Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1576 ggr
dragonstar
0

Har jag allt jag behöver?

Ja jag vet detta är en valing tråd, men tänkte kolla snabbt att jag inte missat något och få lite tipps av er.

Till hälgen hemtar jag en Maltes/ Chihuahua valp på 8-9 veckor

Jag har:

Klotång
Katt/hundbädd
Matskål och vattenskål
Ett smalt koppel
Katthalsband som jag tänt som hundhalsband vid hämtning.
Kam
Borste
Bajspåsar
Klicker
Transportväska

Så vad har jag glömt? Kommer valpen frysa mycket ute nu? Bör jag föröka hitta en linte barntröja att ge den? Eller kanske bättre att sy något av Fleas som jag har hemma.

Jag vet att han åt Royalcanin puppy så det kommer jag köpa en påse av men får även med mig lite vid köpet.

Någon här som vet vart man kan hitta gratis mönster på tröja till hund?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[memyselfandii]
2

Det ända jag kommer på är att du borde köpa ben till valpen.

NathalieT
1

Lite leksaker, fast det kanske du redan har :))

Tillägg: Första hjälpen låda är alltid bra att ha, sårtvätt, självhäftande bandage, gasbindor osv :)

dragonstar
0

Självfätande bandage har jag tänkt köpa, och termometen har försvunit så en ny sån vore bra. Jag har vanlig alsolsprit hemma men ska jag köpa saltlösning istället? Har även blodstopp i skåpet.

Ben har jag faktiskt massor. Dom har legat i garderåben säkert 3 år men dom kan ju inte blivigt dåliga dom ligger ju i påse.

dragonstar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Letade fram allt jag kunde hitta hemma som kunde passa. Och fotade. Decelitermottet längst ner i bild är för att ni ska kunna förstå storleken. Som ni kanske märker sakanr jag leksaker för en liten hund. Så det kommer köpas samtidigt som mat.

dragonstar
1

PS. Tuggebenen är helt enorma för en å liten rasKyss

pehu
0

Blodstopp, ifall du skulle råka klippa i pulpan vid kloklippning :). En bädd kanske?

pehu
0

Förlåt, läste nog inte tillräckligt noga! Ser att du redan har en bädd :P

dragonstar
0

#6 ja och blodstopp med =) Se fotot nedan =)

Michaela-N
0

Godis, mat, första hjälpen, mapp att lägga papperna i, leksaker…

Michaela-N
0

Filtar, kompostgaller…

dragonstar
0

Kompostgaller har jag en oanvänd hemma sen har jag några hemma hoss svärmor i graget. Ska be sambon att ta med dom nästa gång han åker dit med bilen. =)

Filkar har jag flera Säkert 5 flicefilat och dom är ju bra och lätta att tvätta. Inte är dom så dyra heller. EN handuk eller fil i ett örngott och så har man en till bädd =) Fast jag har en såndär ÖB bedd med tak på.

dragonstar
0

Glämde att jag hadde ESPREE hundchampo hemma.

Trimmer har jag ingen men det hinner jag ju skaffa dröjer ju några veckor innan ma nbehöver börja trimma en valp =)

[Tess86]
0

Som blodstopp räcker det med potatismjöl, bara att doppa ner tassen i en skål med mjöl så brukar det stoppa blodet. Förhoppningsvis kommer du ju ändå inte att behöva det, det är ju extra viktigt att klippa försiktigt i början så att man inte skrämmer valpen för kloklippning.

Hm.. vad kan mer behövas… Godis som är vänligt mot känsliga magar, eftersom du inte vet än hur mycket valpen tål.

dragonstar
0

Ja vad för godis funkar bra för småvalpar då? jag hadde sist leversnittar och det vanliga foder och så varierade jag lite när jag klickade. Hade ävnen korv ibland.

[Tess86]
0

Leversnittar funkade på vår valp, korv och andra godsaker likaså, mjukost på tub körde vi med ibland också. Huvudsaken är nog att man inte ger för mycket åt gången i början, så att magen får vänja sig. Jag har hört om vissa hundar som inte alls tål leversnittar, men vår dam gör det.

dragonstar
0

Får tästa mig fram i små mängder då =)

Måste man vara medläm i någon hunklubb för att få gå valpkurser?

indra-bus
0

Ja, om man skall gå på brukshunds klubben.

