Tåg med valp?
Nu har jag bokat min lilla valp. Han ska hämtas i helgen och jag håller på att valpsäkra här hemma och var nys ner i förådet och tog upp alla hundleksaker som kan passa.
Men nu till frågan hur gör jag med tågresan. Jag hämtar voggen i GBG och kommer sen åka tåg till läggesta 2 byten ca 6 timmar eller så kommer jag att bli hämtad i Katrineholm eller Eskilstuna av sambon så att jag slipper åka tåg så långt.
Men valpen är ju bara 9 veckor då. Har liten bärtransportbur för min kattsom han får åka i och så kan han få sitta i mitt knä om han häldre vill vara framme.
Några tipps? Vad kan jag göra för att underlätta? Kommer jag få skämmas för att han kissar på sig på tåget?Kan jag göra något åt det?
och så allmänt försälag för den lilla valpens hemkomst =)

Ett tips är att ha tidningspapper på burbotten ifall han kissar och ha toa/hushålls papper med i packningen så du kan torka ifall det sker en olycka.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag åkte ju många timmar med min tös på tåg och buss då jag hämtade henne (från 15-20 ungefär) men hon var då 4 månader så hon var ju lite äldre.
Tror dock inte det är någon fara sålänge du är lugn och pratar mycket med henne. Kanske låta henne ha en leksak och/eller filt som hon har sin och familjens lukt i som kan inge lite lugn och trygghet under färden. Det brukar ju vara mycket liv och många olika lukter på tåg…
Sedan kan det väl vara lite olika. Vet inte om det rätta är att stänga in henne i en bur med en massa liv och rörelse runt om, men å andra sidan kanske det är mer tryggt än att ha henne öppet på ett tåg? Det kanske du kan rådfråga med uppfödaren/säljaren om?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det enda tips jag kan ge är att eftersom du har 2 byten om möjligt låta hunden gå i koppel, utanför transportburen mellan tågen, gärna nära buskar och rabatter.
samt att höra med tågpersonalen om det finns något längre stopp vid någon station där du och hunden kan smita ut någon minut.
Tack för snabba svar.
Ja vid varje byte lyfter jag ut honnom oh låter honnom gå själv så att ha kan få chans att sträcka på benen och kissa ute.
Transporburen jag har är ju en bärbar tygväska. (se bild)
SÅ den kommer vara rätt dålig mot kiss. men Tidningsapper och en handkuk kommer nog vara där i. Sen tar jag med mig en stor väska med en rejäl rulle hushållspapper. Och så kanske jag låter hunden kissa på tågolvet i värsta fall och torkar upp det. Jag åker ju i allafall djurvagenen.
Vatten kommer jag nog inte ge honom mycket av under resan risken är ju att han kissar av det.
Just nu sitter jag och funderar på namn, Dante kanske….
Vad för ras har du bestämt dig för?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det är en Maltes med 25% Chihuahua i. Det är de raser jag kollade på och samom ville ha Maltes men de vi hittade var väldigt dyra och han ville inte ha en dyr så vi letade runt och hittade denna lilla sötnos.
Okej :) har ni varit och hälsat på den innan?
Nej, det har vi inte. Detta vart en chansing då hunden bor utanför Göteborg, oh det är 6 timmar dit så 12 timmar tur och retur.
http://www.blocket.se/vi/38470309.htm
Dom vart besiktade idag utan några anmärkningar, äter roual canin puppy och har lärt sig kissa på tidning hemma. Vart ute lite men inte mycket eftersom att det varit kallt och man inte velat riskera deras hälsa innom dom blivit vaxinerade.
I vanliga fall söker jag och söker, min förra hund bokade jag innan den ens var född. Så detta är lite nytt för mig, att bara slänga mig in i det. Men det sak nog gå superbra 
#8 Vilken valp är eran på den första bilden på blocket annonsen?(:
// Hannah
En av dom med runt lngst bak. den till hennes vänster, vårat höger. Valpen kollar bort och har lite mer utstående öron. Så kan få lätt stående öron som vuxen.
Har ni namförslag så säg till. Det sak var lätt att säga och anorlunda. Dante, Tyre, milo, nano, Tasso (tass på finksa)Heckoter eller Hades Lennart fundera jag ochså på. Lite nördiga namn kanske men det är från låtar och filmer/ böcker vi gillar.
