Vad ska/kan hon äta?
Min tik är 13 månader och äter vom og hundemat med lax, hon ska äta 110 gram per dag, hon får 40 gram + cirka 10 foderkulor och hon är rund som en smällkaramell. Jag förstår inte, hon får knappt någon mat och jag känner inte ens hennes revben. Hon väger 5,5 och bör gå ner till 4,5. Har nu tänkt att ge henne 50 gram totalt per dag, men det låter otroligt lite i mina öron? Sen har hon fri tillgång till märgben eftersom hon äter färskfoder, det är inget jag vill ta bort, för än så länge har hon aldrig haft tandsten, inga antydningar till det heller. Vad ska jag göra? Vill helst inte byta foder då hon nu äntligen har börjat utvecklas..
Hmm, låter konstigt att hon skulle vara rund redan!?
Moa äter också VoH, men för henne är det tvärtom! Hon äter 3% av sin vikt (istället för 2% som är det rekommenderade), och går inte upp ett gram. Hon skulle kunna gå upp ca. 500 g till i vikt.
Skulle du inte kunna byta till lightvarianten som Voh har? den innehåller väl ris dock.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#1 Jag vill inte ha spannmål.. funderar på att ringa vet och fråga varför hon är så rund, hon äter ju knappt något (iaf inte i mina ögon)
Plocka bort foderkulorna först och främst. Vad ger du för träningsgodis?
#2 Jag förstod nästan det. Men tänkte: Värt att nämna. 
Tycker det låter som en bra idé att höra med veterinären, något fel på ämnesomsättningen kanske? För hon äter ju verkligen inte mycket enligt mig heller.
Börja med att skrapa ur märgen ur märgbenen. Det är mycket energi där. Hon kan ju gnaga ändå…
Annars har jag inte så mycket tips tyvärr, öka motionen?
Vår kille äter inte samma märke men färskfoder och han käkar ca 30g/kg kroppsvikt/dag men är för tunn.
Om jag skulle räkna om det så skulle din hund käka 140 g/dag. Fast det är klart att det inte går att jämföra rätt av… Det beror ju på fodrets sammansättning och hur aktiv hunden är etc.
Är hon pigg och glad och bra i magen? (annars skulle jag också kolla med veterinär)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#3 Det är kulorna som jag har som träningsgodis vid de gånger vi tränar med mat, annars är det leksak.
#4 Ja precis, men blir så orolig! Vill ju att hon ska ha bra hull o så..
#5 Enligt voh är det 2% av hundens kroppsvikt, o det blir 110 gram. Hon är bra i magen och pigg o glad. Hon är alltid lös på promenaderna så det blir en hel del kutande i 3 h..
#6 ring veterinär (gärna en som är med på färskfoder… annars blir det så träligt att behöva förklara varför man inte vill ge diet-torrfoder) för att rådfråga. Det kostar ju inget…
Du har väl sheltie? Dom har tyvärr lätt att gå upp i vikt… Samma sak med min stabyhoun, även vi minskar på mat och ger massor med motion så är hon fortfarande inte smal… Skulle också behöva lite tips om det finns :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Helt enkelt att hunden får för mycket energi mot hon gör av med.
Tyvärr är VoH oerhört fett och inte alla hundar klarar äta det utan att bli tjocka. Fri tillgång på märgben med märgen kvar i är en energibomb - så väck med all märg opch låt den vara kvar kanske på ett ben per månad.
Jag själv har gått ifrån VoH då jag tycker det är för fett pch får ge för liten giva = hungriga hundar och då har jag ändå hundar som är oerhört aktiva. Jag ger hellre foder med lite spannmål i och dom får lite i magen och ändå håller bra hull - men det är jag det
Körde en period hälften VoH och hälften Bravo för att få upp den animaliska delen lite, men ändå inte ha det så fett - men insåg det blev mycket bök och mina fungerar precis lika bra på Bravo eller Nordic. Eftersom jag mest ger torkat kött som godis samt köttben, så får dom ändå i sig mycket animalier, så jag oroar mig inte för det spannmål dom får i sig så länge dom mår bra.
#8 alla Sheltisar hari nte lätt att gå upp i vikt.. Min har snarare lätt att gå ner i vikt, och hon är 2.5 år.
Färskis innehåller ofta en hel del fett, alla hundar och raser har inte samma ämnesomsättning så det kan helt enkelt vara så att det inte passar din hund. Du bör absolut inte skära ner på mängden mat eftersom hon redan får lite mindre än vad hön egentligen behöver. Om hon rör på sig mycket är det ännu viktigare med kolhydrater i kosten. Ger du mindre dagsgiva av färskis så kommer hon få rätt mängd fett men inte rätt mängd kolhydrater och energi, som är livsviktiga eftersom hon rör sig och växer. Jag hade bytt foder, torris kanske skulle passa bättre.
