Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3823 ggr
IdaBabe
1

När/om era hundar matstrejkar?

Mina hundar kommer ibland in i perioder där dom inte vill äta någonting alls. Vi blandar då ibland ner hundkött, ibland blötlägger vi det, och ibland blandar vi ner lite leverpastej osv. Alla går på royal canin hundfoder, varav den ena går på valpfoder just nu.

Jag tänkte mest fråga vad ni gör för att få era hundar att äta när/om dom matstrejkar lite? Tungan ute Är nyfiken på vad andra gör som man kanske kan testa och se om de funkar på mina :)

Fridaaaa
0

Vår hund är sådan lite tag i löpet och även på sommaren (hon blir så lätt varm).
Brukar blanda i lite mjukmat då,eller hälla på t.ex lite buljong eller liknande, men inte varje dag, för då kanske hon vill ha det varje dag för att vilja äta ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ahlbergaren
3

Har inte så stor erfarenhet av hundar som matstrejkar, men jag skulle aldrig börja blanda ner "godsaker" i fodret för att få det mer intressant. Äter inte hunden så får den vara utan… Dom svälter inte sig själva.

Jag tycker inte att man ska hålla på och blanda ner grejer och byta foder hela tiden.

Noa-Nisse
1

Har aldrig varit med om att Klenod matvägrar. Hon äter alltid upp all mat som hamnar på hennes tallrik. Även när hon har varit sjukt har hon ätit upp all mat. Hade hon vägrat så hade jag blivit vääldigt orolig :S så då hade jag kontaktat veterinären direkt.

Om jag hade haft en matvägrande hund hade jag nog gjort så att jag erbjudit maten och om han/hon inte ätit upp så hade jag tagit bort maten till nästa utfodring. Då lär sig han/hon tillslut att äta när maten serveras. Precis som med barn.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Michaela-N
0

Jag gör ingeting, om man gör det blir han bara mer kräsen

[Tess86]
0

Vi brukar göra lite aktivering med maten om Skade är dålig på att äta men egentligen äter hon av sig själv om man bara väntar, vi gör mest lite aktivering med maten för skojs skull. Ibland kan Skade hoppa över något mål mat men då äter hon igen till kvällen. Hon äter aldrig om hon inte har fått aktiveras/träna först. Om vi bara tar en kort runda på morgonen och sedan tränar på förmiddagen så äter hon inte förrän efter förmiddagsträningen. Så fysisk träning är ett tips för att få hunden att äta!

Om Skade måste äta innan aktivitet, t.ex. om hon ska jaga på dagen och inte äter "frukost" förrän hon har fått aktiveras så ger vi godare mat då, blötmat. Man kan inte skicka ut en hund på jakt utan mat i magen och man kan ju heller inte köra slut på hunden för att den ska äta och sedan skicka ut den på jakt.

Jenna_Nord
0

Ibland kommer min ena hund som äter royal in i perioder där hon inte äter ordentligt. De kan bli att hon låter bli frukosten och sen bara äter kvällsmaten några dagar i streck. Men jag brukar inte låta de hålla på så länge, för hon tappar jätte lätt i vikt.
Så här hemma blir det ibland lite matrester på maten, några brödbitar nerblandade eller lite frukt ibland. De brukar vara de jag har hemma :) Och ibland får dom lite extra gott när dom har ätit upp sin mat som "belöning" ;) Lite a-fil ovanpå fodret är heller inte så dumt. De ska vara bra för små magar (självklart i lagom mängd).

För att öka chansen för att hon äter upp brukar jag alltid se till att gå en liten promenad/aktivering precis före frukosten och kvällsmat. Då är dom på bra humör och blir ofta lite extra sugna på mat. Ifall jag är på dåligt humör eller har "bråkat" med Tyra innan maten så äter hon inte, så måste se till att hålla humöret uppe. Iaf tills dom ätit upp xD

Mvh Jenna

pavor-nocturnus
0

Då vår vovve är en knasig filur växlar han mellan att vara världens hungrigaste hund ever (försöker han få oss till att tro, buset) till att inte äta. Brukar gå bra om man blandar med vatten, lägger i en sån där boll som han får putta ut det ifrån eller helt sonika hälla ut maten på golvet :p

[Tess86]
0

Lägga maten i boll eller hälla ut det på golvet funkar bra för vår hund också, eller så häller vi ner maten i hennes leklåda så att hon får gräva runt bland leksakerna för att få upp den.