Galet söta!
Kan ju bara gratulera till tillskottet, o vad kul att du bestämt hund nu också! :)
Jag hade gjort följande, eftersom han är tidningstränad så skulle jag bunkrat upp ordentligt med tidningar och brett ut på vagngolvet (om han ska vara där) så att det inte blir olyckor på golvet. Ta med en extra plastpåse att förvara tidningarna om de blir pinkiga sen.
Jag tycker han ska heta Tyre eller Ture! Det ser ut att passa perfekt!
Jag tycker Malte! :)
Linus? Ludvig? Truls?
#16 Maltesern Malte låter ju jättecoolt ju!
Tulte :)
Annars Walter! Jättegulligt tycker jag. När jag fick Ture valde jag mellan Walter, Malte, Eskil och Theo. Men tillslut fick det bli Ture, eftersom han är född fredag den 13e.
Jag har åket en del tåg med min hund. X2000 brukar ha en halv vagn, en del andra tåg har bara en kupé. Ibland är det jättelugnt, ibland kaos. Förbered dig på det värsta så blir du förhoppningsvis positivt överaskad ;)
Han är ju rätt liten så det blir ju inga jättepölar. Kanske är bäst att ha något under buren också om den står i ett säte så att det inte rinner igenom. Med en så liten valp som inte har varit ute så mycket hade jag funderat på att boka en egen plats åt valpen, så att ni får två säten för er själva. Nu har jag ingen tågresa inplanerad, men det finns säkert fler burudsa unghundar än min som kollar om grannen vill leka varannan minut eller så ;)
Han ser ut som en liten Truls tycker jag :)
Jag åkte 5 timmar och utan bur när jag hämtade min ena tik när hon var 9 veckor. Gick finfint och hon kissade inte ens under vägen - hon sov i mitt knä. Enda gångerna hon kikade runt lite, var när vi bytte tåg - men kissa ute ville hon inte då det var konstiga tåg mm överallt.
Vaknade lagom pigg när vi klev av hemma och kissade i trädgården
Jag åkte danmarksbåten mellan Göteborg och fredrikshavn när jag hämtade min lilla hund. Det var den seega båten som tar hur lång tid som helst (tror det är 5 timar?). Hon sov mest, hade ju inte någon chans att gå av och rasta henne precis. Hon låg på mina kläder eller i min famn och var som fastklistrad. Charmade alla på båten, och fick gå lite då jag skulle köpa mat och bära brickan till vår plats. Men helst var hos i min famn. En tjej som jobbade på båten gick förbi oss bara för att få hälsa på lilla hunden 
När jag åkt tåg med hundarna har det vart lugnt, men jag har haft lilla i hennes transportbur, hon har ju vart uppe lite i knät men vill snabbt ner igen. Har inte stött på några busiga unghundar, mest andra lugna och trygga hundar som inte brytt sig om andra hundar.
Lycka till med lilla söta hunden 
MVH
Sofie
#8 Okej, den sträckan skulle jag själv lugnt kunna åka för att hälsa på en valp. Är ju en riktig chansning när man inte träffat valpen och uppfödaren innan. Men hoppas det blir bra :)
#25 Haha låter som hon charmade alla =)
Har satt sambon att kolla tåg till oss. Vet inte om han följer med eller om jag åker själv. Men det brukar ju funka med en ljudbok i öronen. = )
Får se vad valpen tycker om resan. Sitter och funderapå namn just nu Det är jättesvårt.
Grimm, Nano Gordon,Steven Edgar, Leeroy, Dante, wiggo, Spike och Hektor är några av de namn jag funderat på.
#25 Det gjorde hon :) Många som skulle klappa och fråga massor. jag hade ju ingen anledning till å stressa så kunde svara på samma frågor femtioelva gånger..
En vacker dag får hon följa med tillbaka till Danmark, på semester eller så. Jag har åkt själv, både till Danmak, till stockhom och till Nässjö/Jönköping med hund. Bökigt om det är mycket packning med men annars har det inte vart några problem. Helt själv är man ju inte
Och det har ofta vart någon hundmänniska eller så som jag pratat med. Okända människor som jag säkert aldrig träffar igen, men trevligt sällskap för studen.
