundar som lägger sig ner normalt vid lösa hundmöten detta är då ägaren lärt dom ligga stilla tills matte/husse är framme.

TS hur menar du lägger sig hunden på sidan/ryggen eller mer normalt? Hur gammal var hunden?

SmileyMalin
0

Min äldsta hund lägger sig oftast blickstill vid hundmöten, hanb har lärt sig att det är större sannolikhet att han får hälsa på det viset ;-)

Satum
3

Genom egen erfarenhet vid hundmöten så har de hundar som lagt sig ner sådär på backen gått in i något slags "hunting mode".

För att sedan bokstavligen talat attackera/göra utfall mot mig och min hund efter vi passerat.

Finns ingen lekfullhet i det beteendet direkt (att lägga sig på backen)…

Tycker inte de hundar som lagt sig ner på backen ser speciellt lekfulla eller vänliga ut överhuvudtaget heller.

[Moa-]
0

Satum; vad är det för märkliga hundar som du har mött? Är din hund på något sätt skrämmande för dessa hundar?

Satum
0

Jag kan tyvärr inte svara för vad det är för märkliga hundar jag har mött. Det är av alla möjliga olika raser, så det är inget rasbenäget iallafall. Däremot tror jag starkt på att det är pga ägarna som hundarna betett sig sådär. Tråkigt nog…

Nej, min hund är verkligen inte skrämmande :)

Han bryr sig inte ens om andra hundar. Vi bara promenerar förbi utan att bry oss, min hund tittar inte ens på den andra hunden vi möter.

[Moa-]
0

Satum; vad märkligt, alltid trist med hundar som inte mår bra!

Jag har dock bara sett detta hos yngre hundar och framför allt valpar, men de du möter är även äldre hundar alltså?

EmelieKelly
0

Min hund lägger sig ibland när andra hundar kommer och hon är 4 år. Hon gjorde det redan som valp, då hon var lite osäker men nu gör hon det för att hon vet att det är lättare att få hälsa då… Andra ägare kommer fram för att hon är "gullig" då medan jag försöker gå vidare. Vi bor på söder och träffar flera hundar varje promenad och jag kan säga att nästan hälften av alla hundar lägger sig ner…

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

indra-bus
3

Om en hund "bugar" alltså står på bakbenen o böjer ner framdelelen med raka framben så är de en inbjudan till lek.

Om hunden lägger sig ner visar den att den är ofarlig o vänligt inställd att den inte vill bråka. De beror inte på osäkerhet men de kan oxå vara en försvars stälning om den känner sig utmanad av den mötande hunden de beror ju på de övriga kropsspråket de är svårt att säga när man inte ser helheten.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Ronon-m]
4

En hund som lägger sig ner lägger sig i en attackställning.. Detta ska brytas. Den ligger där och låtsas vara super snäll, men när den andra hunden nästan precis går förbi så skjuter den upp som ett skott. Antingen av glädje eller av ilska, men man ska inte låta sin hund göra detta!

Satum
1

#17 Mmm, precis vad jag erfarit OCH läst om.

Mogge får aldrig hälsa på andra okända hundar hur snälla de än verkar vara. Vi har sedan en granne som har en valptik och hon kan "buga" och böja ner framdelen sådär som #16 förklarar, men det är endast för att hon bjuder in till lek, hon är jätteglad och busig av sig.

[Moa-]
0

Ronon-m; det där anser jag i regel inte stämmer, baserat både på egna erfarenheter och tidigare inlägg i tråden.

indra-bus; mycket bra och tydligt inlägg vill jag bara säga! =)

[Ronon-m]
2

Men en hundtränare plus lärare har lärt mig detta, så jag tror på det!

EmelieKelly
0

#17 det finns säkert vissa hundar som gör så men dom hundarna jag har träffar som lägger sig ner har inte direkt

EmelieKelly
2

Fortsättning: skjutit upp som ett skott utan mera legat kvar för att få hälsa eller så är dom väldigt försiktiga :)

Zabina
5

Har inte läst alla svar.

Att lägga sig ner kan vara en lugnande signal till den andra hunden, men man behöver sig till fler faktorer i situationen för att avgöra om det är det.

Om hunden däremot lägger sig ner och spärrar ögonen i den mötande kan det istället vara en attackställning. Vanligt hos vallhundar! Om hunden brukar rusa upp mot den mötande när den passerar handlar det troligtvis om detta, och då behöver de träna bort det. För den mötande kan det upplevas otroligt hotande och skrämmande att gå förbi en hund som är i attackställning.

Zebben
3

Jag accepterar oftast inte ett sånt beteende, att de lägger sig ner vid hundmöte. Tycker det är ett vanligt förekommande hos Wheaten terrier.

De hundar jag känner som gör detta är inga osäkra individer utan gör detta för att dölja sitt eget kroppsspråk för att lugnt kunna ligga och läsa av den mötandes. Sen beroende på hur den mötande beter sig så ligger antingen hunden kvar eller flyger upp.

På de allra flesta hundar som gör så här så bryter jag och visar dem ett annat beteende att utföra istället.

Zabina
0

#24 Intressant, har aldrig tänkt på att det är för att dölja sitt eget kroppspråk…Det låter logiskt!

Jag tror nog ändå att en osäker individ skulle kunna bete sig så. De borde tjäna på att ligga och spana in den mötande innan bestämmer sig för vilken stategi de ska använda när den passerar. Men det är bara funderingar…

SmileyMalin
0

#17 fast det där stämmer inte på alla individer!!! Min ena lägger sig gärna vid hundmöten men har aldrig rusat upp! Går hunden bara förbi så ligger han lugnt kvar hela tiden och får hunden tillåtelse att hälsa så reser han sig lugnt!

bell
0

#11 satum, sådan hund hade jag- Liten till växten med ett visst storhetsvansinne (borderterrier)

Hade en borderterrier från det att han var 7 år tills han blev 12år. Om han var kopplad lade han sig ned vid hundmöten. Om den andra hundägaren inte lyssnade på mig utan "det är klart de ska få hälsa", satt snart min lilla borderterrier i strupen på deras hund…  Men han gjorde inte utfall om de bara passerade. Och ja det blev bättre med tiden. Eftersom han lärde sig att han aldrig fick hälsa behövde vi aldrig slåss.

Jag låter aldrig mina hundar hälsa på främmande hundar på stan. Blir riktigt förbannad på alla som anser att det är naturligt för hundar att göra det i koppel.

LENASKOLA
0

Min hanhund är 1 år o väldigt lekfull, men vid möte med vissa hundar lägger han sig på rygg o riktigt ber om att "jag vill bara leka, jag är snäll", medan han bara vänder rumpan till andra "lukta på mig så märker du att allt är ok"…Sen kan han träffa andra hundar som han inte gör så med, så jag tror att det är något band som bara finns i hundvärlden om hur man ska bete sig o som vi människor inte uppfattar.Så i min värld om man har en lång kö så kanske min hund har ställt sig i bakre ledet, att han mer är en följare än ledare, så det tycker jag är positivt! Jag tror oxo att om en hund är väldigt osäker så ser man det i vardagen oxo o inte bara vid möte med andra hundar:-)