göra eget hundgodis och recept
hej allihopa. För ett bra tag sedan så läste jag en tråd där det stod en massa olika recept på hemmagjorda hundgodisar men kan nu inte hitta detta.
Jag har en fralla och måste (på gott och ont) vara extremt noga med vad han får i sig matmässigt, vilket betyder att det här med godis vid träning har blivit ett smärre problem…
Så nu undrar jag om någon av er där ute sitter på ett eller flera bra recpet på hemmagjorde hundgodisar som jag kan få och skriva ner och prova på min lilla gris =)
vet bla att det var någonting med blodpudding man kunde göra som involverade en ugn i proccessen….anybody?
Skär sönder blodpuddingen i småbitar, lägg bitarna på bakplåtspapper. Stoppa i ugn med en temp på runt 50-60grader, ha ugnsluckan lite öppen. vänta flera timmar tills blodpuddingen är helt torkad, vänd bitarna någon gång under torkningen så att den sidan som ligger mot bakplåtspappret torkar den med. blodpuddingen ska vara helt torr ska ine vara mjuk i mitten

fast hur många timmar är många timmar? du får tänka påatt jag i vanliga fall behöver både en äggklocka OCH en gubbe som hojtar då jag glömmer av vad jag håller på med, så i mitt fall kan många timmar betyda 24 ;)
Det beror ju på hur stora bitar man skär minibitar torkar ju snabbare än jumbobitar men det kan ju ta runt 5-10timmar eller så jag brukar gå med jämna mellanrum och kolla och ugnen är ju inte så varm så det blir ju inte kolbitar ifall de är inne några timmar extra

tack =) ska pröva detta o se om lille grisen gillar det =)
Jag torkar kyckling och gris hjärta samt kycklingfilé i ugn. Och det funkar bra! Och du vet hur jag är i köket ;)
Skär upp tunt och på en plåt me dbakpplåtspapper, hutta in i ugnen på kanske en 150 grader eller nått (har ju inget gradantal som jag kan se på ugnen), efter kanske nån timme sänk värmen, när du börjar tröttna, stäng av och låt luckan stå på glänt under natten.
Hittills har det blivit inte bara ätbart men tydligen fantastiskt gott!
Jag vill att mina blodpuddingar ska vara mjuka i mitten men inte kladda så jag brukar skära i småbitar och låta de torka i ugnen ca 35 min i 90 grader.
För några dagar sedan torkade jag kycklingfilé i ugnen, gick jättebra. Skar filéerna i tunnare bitar, la på galler och lät de torka i ugnen ca 80 grader i 4-5 timmar. De blev mjuka som jag ville och utan kladd, lätta att dela i mindre bitar.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg

#5 sarae, kan man torka allt på en plåt samtidigt? isf kan jag ju skära upp allt, lägga in det i ugnen och ringa dig så får det bli ditt ansvar att se till att jag tar ut det innan jag brönner ner köket (för även om jag har det på 50 grader lär jag lyckas elda ner något) :PP
#6 nice! :D blodpudding ska jag se om han klarar av, det känns som att det hade varit det enklaste men måste även pröva detta med att torka kyckling i ugnen :O låter ju faktiskt grymt smidigt.
Jag skivar kycklingfile eller nöthjärta riktigt tunt när det är fruset. Sen kör jag på 80 grader i ugnen tills det är lagom torrt. Där kan man ju välja knapertorrt eller något mjukt (fast då får man göra bitarna någon mm tjockare). Jag har glort blodpudding tidigare men nu ska jag köra helt spannmålsfritt ett tag och kolla hur magen reagerar, så då är rent kött bäst ju :-) Knapertorrt får han pyttesmå bitar av, vill ju inte avbryta träning för att han ska stå och tugga. :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -

#8 jo det är lite det jag är ute efter också, helt spannmålsfritt… verkar som att det är det han reagerar mest på, minsta lilla med spannmål som han får isig så pajjar magen direkt.. ska absolut prova detta med torka kycklingfilé, och sen se om jag kan få tag på nötlever nästa gång det är extrapris på det =)
Torkad kycklinglever är också en stor favorit!
≧◔◡◔≦