Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2442 ggr
dragonstar
0

Tjepa öron?

Jag satt och funderade på detta med att tejpa öron. Det gör man ju på Chineser.

Funkar det på andra raser med? Jag får hem en Maltes Chihuahua vapl i hälgen och funderar på om man kan tejpa öronen på honom så att dom blier mer ståndsöron?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta är inte min hund men det är ju en blandras av samma två raser.

dragonstar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och så en bild på min lilla gobit. Jag har inte sätt honom i värkligheten men han har mer utståande öron en sin ena bror vilket tyder på att det kan ställa sig upp vid högra older.

Mysisa
0

Det kan man nog säkert göra. Men eftersom vavvan har ståndöron naturligt så kan det kanske räcka med att hålla öronen kortklippta så kan dom eventuellt ställa sig själva.

Varför vill du ha stånd öron på hunden? Tejpning kan vara obehagligt för hunden om man inte vet exakt hur man ska göra. Du kan ju iaf inte ställa ut hunden eftersom det är en blandras, är det etstetiska verkligen så viktigt?

minavitas.wix.com/kennel

thilda-
0

klart du kan tejpa öronen om du vill att dom ska ställa sig (OM, dom inte gör det av sig självt..)

dragonstar
0

Det är mest nyfikenhet men jag gillar ståndsöron mer en liggande och sambon har velat ha West hilandar terrier men vi valde bort den rasen eftersom att den är lite mer krävnade och inte lika mycket kän sällskapshund som maltes. och ja jag behöver en enkel ras.

dragonstar
1

Finns väll fler saker ma nkan göra mins att på scäfrar maserar ma noch smörjer med något( vet inte vad) för att stimulera öronen så at dom ställer sig upp.

Mysisa
0

Det kan som sagt räcka med att du håller öronen nerrakade eftersom chihuahuan har ståndöron naturligt. Att massera kan ju inte vara dåligt det heller. Är öronen för tunga så kommer dom falla ner oavsett hur mycket du tejpar iaf, så oavsett om du tejpar eller inte så måste du raka öronen om du vill att dom ska stå upp. Testa att bara raka och masera ett tag o se vad som händer

minavitas.wix.com/kennel

dragonstar
0

När jag rakar. Ska jag alltså raka med vnalig engongsrakhyvel typ eller kan det räcka med att flippa av pällsen så nära huden som möjligt?

Mysisa
0

Jag tror inte du ska använda hyvel iaf.

Men jag vet inte om man ska använda trimmer eller sax. Är inte så stort fan av långhåriga hundar och pälsskötsel så jag kan faktiskt inte svara på den frågan. Jag TROR att min syster rakade öronen på sina kineser men är inte helt 100 på det

minavitas.wix.com/kennel

dragonstar
0

Ja jag ska kolla runt lite, måste ju köpa en triFlörtmmer och kanse kan låna sambons gammla rakaparat om itne hunden får hjärtsnörp av ljudet.

Rafflan
0

Tycker nog inte du ska raka öronen direkt då det kan bli en ganska skrämmande upplevelse för en valp som nylige flyttat :/

dragonstar
0

# 11 nä väntar minst en vecka så att den hinner lära känna mig lite. Kanske om 2-4 vekor.

Rafflan
0

2-4 lätt som en bra plan :)

träna då valpen vid ljudet och även vid hantering av öronen :)