Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7612 ggr
amela87
0

Bluemerle?

Tycker att färgen bluemerle är så himla fin.
Och undrar i vilka hundraser den färgen förkommer? Glad

Bidra gärna med bild.

DeniceP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Collie, Australian Shepherd, Tax bland annat Glad Helt klart min favoritfärg Kyss

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

amela87
0

#1 åh så fin! ♥

DeniceP
1

Väldigt! Man är ju inte utställningsproffs för inget hälsar hon! Flört

Det förekommer även hos Chihuahua, trots att det inte är en godkänd färg Glad

Michaela-N
0

…sheltie, border collie, Chihuahua, pomeranian…

DeniceP
0

Va? Finns det hos BC och pom också? Aldrig sett Förvånad

Michaela-N
0

Ronja06 (??) har en s

Michaela-N
0

ådan bc. Pomeranian vet jag inte säkert, men jag tror mig ha sett en merlerad pom för ett tag sen. Google kanske kan hjälpa till :)

[Surina]
0

Det finns en uppföddare som är reggade i SKK som föder upp blue mele pomar och andra sällsynta färger :P

DeniceP
0

#6 Men vilken SKÖNHET! Det hade jag verkligen ingen aning om! Kyss

Noa-Nisse
0

Finns hos grand danois också fast den är inte godkänd. #6, men :O det var nog den vackraste pomeranian jag har sett! Visste inte heller att det fanns i den färgen!

Medarbetare på Hundar.ifokus

DeniceP
0

Bjuder på en Chihuahua också! Modern till min lilla skönhet Glad

Michaela-N
0

Beauceron, Welsh corgi, bergmasco, dunkerstöcare och Pyreneisk vallhund

Loveradio
0

Tycker också om den färgen. Speciellt på Shetland Sheepdog :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cassii
0

(Inte läst tidigare)

Aussie, sheltie, face rase, BC, corgi, Tax, Chihuahua, pom, cattledog, LH/KH collie är de jag vet..

LinaK
0

Border collie, blue merle Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Chief igen

[Forest]
0

16 åh din gammla hund jätte fin var han :)

LinaK
0

#18 Ja det var en mycket fin hund Glad både till utseende och psyke!

Lunaliahundar
0

Jättesnyggt, men Merle är en defekt (och JA, även i enkel upplaga):

http://test.skk.se/wh/pdf/SLU/S262_A_Eriksson.pdf

Ixectrona
0

Här har vi fjantiga Mimas, blue merle (Shetland Sheepdog).

Ixectrona
0

Liten Mimas.

Mysisa
0

Prazsky krysarik finns också.

Men vill du ha en sån lär du få vänta ett tag då det inte finns några planer på att ta en kull än vad jag vet på de tre som finns i Sverige, om du inte är beredd att importera från tjeckien. men finns inte så många där heller.

minavitas.wix.com/kennel

Cassii
4

Precis som #20 skriver så är blue merle en defekt, på den svarta grundfärgen. Färgen är egentligen svart grundfärg + tantecken. Men det finns även bi blue, dvs. svartgrundfärg som det sedan blivit en defekt på. Då det inte är några tan tecken i bi blue. Får inte heller glömma bort att säga att man inte får avla merle - merle, då det blir defekter som gör att ögonen kan vara utanpå, hunden föds blind osv. vad jag har lärt mig får man endast para (iaf inom sheltie, collie) merle med trf/sv. För jag antar inom Prazsky krysarik så får man endast avla merle med svart och tan, inte med choklad och tan, kan visserligen ha fel. Men inom sheltie/collie så syns inte merle ifall man parar med sobel, då sobel är en dominant färg. Kan inte så mycket om färgerna hos de andra raserna, vet att man inte ska para merle - merle, oavsett ras iaf. Tycker det är synd att man avlar på merle, då det endast är för utseendets skull, det är ju trots allt en defekt och ingen defekt bör ju uppmuntras att avlas på.

Mysisa
0

Hos PK är färgen så pass ny så de regler som finns är underuppbyggnad, merle-merle avråds, merle-gul och merle-röd avkommor besätts med avelsförbud. Hittils har det inte tagits fram någon merle kull i sverige.

Jag har sett från en tjeckisk sida att man har gjort merle-choklad parningar, så jag tror att det är ok. Däremot har jag inte sett nån merle-blå parning, men inte heller sett några rekomendationer om det. Jag har för mig att merle och blå är en liknande mutation på en svart grundfärg så det borde ju isf vara lika fel att göra en merle-blå parning som en merle-merle eller blå-blå parning.

minavitas.wix.com/kennel

Michaela-N
2

Merle är ingen defekt i sig, så vitt jag vet. Det är en mutation precis som de andra färgerna. Däremot för den defekter med sig.

