rått gift
Hejsan!
Jag var ute med hunden igår på kvällspromenad så kastade han sig in i busken och började äta något. Så jag kastade mig efter honom och öppnade han mun och försökte få ut det lilla ja kunde. Och det såg ut som ngt slags kött. Och luktade konstigt.
Det var inget dött djur det kunde man se. Men han är inte den som äter vad som helst. Han är väldigt kräsen så därför vart jag orolig.
Så min första fråga, hur lång tid tar det innan tex råttgift börjar verka?
andra frågan Hur ser man att det börjar värka och vad gör man då?
Tack sam för svar :)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Hej!
Du bör nog gå tillbaka till busken när det är ljust och kolla vad det var ham fick i sig, eftersom att råttgift är farligt för hundar också!
Det händer ibland att hundar äter råttgift och blir sjuka och till och med dör. Råttgift innehåller ofta ett ämne som försämrar blodets förmåga att koagulera. De råttor som äter giftet dör av inre förblödning.
Botemedlet för en hund som fått i sig råttgift är K-vitamin. Det bör ges i ca 10-30 dagar beroende på vilken sorts råttgift din hund fått i sig.
Det tar i allmänhet 3-5 dagar innan en hund reagerar på råttgiftet. Vad som är viktigt att komma ihåg är att hur snabbt giftet verkar beror på hundens storlek och mängden gift. En liten hund kan dö av samma mängd gift som en hund av större modell "endast" blir sjuk av. Upprepade små intag är ofta värre än motsvarande mängd vid ett tillfälle.
http://www.agria.se/hund/artikel/rattgift-ger-inre-blodningar-hos-hunden
mvh Calina

Min munsterländer åt ca 2 dl råttgift när han va ca 6 månader. Det blev att åka till veterinären AKUT och ge k-vitamin injektion samt spruta för att han skulle spy.
Sedan fick han äta k-vit tabletter i 3 veckor.
Vi såg när det hände och agerade då omedelbart, annars hade det förmodligen gått illa. Ofta när hundar äter råttgift och inte detta uppmärksammas omedelbart så hinner de bli så dåliga innan de är hos vet att det kan vara försent.
Ta det säkra före det osäkra.
Åk till veterinären.
Lycka till!
Jo, det är en amstaff på 7 år. Han är stor och han fick inte i sig så mycketvet jag iaf. Jag gick tillbaka till busken men kunde inte hitta någoit alls. Men kanske jag åka till veterinären för säkerhetsskull ? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Min mosters hund fick i sig en stor dos råttgift när han var omkring 10 månader. En hemsk olycka och han hade lyckats på något sätt fått tag i hela kartongen med råttgift. (som hade varit placerad högt upp på en byrå vid detta tillfälle om jag förstått det rätt)
Det hela gick mycket mycket fort. De bor långt ut på landet, och resan var lång till veterinären. Väl där lyckades de inte rädda hans liv.
Misstänker du att din hund ätit råttgift så åk in akut till veterinären!!
Mvh Emelie