Hur gör du när du är sjuk?
Ganska OT men ändå inte…
Jag har legat i sängen i 3 dagar nu och inte haft ork till någonting. Min hund är inte en hund som klättrar på väggen om hon inte får motion men jag är medveten om att hon inte mår just nu tack vare att vi i stort sätt bara legat inomhus.
Jag får inte gå på långpromenader eller bara ner i skogen med henne så hon får ta slut på sin energi för det klassas som "skolk" i mina föräldrars ögon vilket jag tycker är sjukt egentligen. Min hund måste ju få komma ut mer än att bara gå ett varv runt huset (bor i höghus och mina föräldrar tänker inte ta längre promenader med henne)…
Det jag kan göra är ju att träna mycket med hennes hjärna, trixa osv så mycket som jag orkar. Anledningen till att jag skrev detta inlägg är för att jag vill veta hur ni gör när ni är sjuka. Får ni hjälp med hunden? Går ni ut själva? Aktiviterar ni mycket inomhus?
Jag försöker att aktivera så gott jag kan, olika sök övningar inomhus, träna lite fotposition och inkallning med stanna typ :)
och sen bruka jag gå ner på fotbolls planen som är alldeles utanför vår lägenhet och där får han rusa av sig bäst han vill.
Okej, jag pratade en gång till med mina föräldrar och jag får gå ut med henne men inte på långpromenad.
Jag jag ska testa göra sök övningar inomhus!
Det beror på hur sjuk jag är. Men är jag ordentligt sjuk och inte har någon ork så försöker jag aktivera inomhus med hjärngympa. T.ex godis i aktiveringsboll, gömma godis i lägenheten, tuggben. Så att hunden får jobba själv. Och så går jag bara utanför huset med honom för att rasta. Bor själv så har ingen som kan aktivera honom åt mig förutom möjligtvis om grannen går en sväng med honom åt mig. Eller om pappa åker hit och går ut med honom. Men han klättrar ju inte på väggarna bara för att han får nöja sig med att bara gå utanför huset för att kissa o bajsa 2-3 dar. Han brukar ändå känna av att jag är sjuk och sova mer då.
Men jag önskar ändå att man hade hus med trädgård så att man kunde släppa ut honom i trädgården och låta honom springa av sig. Det hade varit guld värt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Om jag är riktigt sjuk några dagar så får mina hundar vara i trädgården, tar små korta promenader om jag orkar men är jag så dålig att jag inte klarar det heller så kommer min mor och hämtar hundarna samt ett par vänner aktiverar dom mer än gärna.
Är jag väldigt sjuk t.ex. magsjuka så går min pappa ut med dem, fast han gillar att gå ut med dem så det har han inget emot i vanlig fall heller. :P
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Är jag jättesjuk och ligger i flera dagar (typ magsjuka/kräksjuka) så tar mamma och pappa hem henne till sig själv och där får Klenod långpromenader hela tiden.
Får jag migrän som jag ibland får och då vara det bara ett dygn ungefär. Då släpper jag bara ut henne utanför trappen så hon får kissa och bajsa för jag orkar inte mer när jag har så ont i huvudet.
Är jag bara förkyld, ont i halsen och lite febrig så kan jag gå långrunda ändå utan att känna att jag "skolkar" från jobbet. Om jag träffar någon från jobbet så vet de ju om att jag har en hund som måste ut och gå trots att jag är sjuk.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#6 okej, det är precis det jag är och jag känner faktiskt att jag har ork att gå ner i skogen men det är tydligen skolk för mina föräldrar? Helt sjukt, verkligen.
Enda gångerna jag varit så dålig att jag inte kan gå ut med hundarna som vanligt, är när jag legat i yrsel (har Meniéres sjukdom) och då har jag back-up som går ut med dem
Jag blir väldigt sällan sjuk, men när jag blir det, så brukar det inte vara värre än att jag kan gå ut med honom på egen hand. Mår jag riktigt krasst så brukar jag kunna tvinga mig ut med honom så han i alla fall kommer ut en gång tills dess att mamma kommer hem från jobbet. (arbetslös och bor fortfarande hemma än så länge).
