Svårt läge
Träffade idag en tjej när jag var ute och gick med hunden och vi började prata, hon hade en till hund hemma som hon hade endel problem med och jag kunde inte komma på några riktigt bra tips till henne…
Hon hade en fd grovt vanvårdad hund, som var livrädd för människor, hennes plan var helt enkelt låt den vara och vänja sig i sinom tid, men den gör inge framsteg efter 3 månader, den bara ligger på sin plats och rör sig inte mer än när den går ut, den gillar inte att dem tar på den, då kryper hunden ihop, och den vill inte ha kontackt med dem.
Min första tanke var hacka grill korv i små små bitar (åt endast det som godis) och sen sätta sig på golvet och ge 10 såna bitar ur handen och allt eftersom flytta längra och längra bort så hunden får börja gå till henne och lär sig att iaf komma till henne. Dock är väl frågan om det kommer funka och hur bra magen kommer må…
Nyfiken, ingen här som har några tips eller tankar? :)
Jag skulle göra ungefär så sm du beskriver. Uppmuntra alla fösök till kontakt som hunden gör genom att ge den något gott. Dessutom vara väldigt noga med att vara lugn och sansad i hundens närvaro både gentemot hunden men även överlag eftersom hundar är fantastiska på att läsa av våra känslolägen. Dvs att om man är arg eller irriterad eller stressad - undvik kontakt med en rädd hund eftersom de känner av de känslorna väldigt tydligt men inte lika enkelt kan avgöra vem känslorna är riktade emot. Även vara väldigt noga med att använda mjuka metoder med hunden, dvs. ingen dominans eller hårda tag eller hög röst någonsin. Allt sådant kommer at leda till ett bakslag. Däremot skulle jag rekommendera att prata myckt med hunden med en lugn röst även om man inte har närkontakt.
Sätt inga krav på hunden och förvänta inga enorma framsteg. Kräv inte att hunden ska komma nära för att få belöning, försöker den ta kontakt på allra minsta vis, kasta belöningen åt hunden (försiktigt så den inte blir rädd såklart).
Man kan använda sig av leverpastej på tub eller liknande för att ge en belöning som gör att hunden är "tvungen" att hålla sig nära om den vill ha - men hunden ska alltid ha möjlighet att dra sig undan. Och det är inte säkert att hunden frivilligt kommer att våga sig fram för att äta.
Eftersom de går ut med hunden lyckas de uppenbarligen få på den koppel, perfekt läge att muta med något ur tub - för att öka den positiva associationen till närkontakt. Mycket beröm, lugna rörelser och gott godis samt en stor laddning tålamod och lugn är min rekommendation.
Jo det var det tips jag gav henne, men började boll med ideerna för fler tips ifall jag kanske möter henne igen ;)
Men jag tror också på att lära hunden att det är kul att komma till mig, med korvbitar så kan jag ju välja att kasta den till hunden om den inte vågar gå hela vägen :)
Jag kan inte säga att jag har jättemycket erfarenhet utav skygga hundar, men jag känner lite spontant att försöka muta en hund med så hög grad utav osäkerhet kanske kan bli svårt.
Dels därför att om hunden verkligen är fullständigt livrädd för människor så kommer han inte att äta, hundar som är så skräckslagna stänger ned och blir relativt okontaktbara.
Men jag har ju inte träffat hunden så jag vet ju inte, han kanske inte är så illa däran.
Jag hade nog satsat på motion och kontakt övningar för att vinna tillit.
Lycka till:0) det är tur det finns människor som bryr sig om de trasiga djuren.
#3 hur skulle det ens gå att köra konstack övningar om den inte ens skulle våga ta godis från handen? då borde den ju verkligen inte våga titta på en för att få den godisen?
Jag har som sagt inte träffat hunden, så det var bara förslag i all vänlighet.
Men jag tror på tillit vunnen genom motion, hade nog börjat med att om det var möjligt gå ut med hunden i flera timmar. Att umgås med hunden utan att ge den möjlighet att fly undan, där ni sitter ihop med ett koppel.
Förhoppningsvis så kommer hunden att börja känna samhörighet med tjejen.
Men som sagt var, detta är bara som jag hade gjort. Är ju ingen universallösning.
MVH
#5 nej är ju omöjligt att säga innan man sett hunden, och testat lite och sett hur den reagerar. Men tyckte bara det verkade så jobbigt för henne att inte känna att hon riktigt kom någon vart trots att hon försökte att bara låta hunden flyta med i vardagen och inte göra någon grej av det :/
Hur beter sig hunden när den ska kopplas för att gå ut? Hur beter den sig utomhus med koppel på?
#7 det vet jag ju inte då jag bara träffa tjejen lite snabbt, men hon hade inte med sig den rädda hunden just då pga att den tycker det är jobbigt med människor och sånt ute, ute i sig var okej. När hon kopplade på den var hon dock tvungen att ta upp den på ett bord annars la den sig platt eller försökte smita iväg.
Så svårt att bedöma så man inte sett den men lätt som om den var rädd för henne när hon koppla på och henne + människor + bilar/cyklar, osv ute :/
#8 Lyfta upp hunden på ett bord, för att koppla den? Känns som lite tokig strategi … men som du säger… svårt att bedöma såhär i tredje hand, när inte ens Du själv vet riktigt hur hunden är.
Jag hade någ satt big brevid den med ryggen imot o låtit den känna lite mer trygghet genom bara vara med. Sen belönat den med små bitar med gott efter det. väldigt svårt är det. Tycker inte hon ska ställa den på et bord där den är totalt osäker kan jag tycka. Ofta ogillar hundar stå på bord om de inte är vana vid det.
#9-#10 jo men är hunden så att den flyr undan om hon har den på golvet är det väl värre att tvångs hålla den och samtidigt sätta på halsbandet än att ta upp den på boldet där den är still?
*tänker mig senariot att hunden vill fly till varje pris*
#11 Låter helt absurt i mina öron, men då man inte vet säkert hur det egentligen ser ut så är det ju svårt, men för att få upp hunden på ett bord, måste den ju åxå fångas, hållas i och dessutom lyftas upp
Kan bara spontant tänka att om hunden är så rädd efter tre månader, att den till varje pris vill fly… så känns det osäkert om hundens framtid med människan.
#12 mm, frågan är du kanske hur länge man ska hålla på och ge den en chans igentligen :/