Tik som juckar?
Hej på er!
Har en fråga angående min tik. Jag har kommit på henne vid två tillfällen då hon står och juckar mot sin pläd som hon ligger på. Varför gör hon så? Hon har aldrig gjort så tidigare. Hon är tre år. Är det dominans, hormoner (hon löpte för ca 2 mån) eller är hon understimulerad? vad tror ni? har sagt åt henne båda gånger att hon inte får göra så.
Dom två främsta orsakerna är hormoner och stress.
I vilket samband gör hon det?
≧◔◡◔≦
Båda gångerna har det varit några timmar efter vi varit ute på promenaden. Hon har sovit någon timme och sedan kommit upp och busat lite. Hon brukar även snutta och slicka på filten. Varför blir hundar stressade?
Bra fråga som tor jag kan få olika svar med. Min man råka ut för en jukfia med då var den på jobbet o gillar min man mycket men hon hade slutat löpa samt tror jag hon kännde av våran tiks lukt o ville kanske jucka dit hennes :P Våran tik i sin tur känne att han träffat en hund men juckar inte. Ålder tror jag inte har med detta å göra iaf då denna tik är 4-5år gammal vet inte 100 då jag bara träffat henne en gång. Men hormoner hur länge sitter sånt i efter löp?

Juckar tikar vid löp är det pga hormoner, de är kåta helt enkelt. Tikar som bor ihop kan jucka på varandra, turas om, och ha helskoj tillsammans, hur länge som helst. detta synkronisrear löpen, och gör att när en tik får valpar är de andra skendräktiga.
Juckande utöver kring löp beror ofta på stress. Det kan vara sk överslagshandlingar, då de inte vet vad de ska göra. Övertrötta unghundar juckar ofta.
Stress kan komma sig av överstimulans och understimulans. För att veta mer om sin egna hund kan man faktiskt försöka skriva ner varje gång ett felbeteende uppkommit. Försök komma på vad ni gjort innan, om det kan bero på för mycket eller för lite av något.
Juckar hundne på en människa, annat djur ed, är det bästa att bestämt putta ner hundan och försöka få den att tänka på något annat. Det är inte ett OK uppförande, oavsett varför det uppkommer. Är det vstressrelaterat hjälper det dock inte att bli arg, utan lugn och neutral.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
puttar till denna lite då det är en till liknande tråd