Vad gäller aktivering så har jag hittils inte varit så pass sjuk så att jag inte kan aktivera/leka med honom medans jag ligger på sängen 
Jag gör vad jag kan när jag är sjuk, det får hunden vackert acceptera.
Är man sjuk finns ingen anledning att tvinga sig själv eller andra till långpromenader eller att aktivera sin hund till förbannelse, nog skall väl även dom mest krävande hundar palla lite passivitet den vecka som matte/husse inte orkar.
≧◔◡◔≦
Jag får oftast hjälp av min mamma. Men kan hon inte, klarar min hund av att vara passiv i ett par dagar.
Nu har jag 39,7 i feber o vovve ligger hos mig i soffan. E mycke gnäll på mig nu ..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Är jag riktigt krass så brukar hon få vara hemma hos mina föräldrar tills jag känner mig bättre men annars får hon klara sig med kortare rundor och mindre aktivering, inget hon lider av direkt då hon inte är så krävande.
Ligger jag för ankar är det hundgården som gäller. De gånger jag legat på sjukhus är hunden hos hundvakten, där har han en egen hage som är 1,5 ha stor o kuoerad skog med egen friggebod o får minst 30 min promenad i koppel/dag. Dagtid får han sällskap några timmar av hundar han går ihop med, boxer o dobbisar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Min pappa och 'bonusmamma' är exakt likadana. Jag får inte göra någonting när jag är sjuk, och ändå blir hon irriterad/förbannad när jag sitter framför TV:n eller datorn eller sover. Och jag bara funderar, vad ska man göra då? Böcker hade ju varit ett alternativ, om jag bara inte läst ut alla. Därför brukar jag fly fort som attan hem till mamma, och om jag blir hemma länge, därifrån vidare till min mormor och morfar som har hundar… :) Men när jag har varit hemma med dem, när jag är sjuk, så har vi gått en kortpromenad, och sedan har de fått rasta sig själv i hundgården, så att jag bara behöver ta mig upp och öppna bakdörren/knäppa fast dem i kopplen som sitter vid bron om vi är i stugan :) (Ibland är man bortskämd… :P)

Väldigt intressant, sitter själv och är dålig och tycker så synd om Alice då läkaren har sagt på skarpen att jag inte får göra någonting utan bara ligga i soffan och vila. Alice som är van att vara väldigt aktiv mår ju allmänt dåligt när hon inte får motionera och röra sig men jag försöker aktivera hennes hjärna så mycket jag kan och orkar, gav mig ut igår på en äng så att hon fick springa och aktivera sig själv men det är inte alls samma sak, men det är tur att det går över. Man märker ju på sig själv också när man inte får motionera och träna, man känner sig väldigt sunkig och allmänt dålig.
# 15 + till alla.
Inne kan man tränna markering av spårpinnar, ID sök/doftdiskriminering, klico o trick övningar. Ute kan man göra minisökrutor, går lika bra i snö som i mossa/löv.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#10 Jättebra sagt av dig
Klart att hundarna måste få "göra ifrån sig" men utöver det få rmina hundar faktiskt överleva om jag inte orkar aktivera dem i några dagar. Tycker inte att man ska överdriva problemet, hundarna har ett bra liv i vanliga fall och några dagars soffliggande är inte hela världen. Jag brukar tänka att de har mat, kärlek och tak över huvudet (och ingen som slår dem heller)….
Om jag orkar kanske vi hittar på någon inomhusaktivitet men annars får det vara. Så gör vi!
Mamma fixar. Är inte så gammal, men min mamma skulle fixa det även ifall jag skulle flyttat hemifrån ;) Hon älskar att vara ute och gå.
Beror på hur länge, senaste gick jag 4 promenader runt lägenheten/dag sen låg jag i sängen och dog resten av tiden, hunden låg nöjt med mig i sängen, och var hur lugn som helst.
Han fick ingen aktivering och verkade tycka livet var helt okej ändå ;)