[Malin3033]
4

#26 Jag hänger inte med på ditt resonemang..

"Merle är ingen defekt" - "Däremot för den defekter med sig", för mig innebär det att merle ÄR en defekt, eftersom den för defekter med sig.

fayefaye
0

Fast ska man vara sån så finns det ju väldigt mycket i rashundar som är defekter från början. Alla avvikelser från "urhunden" är väl en defekt eller mutation. Typ hängande ögon, korta ben, krullsvans, vit färg, lång päls, kort nos osv osv…

Michaela-N
1

#27 Merle är en mutation. Det tror jag vem som helst kan hålla med om. Merle är en teckning. Den gör inget mer än att vara en teckning. 

DÄREMOT. Så bär den med sig defekter och skador på djuret som bär på den. Jag är inte alls insatt i vad dessa defekter/missbildningar/skador är, men jag vet att mikroftalmi är en av dem.

Alltså - själva teckningen är ingen defekt. Det är en helt vanlig teckning. Men som med andra färger eller teckningar så för den tyvärr skador med sig som inte eller sällan dyker upp hos djur med annan färg, dvs. med annat anlag.

lunaliahund
2

Fast Merle är inte en färg.

Merle är en defekt som i sin tur påverkar bla hundens färg

Det är skrämmande om vi försöker få det till något annat, även om jag har förståelse för att en kan fastna för det estetiska.

Michaela-N
1

För er som kan tyska (haha) så hittade jag en väldigt bra sida som förklarar riktigt bra. Vet inte om det finns en motsvarighet på svenska så fler kan läsa kanske?

http://de.wikipedia.org/wiki/Merle-Faktor

toodiloo
0

13: Blue merle förekommer och är godkänd hos welsh corgi cardigan, inte welsh corgi pembroke.

Michaela-N
0

#32…..? Jag har inte skrivit pembroke?

KvirrZ
0

#33 Du skrev bara welsh corgi, hon förtydligade nog bara Glad

- Mvh Emma

Ronja06
0

#7: Stämmer mycket väl att jag har en blue merle Border Collie. (reggad i SKK, efter vallande föräldrar. Något som många inte tror när de ser honom första gången. BLM BC är rätt så ovanligt i Sverige) ;-)

Yim är en härlig krabat med mycket krut i. Fantastisk att arbeta med, social, fin i vallningen, härlig on-off knapp. Ja, han är för mig hela paketet och den bästa BC jag hade kunnat få tror jag!

Vet att det varit prat om att lägga avelsförbud på merle? Hörde detta från en sheltieuppfödare i min närhet. Någon som vet något?

När jag skaffade Yim visste jag inte så mycket om färgen i sig, nu i efterhand hade jag nog aldrig köpt en merle. Dock ångrar jag inte Yim för fem öre. (som sagt är han för mig hela paketet. SNYGG är han också *ler*) Glad

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Ännu en till på min blå pärla!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Som puppy!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Herregud vad söt han var (och är) i mina ögon. *ögongodis*

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
3

Håller helt med #30, lura inte er själva genom att påstå att merle inte är en defekt, för den är det.

[Lostmybrain]
0

Merle är väl ingen färg i sig? :/ utan en defekt utav den svarta genen?

Har själv en blm sheltie :)

Vovvie94
0

#36,37,38 va fin han var! vilken kennel kommer han ifrån?^^

Skulle gissa att många tror att han är aussie ;)

bara en fråga; varför å¨ngrar du färgen? är han döv, vilket är vanligt?

[Ebfotograf]
0

Visst är Merle färgerna defekta och färger som har avlats fram genom många olika generationer och önskas till fler och fler raser men som förstörs av det. 

Skulle absolut och kommer att köpa en merle hund i vår. De flesta merle Aussies är inte defekta, har inte stött på någon defekt ännu efter många 100 hundar.

Cassii
1

Merle är inte en färg utan det är en defekt. Det är en felfärgad hund, det är en defekt på färgen black and tan med vit, färgen är en defekt och om man dubblar två defekta färger så får man en defekt hund. Där hunden kan vara blind osvosv.. Jag tycker inte att man ska avla vidare på defektekter och det spelar mig ingen roll hur stor eller liten defekten är.

Michaela-N
0

#43 det är en teckning, som kan i vissa fall ge defekter på det bärande djuret!

Cassii
0

#44 Det är inte en teckning, det är en defekt.

Michaela-N
0

#45 I så fall lika mycket defekt som färgerna, sobel och trf

Cassii
0

#46 Nej, det är som att du påstår att om man parar sobel - sobel så får man en defekt hund o så är inte fallet. En merle hund är en defekt på svart and tan, hur påstår du annars att färgen har uppkommit? Det är en defekt på svart grundfärg.

