Hur skriver man till en uppfödare?
Jag är helt ny när det gäller detta, men hur skriver man till en uppfödare?
Jag är intresserad av en valp från en uppfödare, och undrar hur avelsplanerna ser ut nästa år.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mejlet, vad man skriver, osv.
Så ni med mer erfarenhet? Hur skriver man till en uppfödare, vad tar man med osv?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Tass :)
Det jag har tagit med iaf när jag har skrivit om intrese det är följande:
Vem jag är som person
Min livsstil
Min syn på rasen
Hur jag ställer mig i olika situationer
Varför just denna ras är för mig
Tidigare egenskaper med hundar + raser
Super viktigt för mig iaf det är att verkligen få fram att man har tänkt till detta beslut och är en seriös person :)
Tillägger sedan att jag vill jätte gärna träffa uppföddaren för att mail är så opersonligt :)
Varmt och trevligt mail :)
#2 Tack så mycket! Det var en bra lista ! 
Vad menar du under katekorin "Hur jag ställer mig i olika situationer"?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
O andra sidan vill uppfödare knappast ha "mitt livs historia" på sin mail.
Själv gick jag med i berörd rasklubb o blev aktiv på forumet o fick på så sätt kontakt med flera uppfödare, därefter besökte jag utställningar/tävlingar för att få mer kontakter IRL.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är hur jag har planderat inför framtiden tex: Jag börjar jobba vad händer med hunden? har jag någon som passar hunden ifall jag är borta en längre tid?
För helst så ska man ju ha hunden hela dens liv efter man har tagit hem en valp :) Den kan det ju hända saker på vägen som gör att man kanske måste omplacera osv…
Ja du har helt rätt :) Man ska inte skriva för låååååååånnnggggtttt… Men lagom så att folk orkar läsa mailet med 
Jag tror att jag först bara skriver ett intresse mejl, upprättar en kontakt, innan jag drar hela min historia. Berättar att jaag är intresserad av kenneln och av en valp.
När jag skrev mail till uppfödare skrev jag bara lite kort om oss och att vi hade en hund. varför jag var intresserad av rasen och varför jag ville skaffa en hund till.
Vad jag förstod på de uppfödare jag fick svar på tyckte de mitt mail var väldigt bra, och en var väldigt trött på "hej jag vill ha en valp/vad kostar en valp/ när har du nästa kull" typ av mail.
Så jag tror på att kort skriva om sig själv, varför man är intresserad av rasen och vad man tänkt ha hunden till. Mitt blev kanske 11 rader långt. Så kort men ändå informatiovt :)
Jag skrev i intro mejlet, att jag gillade deras uppfödning, var intresserad av valp, hur gammal jag var, vad jag hette, hur många som fanns i min familj (eftersom jag bor hemma) och hur det ser ut kring där jag bor. Även om jag hade andra djur. Sen frågar ju uppfödaren vidare om den tycker mejlet är intressant..