Men de brukar finnas prevat kurser överallt o då behövs de inte.

Tror du kommer bli en jätte bra hundägare.  ;) Är faktis lite avis spännande att hämta en valp..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

dragonstar
0

Är de privata valpkurserna bra?

[Tess86]
1

Det är väldigt olika och väldigt svårt att säga i förväg. Det finns så många teorier om hur man ska träna hundar. De flesta instruktörer kommer heller inte att gå igenom alla metoderna med dig förrän du kommer till kursen. Men försök läsa dig till lite vad andra har sagt om en kurs eller en instruktör, om det går, och var kritisk. Ställ gärna frågor till instruktören om vad den har för syn på hundar och hundträning/uppfostran. Och framför allt, gör ingenting mot din hund som inte känns rätt för dig! Nu kommer ju du att ha en ganska liten hund och folk tenderar att vara mjukare med små hundar. Vi som har en stor jakthund har fått höra ett antal gånger att man måste vara hård för att de ska lyda. Att man måste vara bestämd håller jag med om men om någon säger till mig att jag ska ta i med hårdhandskarna mot min hund så slår jag dövörat till. Jag tänker inte göra något mot min hund som inte jag mår bra av och kan stå för!

dragonstar
0

#19 Då blir det och läsa runt lite eller elt enkelt bara gå bruksklubbens valpkurs. Får fundera lite har ju lite tid på mig innan valpen är stor nog för en kurs. Jag vet flera som ser dessa små raser som små söta hundar som man bär runt på oc hdom får göra vad dom vill.

Ja jag kommer bära hunden vid vissa tillfällen, Speciellt som valp då den blir trött på promenaderna. Och ja jag kommer klä den varmt när det är kallt ute och jag tycker den är jättesöt. Men det är ju en hund, den ska lära sig vardagslydnad, inte skälla massor i onödan. Kunna sitt, ligg och allt sådnat, som en normal hund liksom.

Sen kommer jag tästa lydnad Agility eller Freestyle lite vad hunden och jag tycker om.

indra-bus
0

De är inte säkert att de är brukshunsklubben som har bästa valpkusen. O jag vet att på endel städer är de svårt att få plats o de har olika kö system.

Men du kan ju ringa bsk o fråga vad de har atterbjuda där du bor för de har ju agillety kurser o banor. Som du vill pröva så de kan vara ide att börja där.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

dragonstar
0

Så =) NU har jag mejlat de två BK klubbarna nära mig och frågat vad det kostar ohc när dom kommer ha kurser och om min lilla skit kan gå där =)

[Tess86]
0

Hos oss finns också Svenska hundklubben. Där ska vi snart gå på en kurs med vår stora skit :P Det var så många som ville gå kursen så de satte in tre instruktörer och delade in alla i tre grupper så att alla ska få plats, det tyckte jag var riktigt bra av dem. Du kan ju kolla om Svenska hundklubben finns hos dig också.

dragonstar
0

#23 Det var en bra idé. Ska kolla upp det =)

Vad tycker ni är standardleksaker föresten?

sofiek90
0

#5 Min lilla hund tuggar på tuggben i den storleken. Det har hon gjort sen hon var liten valp på 3 månader. Skrattande

MVH

Sofie

dragonstar
0

#25 vad bra, lämmnade dom grejerna kvar där nere  förådet men ska nog ner och hämta upp dom med =)

sofiek90
0

#26 jag vågar ju inte ha små tuggben eftersom schäfern kan sätta det i halsen. Men jag tror att dom lär sig. En annan favorit är ringarna, då håller hon fast ringen mellan tassarna och gnager. Glad

MVH

Sofie

Michaela-N
0

http://www.arkenzoo.se/admin/bildbank/uploads/Dokument/Inkopslistor/Inkop-hund-v1.0.pdf Där står allt du kan tänka dig behöva och lite mindre nödvändiga grejer då också förstås :) Men kolla in den i alla fall.

dragonstar
0

# 28 tack för länken käänner mig rätt äkre på att jag har allt jag behöver inför helgen. PÅ måndag blir det att åka med valpen och köpa ett koppel och halsband anpassat för honom, mat leksaker och annat som kan behövas.