Michaela-N
1

Okej. Så här ligger det till (blev så jäkla krångligt…) Merle är en gen. En helt vanlig, muterad gen. Det är även en defekt gen. Men defekta och muterade gener består vi av. Och det finns hur många sådana som helst. Dessa gör ingen skada. Men merle-genen visar sig genom pälsfärgen. Man kan se på en hund att den bär på genen. (eller ja, ibland blir den osynlig också) Trefärgat är också en gen. Likaså sobel. Båda de är säkert muterade, det kan jag inte säkerställa dock. Men liksom andra gener kan de i homozygot bärande (dubbel upplaga av genen, merle + merle) orsaka defekter hos djuret. (Har ingenting med att göra att genen är defekt!). Bla. mikroftalmi som jag nämnt tidigare. Jag kan referera till hamstergenetik, vilket jag är lika insatt i. Satin + satin är letalt och skadligt för avkomman. Satin är likt merle ett muterat anlag som bärs över en annan färg. Men själva satin är ingen defekt, och den påverkar inte det berörda djuret mer än glansig päls i heterozygot upplaga.

Michaela-N
0

^ vilket besserwisserinlägg alltså… ;)

Ronja06
0

#41: Yim är från kennel MyTrustedFriend i Norge!

Jag ångrar som sagt inte Yim överhuvudtaget! Han är allt och lite till! Har inga defekter vad jag märker av. Kärnfrisk, världens lyckligaste pojke!

DOCK så är jag inte för avel av defekta gener. Inte för avel som kan komma att innebära att hunden i sig kan få problem. Iom all den forskning som jag läst, så är jag övertygad om att merle inte är en bra eller sund, låt oss kalla det, färg. Även om den är otroligt vacker i mina ögon! Den vackraste "färgen" en hund kan ha!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Kan även tillägga att jag inte märker några problem med Yim. MEN, jag diskuterade för bara någon dag sedan detta om merleavel med en nära vän. (och uppfödare) Hennes ena sheltie, av färgen blue merle, uppvisar flera av de symptom som beskrivs här:

http://valporama.wordpress.com/2011/02/14/merlefarg-hos-hund-borde-vi-oroa-oss/

Denna hund är dock veterinärundersökt ua. Men i vardagen tycks hunden vara mycket speciell. Om det handlar om färgen är väll svårt att säga dock. Eller om det är av andra orsaker. Tycker dock det är ett intressant sammanträffande.

Mvh Emelie Förlägen

[Lostmybrain]
1

Nu har jag läst på ^^

Merle är inte färg! Utan ett mönster orsakat av mutation i arvsmassan. Vid celldelningen har en avläsning skett fel. Och har felen uppkommit i en könscell kan den föras vidare till avkomman som denna gen, och den är dominant. Och den blir synlig på den svarta grundfärgsgenen. En sobel kan bära genen men sobel är dominant. Därför parar man inte merle-sobel, för  att sobel kan gömma merle genen.

Ussh fanns mycket mer som jag inte orkade läsa :P Det är dock källa från skk.

[Forest]
0

35-38 -WOW vilken goding o vilka härliga kort du tagit på honom oxå Kyss Otroligt vacker hund.

40 otroligt söt Kyss

toodiloo
0

33: nej, men "welsh corgi" är inte en ras. Det finns två raser, och blue merle är inte godkänt hos den ena. Du skrev att den förekom bland welsh corgi, och det stämmer inte. Endast hos welsh corgi cardigan finns den..

Cassii
0

Kan inte annat än att hålla med #50, #51 och #52.

ryttarensofia
0

#23 Gud vilken cool hund! :)

#36 Åååh, jag har alltid varit förälskad i vallhundar :) Din ser väldigt mycket ut som en Australian Shepherd, som är en av mina favoritraser!! :) Hur gullig som helst, och en väldigt bra bild det blev! :)

Kraam från Ryttarensofia!

[Cras]
0

vet att hos cardigan så rekommenderar man att inte para färgen röd med bluemerle då det ger hundar med 'ful' red merle teckning (red merle inte godkänt hos cardigan), nu när ja googlat så hittade ja en artikel om att para en riktig röd card med en blue merle ger en röd hund som endast bär på merle-genen, men att para en sable (sobel) med bm ger vad vi kan se som red merle tydligen.. intressant läsning :P länken är om alla cardigansfärger, godkända och icke godkända med lite bilder :) ja brindle x bm var inte så himla snygg iaf.
länk: http://www.cwcorgi.com/Aragorn/ColorRegist.htm

Mysisa
1

Riktigt så enkelt är det inte inte, om det vorre som du sa så skulle enbart homozygota hundar ha dessa effekter. OFTAST är en heterozygot merle hund fri från diverse fel, men det händer att även en heterozygot merlehund kan få hela listan av problem som oftast raddas upp till homozygota hundar.

