Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 12517 ggr
Valpar
2

Vinternos?

Tänkte fråga här inne också för att se om jag får annorlunda svarGlad

Jag har tittat runt lite på golden retriver och märkt att vissa hundar har blekare nosar medan andra har helt kolsvarta. Vad jag har fått höra är att vissa hundar får vinternos, alltså att nosen bleknar under vintern men att den svartnar igen lagom till sommaren. Jag har googlat lite och då verkar det finnas vissa goldens som inte får tillbaka sin svarta nos efter vintern medan vissa får tillbaka sin. Sen finns det ju vissa som har svart nos året om.

Är det något genetiskt som ger vinternos? Eller får man bara hålla tumamrna att just din valp inte utvecklar en blek nos, om du nu vill ha en svart nosig golden?Glad

Michaela-N
0

Min bästa väns golden har fått blekare nos under intern :)

Mischa
0

Eftersom det finns hundar med dåligt pigmenterade nosar speciellt hos dom ljusa individerna inom retrieverraserna så finns det inget att göra åt saken, vinternos beror ju på solbrist (korta dagar) och så återfår dom sin pigmentering till sommaren igen..samt dom hundar som är välpigmenterade som har sina svarta näsor året om.

Sen finns det skrönor(?) om "billiga" importerade keramikskålar kan få kemiska utfällningar i glasyren som påverkar pigmentbortfall på nosen…men jag har ingen aning om hur vidare det är sant eller ej.

≧◔◡◔≦

Valpar
1

#2 så om man vill ha en hund med svart nos så ska man se till att mamman och pappan till valpen har bra pigment? Glad

Mischa
0

Det är rimligtvis en bra utgång om det nu är en prioritering.

Min uppfattning är att jag inte sett det lika vanligt med pigmentfattig nos på goldens som är mörkare "röd"/guld än på dom som är närmast creme/vita, men det förekommer ju såklart där med.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

En fråga är svarta nosar viktigt på golden? Ser en del med brunare/plommonfärgade eller vad man nu ska kalla färgen för ;)

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi köpte våran golden sa uppfödaren att hennes nos antagligen skulle mörkna igen, hon var då 1,5 år men vi har en liten bleknosing fortfarande Flört

- Mvh Emma

Valpar
0

#5 För mig personligen är det inte något vidare viktigtGlad Men det är ju intressant att veta om det spelar roll om man ställer ut hunden? Någon som vet om vinternos ses som en nackdel?

#6 Underbar bild! Skrattande