Edgar va ju underbart 
MVH
Sofie
Måste säga att de flesta hundar jag gått förbi eller klivit över på tågen har varit väldigt lugna och snälla. Visserligen har väl någon rest på sig nyfiket men när matte eller husse bett sina älsklingar att hålla sig på sin plats har de typ sjunkit ner på golvet igen. Skällt har ingen gjort, än i alla fall. 
Min schäfer låg i mittgången när vi åkte upp till stockholm i december. Vi hade plats precis vid toaletten och på vägen till bistron.. Efter ett tag så tröttnade jag på att hela tiden flytta henne åt sidan la hon sig ner och folket fick kliva över henne med kaffe och fika istället. Ingen av mina två hundar bryr sig om skällande hundar, det ser ut som om dom tycker det är jobbigt istället och suckar ofta innan de lägger sig ner och vilar. xD
MVH
Sofie
#30 vilken härlig stil = )suckar över de andra hundarna
Jag har bokat biljätter lyckades få tag på Diräkt tåg och blr hämtad med bli en bit så det blir 3 timmar upp med tåg och där hämtar sambon oss så vi kan ta en paous och rasta. Såg till att få hundtilåten vagn på hemresan. =)
Edgar tycker jag om ochså som Edgar allan Poe =)
#31 Ja, schäfern visar tydligt att hon tycker vissa hundar är jobbigt när dom skäller. Händer att hon blänger på hundarna, på deras matte/husse och på mig för att tydligt visa att "Jag vill inte vara här när den hunden är här" sedan suckar hon och kopplar bort allt utom sin matte. Blängandet är något som jag kan inbillat mig, men suckandet är tydligt. Hon är själv en tystlåten hund, skäller inte i onödan. 
Åker du med tåg upp själv och får sällskap hem av både hund och sambo? (Hängde inte med riktigt) Hundtillåten plats är ett måste om hunden är med 
MVH
Sofie
Haha jag ska åka tåget ner förn södertälje till gäteborg. Sen tar jag tåget tillbaka hem och då hämtar han upp mig i södertälje. sen tar vi eventuellt en svång till djurmagazinet innan vi åker hem och köper lite saker till valpen. typ mat och kanske några bättre leksaker. Allt jag har hemma visade sig vara stora saker för min Schäfervalp jag hadde eller kattleksaker.
Några bra tipps på saker att köpa till honnom?
#33 då hänger jag med :)
Laminex leksaker håller bättre än "vanliga" leksaker.
Mjuka leksaker kan du köpa på Ikea, bollar och så. Finns ju på barnavdelningen 
MVH
Sofie
#34 läste då änger jag med och funderade ska du med mig och hämta hunden, vad har jag missat. Hahah vad seg jag måste vara i dag.
Ikea är superbra finns mycket bra där att köpa. Men tills dess får det bli djurafären, behöver endå köpa hundmaten och eventuellt nytt halsband och koppel så en del leksaker kommer nog slinka med 
#35 Hahaha, hämta hund får du och din sambo göra. Jag har redan två hundar 
Jag brukar låta hundarna välja leksaker när dom är med i en djuraffär. Hittar dom någon leksak som dom tycker är jätte rolig att leka med så brukar dom få den.
Kampknutar och sånt kan ju vara bra att köpa, så har lille valpen något att gnaga på när tänderna kommer.
MVH
Sofie
Ja Har två såna där rep med krovar på ÖB grejer tror jag. Och så har jag en repnutsboll ett reknutsben. Men de var köpta till min Schäfer valp så dom kan ju vara påtik för stora för valpen. Men de finns iallafall hemma lite att tugga på =)
Men osm du säger att den får välja själv låter suerbra =) Dom brukar alltid gulla lite med valpen och ge den lite hundgodis när man går till djurafären. Jättebra valpträning =)
#37 Det kan vara för stort nu när valpen är såpass liten men min lilla hund (tibetansk spaniel) springer runt med leksaker som är tänkte till schäfern. ser helknäppt ut men hon lyckas. Men så tror hon ju att hon är en stor hund också..
har även köpt kattleksaker till lillan, bollar som är av gummi typ och som studsar. Hunden gillar verkligen att jaga dom, speciellt när dom studsar, hehe.
MVH
Sofie