Munkorg - vad tänka på?
Vi har fått rådet av veterinär att ha munkorg när vi släpper hunden (under en månad på prov) för att förhindra att han äter nåt skräp. Hunden kan vara risig i magen av och till och att vi har kontroll på precis allt som slinker ner underlättar utredning. Tips på typ/märke/modell som låter honom sniffa fritt (och gärnaa kunna få in och tugga belöningsgodis) men som hindrar honom från att plocka upp kadaver/skit/random? Jag vill så klart att den ska va så bekväm som möjligt med. Vill också tydliggöra: tips på att ha honom kopplad eller lära honom att inte käka behöver jag inte. Jag vill gärna ha tips på det jag undrar. Tack på förhand :-D
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Om du vill ha en munkorg där du kan ge godis men han inte kan ta upp saker själv tror jag att du behöver en som sitter som gallerkorg runt och framför nosen och inte en som bara är som en tygmunkavle runt om. En i tyg som bara går runt om måste ju vara lite lös för att han ska kunna ta godis och då kan han ju ta saker ute också. Men en som är ett galler kan ju du stoppa in fingrarna med godis genom men han kommer inte åt något som är utanför korgen. En rymlig korg tillåter ju också hunden att hässja, vilket en stramare munkavle inte gör.
Tips på märken som sitter smidigt och skönt för hunden har jag dock inte.
Köp en som är korg. Med andra ord inte en mjuk. Har du en vanlig i plast, gummi eller metall så kommer hunden kunna flåsa och nosa ordentligt utan att den kan äta. Det var veterinären som berättade detta för mig när min tik va nyopererad och gärna ville äta saker då de ömmade lite i magen.
#1 & 2. Tack för input! Visste inte ens att det fanns "tyg-munkorgar" #2 har du nå tips på nån bra? :-)
jag har en i tyg och totalt värdelöst, den fyller inte den funktion som jag vill ha… (används i samband med kloklipp och han kan nypas ordentligt) !… Ta en som har en "korg" runt munnen och sen får man se till att ge godisbitar i smått format som kommer i mellan trådarna
#4 Tack för input, vi har godis som är max 0,5 cm. Jag får ta mig en titt på konstruktionen på alternativen…
Köp inte i plast, helkast
Läder är bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet inte vad du har för hund. Men har du en trubbnosad (mops, pittbull, boxer mm) ska du vara försiktig med munkorg då dom kan få svårt att andas.
Hoppas du får ordning på problemet
#7 jag har en boxer. men hur menar du med andningen? jag kommer försöka hitta en typ sån här så att han kan ta godis, då kan väl knappast andningen påverkas? (förutom att han inte har problem med andningen vad vi känner till)
http://www.akvarieshopen.com/munkorg-svart-lader-med-metallgaller-p-7206.html
Nej munkorg lär inte påverka andningen, hunden skall kunna flåsa med den på.
Skall du bara ha den tillfälligt så funkar plast, annars är det värt att kosta på en som sitter bekvämare ex. i läder.
≧◔◡◔≦
#9 Vi ska prova i en månad typ, men det är klart att gör det skillnad kanske den blir mer permanent och då kanske någon hundring till är värt från början…
Tack alla för tipsen, nu ska jag bara hajja hur jag ska få rätt storlek. (30 cm omkrets och 7 cm längd)
skulle gärna vilja köpa i butik för att få ner leveranstiden, men det är svårt att hitta tycker jag.
#7 Pitbullar är inte trubbnosiga.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
sorry att jag länkbombar, men kanske denna är bättre
http://www.pwss.se/product.php?productid=12430&cat=1208&page=1
(31*9,5)
Tror det bästa är att du provar ut en passande så den sitter bekvämnt o bra på just din hund :)
#14 måste hitta en återförsäljare i närheten då… Bra råd!
15, ja det kan ju vara ett krux, men å andra sidan brukar de har iaf olika sorter att välja på :) Tror oxå den i tyg är mindre bra men aldig haft munkorg på nån hund. 
Meh, åååh, sitter och surfar runt för att hitta vart jag ska åka för att hitta nån som har något att välja på. men de flesta butiker som jag kan namnet på har rätt usla hemsidor när det kommer till att berätta vilka produkter de har…
Såg att du bodde i vallentuna. Det finns en jättebra hundaffär å¨svedjevägen, på samma gatan som Gengåvan. De har MASSA saker, så de borde ha munkorgar!
Bara ett tips :)
#18 what! Hur har jag kunnat missa det?! Tack för tipset!!! :-)
#18 (på hemsidan verkar de mest ha leksaker… och ett mini zoo… men jag får svänga förbi och kolla helt enkelt.
Bromma zoomarknad kan jag tipsa om… har för olika raser, bl.a boxer.
#21 ah. Kanon! Vet du om de har de hårda varianterna så vi kan pilla in träningsgodis?
Hunden måste kunna öppna munnen ordentligt för att kunna flåsa. En hund svettas inte utan svalkar sej genom att öppna munnen och flämta. En ren omtanke om både dej och din hund.
#23 tack för omtanken. Det ska vi tillse att han kan göra!
#20 Jag har varit där och de har i princip ALLT. jag köpte bland annat ett reflextäcke där. Det är som en vanlid djurtillbehörs butik fast de i princip har allt, plus lite till. De har täcken, koppel, halsband, nu var det ett par månder sedan jag var där och jag minns inte specifikt munkorg men det lär de ha också.