#11 Hon äter inte torrfoder en längre period, därav att jag bytt till färskfoder, samt att hon inte utvecklades.
#11 Energi kommer från fett, protein och kolhydrater. Fett är mer energitätt, dvs du får Mer energi från mindre mängd fett, än från samma mängd kolhydrater.
Tillägg: Vill inte ge ett foder med spannmål.
#13 Fett kan omvandlas till energi, om man aktiverar insulinet. Det finns en diet som heter GI eller LCHF, som går ut på att äta mycket fett men inga kalorier.
#14 Välj då ett utan, eller med låg halt
kanske prova ett annat färskfoder? Jag kör jipotimas (med frystorkade grönsaker och laxolja som lite tillägg)
#15 Det där har du fått om bakfoten, men det är OT :)

Om du minskar så kraftigt är det stor chans att magen mår dåligt av det för att den kommer att gå tom! Minska lite och öka motskonen med många promnader på ca 30 min de funkar!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Ture äter mer än rekommenderat av VoH och han är ändå kastrerad. Dessutom har han fri tillgång på tuggben, får träningsgodis, och ibland när han har rört på sig extra mycket så får han ett mellanmål i form av något energirikt. Han är avmaskad men det verkar helt enkelt som att han har hög ämnesomsättning. Dock tycker jag att VoH:s portioner kan bli lite små (det tycker min matglada russel med) så jag brukar dryga ut den med rivna morötter. Detta kanske är något du kan prova. Jag vill inte heller ge spannmål, så jag förstår ditt dilemma.
#18 ja, nu tror jag det blivit något fel… får skylla på min trötthet :) Fast speciellt ot är det ju inte :)
Har inte VOH mindre fett. Enligt tabellerna för
Nordic så innehåller plus 21,34% fett
Bravo ca 21,5%
VoH 20%.
Jag har bara erfarenhet av Nordic och Bravo. Bravo fick han mera och större lass bajs av. Med nordic bajsar han 1-2gånger per dag små kottar fast väger 20kg.
Ska nu byta till voh då jag är trött på leverantören av nordic här, har beställt lax 3gånger och varje gång säger han att det är slut i fabriken. Jag ringde och kollade och de sa att dom har alltid lax hemma.
Ts vad hände när du provat Orijen? Testa annars acana, taste of the wild, carnia wolf eller nåt?
#23 Hon ratar Orijen, och taste of the wild, Acana är okej, men det är inget innehåll som jag vill ge min hund.
#24 Vad är det för fel på acana? Jag själv tycker innehållsförteckningen ser helt OK ut :)
Ibland kanske det är så att man måste välja något man helst inte vill ge egentligen för att hunden ska må bra, bättre med en smal och sund hund som äter foder som man skulle vilja ändra något litet i. Man måste tyvärr kompromissa ibland :)
#25 Det är typ 10 olika sorters växter i fodret. Däremot funderar jag på Standart, och jo jag komprimissar, men att ge ett foder min hund tar tre-fyra kulor av för att sedan gå i väg känns inte relevant för mig.
#26 Hade du testat acana? Standardt ska också vara bra :)
#27 Yes i provpåsar, hon tycker att de är "okej", ett okej foder är inte ett foder jag vill ge henne, då jag vet att inom 1 vecka kommer hon ha tröttnat på det - precis som hon gjorde med Orijen. Då åt hon det ur provpåsen när jag sedan köpte en stor påse så ratade hon fodret.. 7,5 kg.. hon åt cirka 2-3 kg..
Har du testat James wellbeloved? Har hört att det ska vara bra, har dock inte själv kikat på innehållsförteckningen så jag är inte helt säker :)
#28 aha :(
Kan det vara så att hon får för lite mat och att hon går upp i vikt av det för att hennes kropp gått in på svält?
Det fungerar så för människor (säkert inte för alla, men för många), men det kanske inte fungerar så för hundar?
MVH
Sofie
#31 Jag dubblade fodergivan med rek från en uppfödare då hon var så tanig i benstommen (?!) sen efter det blev hon som en smällkaramell, innan var hon väldigt fin i hullet 
#32 Aha okej. Fast benstommen blir väl inte kraftigare av mer mat?
Mer motion och så kanske riven morot i maten? för att dryga ut den..?
MVH
Sofie
För att få bättre benstomme är det träning som gäller, om du tycker det är viktigt. Hon borde inte ha 110 gram utan 90 gram Voh om hon ska väga 4,5 kilo :)
#33/34 Det var inte jag som sa det, utan en uppfödare.
#35 Jag sa inte att du sagt det? Du skrev ju att en uppfödare sagt det. Frågade bara om det är helt sant…
jag förstår varför du lyssnade på denne och testade.
MVH
Sofie