Kan ta mina hundar som exempel, båda heterozygota, en fullt frisk, världens bästa hund på alla sätt. Den andra, öronproblem, de ljusa merleögononen, som kan innebära fler fel, hennes syskon har problem med ögonen. Det saknas två bröstvårtor på henne, hon vägrar simma så jag vet inte om hon kan, hon får lätt köldexem. Ett av hennes kullsyskon har så pass mycket fel att hon kanske måste avlivas, då är det bara pappan till dessa hundar som är merle. Nu har vi än så länge inte gått så långt som att få fram bevis på att det är merle som är boven i dramat för tiken. Men båda föräldra djuren är friska sunda välmeriterade hundar, så visst låter det som att vi kan skylla vissa av deffekterna på merlegenen fast hon är heterozygot?

Cassii: Merle är INTE en deffekt på black and tan. Merlegenen är mycket mer komplicerad än så, men för att hålla det enkelt. Det finns 9 olika identifierade allelserier, som påverkar färgen på hunden, i dessa allelserier sitter inte enbart färgen utan även andra egenskaper kan följa med en färg.

Merle, M-allelen ger områden med ljusa fläckar OFTAST på svarta hundar, inte black and tan, alla hundar med svart mönster kan vara merle, de ljusa fläckorna som syns på de svarta områdena är diluterad svart, urblekt svart, och kan förekomma på hundar som utan en gen från M-allelen skulle vara hel svarta, tricolor eller black and tan tex.

Men det behöver inte ens vara svart som påverkas av M-locus. Choklad merle finns ju också, då är det choklad färgen som istället blivit diluterad. Även röda eller sobel färgade hundar kan vara bärare av merlegenen även fast det oftast inte syns

Att det inte syns hos sobel färgade hundar är för att merle inte påverkar de röda/gula områdena hos hunden. Sobel ligger i  A-locus precis som black and tan och där syns merle enbart på de svarta stråna, sobel har för lite tickning för att det ska synas. Men det kan ibland synas på tex ögonen ändå.

Färgen merle är ingen defekt, det är en dilution som KAN medföra vissa defekter.

Nu ser väl det här säkert ut som en massa svammel för folk som inte vet vad jag pratar om, säkert ser dte ännu rörigare ut för folk som vet vad jag pratar om, har iaf försökt förenkla så mycket jag kan för att det ska vara lättare att förstå.

minavitas.wix.com/kennel

Cassii
0

#58 Jag kan endast merle hos sheltien och då är den så som jag beskriver..

Mysisa
0

Nja, det är fortfarande ingen defekt hos black and tan hundar, utan en en dilution pga M-allelen som är synlig hos black and tan och tricolor som kan medföra defekter om man har otur

M-locua har fortfarande samma egenskaper oavsett vilken ras det gäller.

minavitas.wix.com/kennel

vallhund
0

kl

Samma gäller för red merle, samt vissa sobelindivider.

Hos face rasen/poil longen o GD så benämns färgen Harlequin.

Bra läsning: http://www.gossarna.com/bergerfarger.htm

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mysisa
0

Harlequin är en färg jag har lite svårt att få grepp om.

Harlequin är vad jag förstått i grunden merle. En dubbel merle parning ska man ju aldrig göra eftersom det medför väldigt stor risk för defekter, men är det inte så färgen harlequin har uppstått? Hur friska är harlequin hundar egentligen då? Hur parar man en harlequin hund? Gör man en harlequin-harlequin parning eller blandar man ut med svart?

minavitas.wix.com/kennel

Letfors
0

Bara så ni vet är jag inte så insatt i merle hundar. Men om jag skulle skirva på en uppgift i bilogi B att mutaskon och defekt är samma ska skulle de lite bli något bra betyg kan jag lova! Alla färger utom den gråavargfärgen är en mutation, men mycket mycket långt tillbaka. Sen finns det någa andra färger som för med sig difekter, tex finns det sjukdommar som bara sätter sig på hundar med rött i täningen. Kommer inte ihog vad den heter men något i stil redhed dog som bara hundar med rött i har. Vet även många som säger att de röda hubdar är mera hund(mer enegi, vlija, arbetslust mm) även det här är biefferkter!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Ulrisa
0

En ras till som merle finns i är miniature american shepherd ( som är ett hett diskussions ämne) men det hör inte hit, underbara är de enligt mig iaf Skrattande