#4 då är munkorgen för stor, dem munkorgar som är i tyg är menade för att hindra hunden från att bítas, då ska den knappt kunna öppna munnen, för kan dem få upp munen och nypas kan dem lyckas bita tex ditt finger och sen kan du inte få upp munen så att hunden släpper ditt finger.
Troligen hamnade din hund emellan 2 storlekar och därför passar ingen av dem perfekt…
TS du ska inte ha en tyg munkorg, du ska ha en galler, då dem i tyg är gjorde för att hindra hunden från att bitas, inte för att rastas :)
Många affärer kan nog beställa hem om du pratar med dom.
#25, då får jag åka dit och kolla (har skickat en spanare till bromma nu på förmiddagen, får se vad som finns där :-))
#26 Nä, precis, som jag fått tips om och i de jag länkat så är det korg vi siktar på! Kravspecen var ju att han ska kunna mumsa träningsgodis… Han bits ju inte utan käkar lite blandat som han hittar vid gamla slaktplatser etc…
#27 Det får bli plan C, då har man ju samma problem som vid internetbeställning, man kan inte prova ut perfekt storlek…
#26 våran sitter tight :) men han kan nypas iallafall
Vi beställde valpskålar en gång och fick dom dagen efter. När det gäller mått kan dom nog hjälpa er. Lycka till ;0))
# 22 Dom har olika modeller, bl.a sådan som jag tror du är ute efter.
Dom har ju hemsida också så du kan ju kolla själv ! : )
#31 Japp! Fixat och klart! Nu ska vi bara se vad han tycker om att ha den på sig…
Tack för input alla!
Mixalex gör munkorgar efter hundens mått. Dock mer till polisen och skydd. Men eftersom det kan vara svårt och hitta en som passar en boxer utan att påverka ögonen o liknande så kan det vara värt och höra av sig dit o se vad han kan åstakomma till er :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#29 dem ska ju inte kunna öppna käkarna?
#34 Lite ska dem ju kunna för att kunna flåsa
#35 varför ska dem kunna flåsa? det finns ingen anledning till det?!
En tyg munkorg ska användas för att hunden inte ska kunna bitas, den ska sitta så hunden inte kan öppna munen för då finns risk att den kan nypas och om den får in ditt finger i munen(biter dig) kan den inte öppna munen igen för att släppa.
En tygmunkorg ska bara användas kortare stunder, tex trimning, kloklippning, hos veterinären, eller likanande.
Ska munkorgen användas längre stunder ska det vara en galler munkorg.
#36 när en hund springer eller gör annan aktivitet har den munnen öppen och tungan ute för att svalka sej. Får den inte det mår den deffenitivt inte bra. Därför måste man vara extra noga med en trubbnosad hund med munkorg.
#36 Äh jo! En hund "svettas" genom att flåsa, alltså viktigt att dem måste kunna det. Annars kan dem dö av värmeslag. Det är därför hundar flåsar mycket sommartid pga värme. Dem svalkar sig helt enkelt.
Måste ju inte vara galler, går bra med läder med…
#37-38 om du läser igenom mina inlägg undrar jag varför en hund med tygmunkorg ska kunna flåsa ;)
Då den tygmunkorg endast skall användas så hunden inte kan bitas och korta stunder = hunden behöver inte flåsa och ska inte kunna för då kan den bitas, ska man ha munkorg längre stunder av annan orsak ska det vara en galler munkorg där hunden kan skälla, flåsa och helst dricka med ;)
Galler = galler, sen om det är av läder, plast, metall spelar ingen roll bara det har en form som inte stör hunden.
#39 Läder och galler är ju inte samma sak..
#40 det har jag inte sagt? men galler munkorg som jag kallar det är oftast i plast, vilket material man vill ha är upp till ägaren bara det fyller den önskade funktionen.
#39 fast munkorg används ju bevislgen till andra saker än just vid bit risk. Eftersom TS ska anväva den för att hunden inte ska äta skit ute…
Greyhounds har munkorgar för att inte fastn ai varandra när de springer, och de har munen vid öppen vid löp
se bilder: http://www.flickriver.com/groups/1430203@N20/pool/interesting/
#41 Du skrev ju "Galler = galler, sen om det är av läder, plast, metall spelar ingen roll bara det har en form som inte stör hunden." och det tolkar jag som att du menar att gallret är gjort av t.ex då läder eller plast.
#43 eh ja? förstår inte vad du vill få fram?
Dessa är dem där tygmunkorgen som hunden inte ska kunna öppna munen i och bara ska användas kortare stunder.
#42 och då ska hon ha en munkorg anpassat för det ändamålet = med andra ord INTE en tygmunkorg, utan en gallermunkorg (av plast, läder, galler, spelar ingen roll så länge den sitter bra)
Förstår verkligen inte problemet? Kan jag bli mer tydlig? :P
Jag svarade på #4 att en tygmunkorg var fel för TS ändamål och att den ska sitta så att hunden inte kan öppna munen. Sen började alla andra svara på mina inlägg utan att läsa bakgrunden = massa förvirring för folk tydligen…
#44 Då är det inte lönt att ens förklara om du inte förstår det jag skrev, då jag inte kan skriva det på något enklare sätt…
#46 ursäkta men vill du misstolka med flit eller?
Jag förstår vad du menar men förstår inte hur du kan misstolka?
Men kan vara övertydlig då
Galler munkorg som jag kallar det kan vara gjort av galler, plast, läder, och finns säkert någon mer variant.
Dessa tycker av munkorg kan hunden ha på sig längre stunder utan att det hindrar hunden.
Förlåt om jag låter sur nu i detta inlägg, men folk verkar inte ens läsa det man skriver?