passhund (?)
Det är så att min ena kompis har två hundar. Den ena är en blandning mellan cocer spaniel och cavalier king charles spaniel och är ca 1½-2 år gammal. Den andra hunden är en renrasig cocker spaniel på 8 år.
Den äldre hunden tog de över för ca ett halvår sedan och den är det inga problem med alls men efter att den äldre hunden kom in i bilden så har blandisen börjat skvätta innomhus och bete sig allmänt jobbigt. De provade med en kemisk kastrering och det verkar inte fungera. Nu börjar hon, barnen och hennes sambo ge upp hoppet om denna hunden och funderar på att sälja honom.
Jag sa då att jag kunde ta honom en tid och se om det hjälper honom att komma till en helt ny miljö. vad tror ni?
Och vad har ni för tips till mig om detta blir av?
(kan nämnas att han är fullt frisk)
Det är hunden på bilden som det handlar om.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Är den yngre hunden kastrerad? Kanske hjälper om båda är det.
Det är den yngre hunden som blivit kemiskt kastrerad och den äldre hunden är redan kastrerad sedan många år tillbaka.
Jaha, då missuppfattade jag.
Ingen fara :)
Vad menar du med" beter sig allmänt jobbigt"?? På vilket sätt
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Visst kan ett miljöbyte (och byte av matte/husse) ge stora förändringar i en hunds beteende. Om han är orolig och inte mår så bra nu kan nog en prova-på-flytt vara värt att testa. Men om det skulle gå bra för honom hos dig, är du då villig att behålla honom? Eller vill du bara prova om han förändrar sig och lämna tillbaka honom sen oavsett vad? För om du tänkt lämna tillbaka honom trots förändring hjälper det nog ingenting till. Jag skulle gissa att han går tillbaka till sitt gamla jag ifall han flyttar tillbaka igen.
Det du borde tänka på om du tar hand om honom är att jobba mycket på er relation den första tiden, för det är ju under den första tiden som hunden bildar störst uppfattning om vad man är för en person. Syssla med många övningar som bygger upp trygghet och samarbete mellan er två.
Kan det inte vara så att han är i den sista mentala puberteten?
Min hund har kommit in i den och nu har han börjat att göra sånt han slutade med för flera månader sen. Tex vara på rumsbordet, käka sönder tv-dosor, sno mat mm.
#5, ja jag vet inte hur jag ska förklara det! Men han har blivit förändrad sedan den äldre kommit in i familjen. Han är mer högljud, mer stressad, vill ha mer uppmärksamhet typ. Han gör saker som han inte gjort innan typ tar skor och bär runder på dem o.s.v.
#6, Tanken är väl att det ska vara tillfälligt men på obestämt tid. Just nu har min vän mycket att stå i med två tragedier inom familjen så orken är inte på topp kan jag tänka mig. Så tanken var att jag kan ta "den jobbiga" hunden ett tag så hela familjen kan andas ut och får nya friska tag och sen förhoppningsvis ta tillbaka honom. Jag vet inte om jag tänker helt fel men ville gärna hjälpa till.
#7 Det kan hända att det är så också, det är ju så svårt att avgöra vad det beror på! Synd att inte hundar bara kan berätta för en vad det är för fel :P
Eftersom du nämde familjetrassel, så funderar jag på om det kanske inte är den nya valpen som är problemet utan kanske att den äldre hunden känner av sorgen och stressen inom familjen och därför agerar ut.
Hundar är ju väldigt känsliga för tillståndet hos sin familj, och stressen i kombination med den nya valpen blev kanske för mkt för den äldre hunden.
Jag känner spontant att om det varit jag i samma situation så hade jag föredragit att lämmna bort hunden ett tag tills allting lugnat ned sig, och sedan tagit tag i det hela med ny energi.
Det måste ju vara bättre än att göra sig av med hunden för gott. Men det är bara som jag känner.
Lycka till!
MVH
Kemisk kastrering brukar inte hjälpa om dem har problem pga hormoner. Då är det vanlig kastrering som gäller.
Hade nämligen en hund på ett hunddagis jag praktiskerade på. Han var kemisk kastrerad. Tålde bara 1 hundhund osv. Men sedan kastrerade dem honom, helt annan hund :) Nu går han ihop med nästan alla hundar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det låter som en bra idé ändå, att du skulle hjälpa dem ett tag. Om de har det jobbigt i livet av andra orsaker kanske de inte orkar med hundarna som de borde. Att få lite avlastning ett tag kanske kan få dem på fötter igen så att de, som du säger, kan ta nya tag igen sen. Jag tänkte att det inte skulle vara någon idé om hunden ändå ska flytta hem igen, men nu när du säger att de har det jobbigt just nu så kan det ju vara "helt andra ägare" som hunden kommer hem till efter att ha bott hos dig ett tag, så det kan ju faktiskt hjälpa.